Shutterstock
Tekstisõnumid on USA telekomioperaatorite üks suuremaid kasumiallikaid. Kuigi ameeriklased saatsid eelmise aasta teises pooles üle ühe triljoni lühisõnumi, on mahtude kasvutempo märgatavalt aeglustunud ning samuti on suurenemas konkurents erinevate mobiilirakenduste näol.
CTIA andmetel saadeti 2010. aasta teise poolaasta jooksul ca triljon sõnumit, mis tähendab 8.7% suurust kasvu võrreldes eelneva kuue kuuga. Tegu on väikseima kasvunumbriga alates viimasest kümnendist, mil tekstisõnumid populaarsust koguma hakkasid. Kokku saadeti eelmisel aastal 2.05 triljonit sõnumit ehk 31% rohkem kui 2009. aastal. Eelmise aasta oktoobris ütles International Telecommunication Union, et 2010. aastal saadetakse üle maailma kokku 6.1 triljonit sõnumit, mis tähendab, et keskmiselt saadeti eelmisel aastal igas sekundis 200 000 tekstisõnumit. 2008. aastal oli vastav näitaja 2.8 triljonit. Kuigi ITU ei andnud täpseid andmeid käesoleva aasta hinnangute kohta, arvatakse, et 2011. aastal saadetakse iga maailma elaniku kohta rohkem kui 1000 sõnumit. Olgu öeldud, et 2009. aastal hinnati maailma elanike arvuks 6.8 miljardit inimest.
Allikas: CTIA
Kuigi tulevik tundub optimistlik, on oodata tekstisõnumite mahtude surve alla sattumist, sest mitmed ettevõtted nagu Apple, Google ja Research In Motion on turule tulemas või juba tulnud enda sõnumirakendustega, mis lubavad kasutajatel omavahel SMSe saata tasuta. Näiteks Apple tutvustas eelmisel nädalal rakendust iMessage, mille abil saavad iPhone’i ja iPadi omanikud üksteisele interneti kaudu SMSe edastada. Allikate sõnul on ka Google, kelle Androidi operatsioonisüsteem on maailmas nutitelefonide hulgas enimlevinud, tegelemas sarnase rakenduse arendamisega.
Telekomioperaatorite jaoks on tegu tõsise probleemiga, sest SMS teenused on antud ettevõtete jaoks väga kasumlikud. Ühe dollari sõnumite müügitulu pealt saavad operaatorid 80 senti kasumit, mis on vägagi atraktiivne võrreldes 35 sendise kasumiga, mida teenitakse sama koguse andmeside- või kõneteenuse pealt. Eelmisel aastal oli USA ja Kanada sõnumite pealt teenitud müügitulu $25 miljardit, mis 80%-lise kasumimarginaali juures tähendaks $20 miljardit kasumit. Sõnumite mahtude kasv operaatorite lõikes on olnud üsna ebaühtlane. Näiteks Verizon Wireless ütles, et keskmine saadetud sõnumite arv kliendi kohta neljandas kvartalis oli 2068, kolmandas kvartalis oli vastav näitaja 2110. Käesoleva aasta esimeses kvartalis küündis see näitaja aga 2104-ni. AT&T teatel tõusis sõnumite arv mobiiltelefoni kohta esimeses kvartalis 21% võrreldes aastataguse perioodiga.
Telekommunikatsiooniettevõtte Tekeleci sõnumiteüksuse asepresident Devesh Agarwal ütles, et SMS tehnoloogia on vananenud, sest enamus mobiilioperaatoreid pakuvad andmesideteenuseid. Seetõttu on klientidel kasulikum oma telefoni laadida rakendused, mille abil teha kõnesid ja saata sõnumeid tasuta. Skype kaudu saavad kasutajad üle interneti teha kõnesid ning näiteks WhatsApp’i rakenduse abil on võimalik saada sõnumeid ja pilte, ilma, et selle eest raha küsitaks. Seega võib juhtuda, et antud rakendusi hakatakse järjest enam kasutama. Pingeri poolt arendatud iPhone’i rakenduse Textfree kaudu saadetakse kuus ca miljard sõnumit.
Samas on antud rakendustel piirangud. Näiteks iMessage abil saab saata sõnumeid ainult teistele kasutajatele, kellel on iOS operatsioonisüsteem. Seega juhul, kui see tingimus pole täidetud taandub asi siiski SMSi peale. AT&T tasu ühe SMSi eest on $0.20, kuid ettevõte pakub ka sõnumipakette, kus $10 eest saab saata 1000 sõnumit ning $20 eest piiramatus koguses SMSe. Seega kui klient saadab rohkem kui 50 sõnumit kasutajatele, kellel ei ole iOS’i, on tal juba mõttekas osta sõnumipakett. Küsimus seisneb selles, kui palju selliseid kasutajaid on? Arvestades eespool toodud Verizon Wireless numbreid, võib öelda, et enamikel inimestel oleks mõttekam osta sõnumipakette. Pew Internet ja American Life Project leidsid oma uuringus, et ca pooled 12-17 aastastest saadavad päevas üle 50 sõnumi, kusjuures kolmandiku puhul ületab see näitaja 100 piiri.
Ka telekomioperaatorid ise toovad välja, et nõudlus sõnumite järgi siiski püsib. Näiteks usub Mark Collins AT&T’st, et turgu SMSidele jätkub veel pikaks ajaks, sest selle abil saab saata lühisõnumeid ükskõik kellele, olenemata sellest, mis seadet inimesed kasutavad. Verizon teatas samuti, et saadetud tekstisõnumite arv kasvab iga aastaga ning tõi välja, et väga suur osa nutitelefonide kasutajatest ostab ka sõnumipaketi.
PCMag Mobile juhtivanalüütik Sascha Segan usub, et rakendused, mille abil on võimalik tasuta sõnumeid saata, ei kujuta endast telekomioperaatoritele kuigi suurt ohtu. Nimelt võivad ettevõtted otsustada oma kasumit kaitsta, mistõttu ei ole nutitelefonide valmistajatel erilisi valikuid. Näiteks võidakse tõsta nutitelefonide andmesidepakettide hinda, või iMessage’i puhul luua uus iPhone’i andmesidepakett, kuhu automaatselt arvestatakse sisse ka sõnumipaketi tasu. Üheks võimaluseks on ka iMessage’i andmeside jälgimine ning läbi rakenduse saadetud sõnumite maksustamine.
Viimase variandi on välja käinud Hollandi telekomioperaator KPN. Eelmise aasta augustist alates kuni käesoleva aasta aprillini tõusis operaatori võrgus WhatsAppi kasutamise määr Androidi operatsioonisüsteemi kasutavate klientide hulgas 0% pealt 85%. Ettevõte tegevjuhi sõnul levis antud rakendus eriti noorte hulgas, kes on aktiivsemad sõnumisaatjad. KPN esindaja ütles, et ettevõte kavatseb suvel turule tulla uute pakettidega, mis sõnumitulu languse korvamiseks sisaldavad kallimat andmesideteenust.
Artikkel on informatiivse eesmärgiga ja ei ole mõeldud soovitusena müüa või osta mainitud väärtpabereid.
Tweet