PepsiCo: Seda Kassid ostaksid - Artiklid - Uudised - LHV finantsportaal

PepsiCo: Seda Kassid ostaksid

Nelli Janson

09.02.2010 12:33

Ajalugu on näidanud, et kõige jätkusuutlikumad on oma äritegevuses ettevõtted, mis toodavad midagi, mida inimesed tarbivad meeleldi iga päev. Sellesse kategooriasse kuuluvad  eeskätt toiduainetööstuse ettevõtted, millest nimekamaid tasuks iga investor radaril hoida

Üheks taoliseks huvitavaks ettevõtteks võib kahtlemata pidada PepsiCo-d (PEP). PepsiCo karastusjookide divisjon Pepsi-Cola toodab eestlastelegi ammusest ajast tuttavat Pepsit ning mitmeid teisi jooke nagu näiteks Diet Pepsi, Lipton Ice Tea, 7up, Izze, Mountain Dew ja Aquafina. PepsiCo on maailmas suuruselt teine karboniseeritud jookide tootja, mille globaalne turuosa on 21% ja turuosa USA-s 29%.

Ettevõtte teine divisjon Frito Lay  toodab  erinevaid snäkke ja suupisteid nagu näiteks Lay`s kartulikrõpsud, Cheetos ja Doritos. Ühtlasi on tegu ka soolaste snäkkide absoluutse turuliidriga, omades 49% suurust turuosa maailmas ja veelgi suuremat, 59%-st turuosa USA-s.  Ettevõtte kolmas divisjon, Tropicana Products, hoiab liidripositsiooni mahlamüügis. Pepsico tooteportfell sisaldab ühtekokku 16 erinevat kaubamärki. Pepsi-Colat müüakse 160-s riigis ja 35% firma müügitulust tuleb väljastpoolt USA-d.

Aastal 1890 üritas Caleb D. Bradham, nagu paljud teisedki, leiutada Coca-Colale sarnase maitsega jooki, mis müüks väga edukalt üle kogu riigi. See tal ka õnnestus ja sõprade õhutusel hakkas ta oma leiutatud jooki turustama ning andis 1898. aastal sellele nimeks Pepsi-Cola. Pepsi-Cola koosnes suhkrusiirupist, vaniljest, koola pähklitest ning mitmetest teistest maitseainetest, mis olid segatud karboniseeritud veega.

Ta pakendas ja müüs jooki ka enda rohupoes, kuid kasutas ka edasimüüjaid. 1902. aastal sulges Bradham oma rohupoe, patenteeris Pepsi-Cola kaubamärgi ja avaldas oma esimese reklaamikampaania kohalikus ajalehes. Sealt edasi Pepsi-Cola edu ja müük aina kasvasid ning jätkus kuni Esimese maailmasõjani, kui suhkur, mis oli kõigi limonaadide peamine koostisosa, normeeriti ja selle tulemusel tõusis ka suhkru hind lakke. Kõik limonaadide tootjad seisid nüüd silmitsi dilemmaga, kas oodata, kuni normeerimine lõpeb ning suhkru hind langeb või hoopis koguda suhkruvarusid, kaitsmaks ennast veelgi kõrgemate hindade vastu. Bradham valis viimase variandi. 1920. aastal turg küllastus ning suhkru hinnad langesid väga madalale. Sellest löögist ei toibunud Bradham enam kunagi ning peale mitmeid edutuid firma päästmise katseid oli ta sunnitud 1923. aastal välja kuulutama pankroti.

Peale seda on Pepsi-Cola vahetanud omanikke veel mitmeid kordi, kuid ometi on saanud tänaseks ettevõttest üks maailma suurimaid ja edukamaid toiduainefirmasid, mis annab tööd ligi 200 tuhandele inimesele ning mille aastakäive ulatub mitmekümne miljardi dollarini.

Käesoleval nädalal avaldab PepsiCo oma 2009. aasta neljanda kvartali tulemused ja Credit Suisse analüütikud peavad PEP-i oma sektori parimaks aktsiaks. Kuigi nad eeldavad, et langus Põhja-Ameerika müügitulemustes jätkub, leidub vastukaaluks mitmeid sündmusi ja muutusi, mis peaksid müügimahtude vähenemist oluliselt leevendama.

- Esiteks jõuab käesoleval aastal lõpule Pepsi pudeldajate ülevõtmine, täpsemalt veebruari teises pooles. PEP ostab ära järelejäänud aktsiad oma Pepsi pudeldajate firmadelt: Pepsi Bottling Group (PBG) ja PepsiAmericas (PAS).

