Toyota vead lähevad maksma miljardeid - Artiklid - Uudised - LHV finantsportaal

Toyota vead lähevad maksma miljardeid

Mikk Taras

10.02.2010 18:23

Jaapani majanduse lipulaev Toyota on tasapisi muutumas riigi majanduslanguse sümboliks. Toyota on sõiduautode kehva kvaliteedi tõttu kaotamas usaldust tarbijate seas ja selle taastamine võib osutuda väga kulukaks. 

Jaapanlastel on olnud viimastel kümnenditel raskusi oma põhisektorites konkureerimisega. Näiteks on konkurendid Lõuna-Koreast ja Hiinast võitnud Jaapani ettevõtetelt turuosa pooljuhtide ja televiisorite tootmises. Toyota otsus kutsuda tagasi miljonid sõiduautod on jaapanlastele eriti valus tagasilöök, kuna tegu on müügitulude järgi riigi suurima ettevõttega, mis on siiani olnud riigi kvaliteetse tööstustoodangu sümbol.

Toyota on viimasel ajal šokeerinud kliente rohkem kui kaheksa miljoni sõiduauto tagasikutsumisega, kuna autode gaasipedaal võib kinni kiiluda. Kolmapäeval teatas Toyota, et lisaks otsustati ülevaatusele kutsuda veel 437 000 hübriidautot.

Sõiduautode ootamatu kiirendamisega on ajaloost valus näide võtta Audil. 1980ndatel seostati kuus surma USAs Audi iseenesest kiirendavate gaasipedaalidega. Kuigi pärast selgus, et viga oli ikkagi gaasipedaali vajutajas, jõudis meedia teema suureks puhuda. Audi otsustas võimaliku vea peale sajad tuhanded autod tehastesse tagasi kutsuda. Juhtum andis Audi mainele valusa hoopi ja ettevõtte müük kukkus USAs 83%-i võrra. Kui 1985. aastal müüs Audi 74 061 autod, siis 1991 kõigest 12 283. Pikemalt saab Audi juhtumist lugeda siit

Sarnaselt Audile ei ole ka Toyota probleemid jäänud autoostjatele märkamata. Toyota müük langes USAs jaanuaris 16%-i võrra ja saavutas viimase 11. aasta madalaima taseme. Samal ajal suutsid teised suured autotööstused nagu Ford ja General Motors jaanuaris autode müüki suurendada.

Investorid on Toyota maine kaotuse pärast selgelt mures ja ettevõtte aktsia on alates autode tagasikutsumisest jaanuaris kukkunud ca 20% võrra (ettevõtte turuväärtus on vähenenud $28.5 miljardi dollari võrra $128.4 miljardi dollari juurde). Enne hübriidautode tagasikutsumist teatas Toyota, et probleemid gaasipedaalidega lähevad ettevõttele $2 miljardit dollarit maksma. Hoolimata kvaliteediprobleemidest oli ettevõte pärast viimase kvartali tulemusi optimistlik ja soovib 31.03.2010. lõpetada fiskaalaasta $880 miljoni dollari suuruse kasumiga. Vaadates palju Toyota maine on viimaste nädalatega kahjustada saanud, tundub ettevõte alahindavat võimalikku kulu seoses autode tagasi kutsumisega. Samuti näitasid jaanuarikuu müüginumbrid, et ettevõtte soov müüa käesolevas kvartalis USAs 503 000 sõiduautot võib osutuda liiga optimistlikuks.

Toyota jaoks on järgmine kriitiline sündmus 24.02. toimuv ülekuulamine USA esindajatekojas. Ilmselt süüdistatakse Toyotat liiga hilja ettevaatusabinõude kasutusele võtmises, kuna kaebusi on juba mõnda aega laekunud. Toyota jaoks on see võimalus veenda poliitikuid, investoreid ja avalikust, et ettevõte täidab piisavalt ettevaatusabinõusid ning tulevikus suudetakse kvaliteeti parandada.

Kuna siiani on Toyota suutnud pidevalt hea hinnaga uusi sõiduautosid toota ja on edukas hübriidautode arendamisel, siis tasub ettevõtte aktsial võimaliku pikaajalise investeeringuna silm peal hoida. Kuigi Toyota aktsia on kvaliteediprobleemide tõttu järsult allapoole liikunud, ei tundu aktsia veel piisavalt odav, et siit põhja püüdma minna (FY2011 P/E 26.4x ja EV/EBITDA 8.9x). Pigem on suurem oht, et kahjustatud maine taastamine võib osutuda märgatavalt kulukamaks, kui Toyota poolt prognoositud mõned miljardid dollarid. 

Mikk Taras




Küpsised

Et pakkuda sulle parimat kasutajakogemust, kasutame LHV veebilehel küpsiseid. Valides "Nõustun", annad nõusoleku kõikide küpsiste kasutamiseks. Tutvu küpsiste kasutamise põhimõtetega.

pirukas_icon