- Teiseks on kohe peale tehingu sulgemist CSFB analüütikute arvates oodata suuremahulist aktsiate tagasiostu. Analüütikud arvavad hetkel, et see jääb suurusjärku $3,5 miljardit, kuid nad poleks üllatunud, kui PEP teataks plaanist osta tagasi $4-$6 miljardi eest aktsiaid.

- Kolmandaks toovad CSFB analüütikud välja, et teises kvartalis lõpevad Pepsico jaoks mitmed varasemad toorainete tõusu vastu tehtud tuletistehingud. See tähendab, et praegused madalamad toorainehinnad aitavad juba teises kvartalis kaasa kasumi kasvule.

Sellega kinnitavad Credit Suisse analüütikud oma ostusoovitust koos hinnasihiga $76.

Ka Deutche Banki analüütikud on aktsia suhtes positiivsed ning soovitasid juba kuu aja eest investoritel aktsiat osta. Kõige olulisemaks katalüsaatoriks peavad nad pudelitootjate ülevõtmistehingu lõpule viimist. See tehing peaks  parandama ka viimastel aastatel loiult arenenud karastusjookide äri, mis omakorda on rõhunud aktsia  valuatsiooni.

Lisaks eelnevale on PEP sattunud ka legendaarse fondijuhi Doug Kassi huviorbiiti. Kass on viimastel nädalatel aktsiat ostnud ning ütleb, et ta ei suuda  hetkel leida ühtegi teist aktsiat, mis oleks nii odav kui PEP.

Ettevõtte pudelitootjate tehing viiakse varsti lõpuni ja juhtkonna sõnul tegeleb firma juba tootmise integreerimisega.

Kassi arvates toimub aktsiate tagasiost suurusjärgus $5-$7,5 miljardit, kuna juhtkond usub, et aktsia on väga odav ja aktsiate tagasiostuga soovivad nad investorite tähelepanu sellele suunata.

Kassi sõnul on juhtkonna hinnang aktsiale ka igati õigustatud, kuna ettevõtte P/E on oma madalaimal tasemel alates 1988. aastast ja allahinnatud võrreldes S&P500 valuatsiooniga. Sarnaseid tasemeid nähti viimati 2000. aastal aga siis lõpetasid aktsiad aasta 40%lise preemiaga turu suhtes. Rääkimata sellest, et hetkel on PEP 15% allahinnatud ka võrreldes oma peamise konkurendi Coca-Colaga (KO).

Allikas: Credit Suisse

Aktsiat mainiti eelmise aasta lõpus positiivselt ka mainekas investeerimisajakirjas Barrons', kus toodi välja firma jõuliselt arenev suupistete ja snäkkide frantsiis ning oluline kulude kokkuhoid, mis tuleneb PepsiCo kahe tähtsama pudelitootja ülevõtmisest.  ConsumerEdge Researchi CEO Bill Pecoriello ütles, et järgmise kolme aasta jooksul võib ettevõtte kasum kasvada kahekohalise numbri võrra. Mario Gabelli, GAMCO Investors`i asutaja ja CEO, oli veelgi optimistlikum ning märgib, et aktsia võib lähiaastate jooksul kaubelda 50%-60% kõrgemal, mis koos  dividendidega annaks vägagi soliidse tootluse. Ka Ian Jamieson, BlackRocki fondijuht, kes omab samuti PEP aktsiaid, ütles et, kui ettevõtte kasum kasvab sel ja järgmisel aastal kahekohalise numbri võrra, siis võib PEP 2012. aastal teenida $5 aktsiakasumit ning väärtpaber võib kaubelda $85 tasemel.

Kokkuvõtteks

PepsiCo on aegade algusest saadik pidanud turuosa pärast tulist võitlust Coca-Colaga, kuid hetkel on nii analüütikute kui ka investorite pilgud pööratud just PepsiCo peale. PepsiCo-l on tulemas mitmeid positiivseid katalüsaatoreid, mis päris kindlasti avaldavad vastavat mõju ka aktsia liikumisele. Tootmise ratsionaliseerimise eesmärgil lõpule viidav tehing Pepsi pudelitootjatega ja oodatav suuremahuline aktsiate tagasiost saadab investoritele üsna üheseid signaale: on aeg Pepsi joomisele kulutatud rahaga väike tasaarveldus teha.

Artikkel on informatiivse eesmärgiga ja ei ole mõeldud soovitusena müüa või osta mainitud väärtpabereid.



Küpsised

Et pakkuda sulle parimat kasutajakogemust, kasutame LHV veebilehel küpsiseid. Valides "Nõustun", annad nõusoleku kõikide küpsiste kasutamiseks. Tutvu küpsiste kasutamise põhimõtetega.

pirukas_icon