Dreamstime
Yahoo! investoritele pole viimased aastad olnud kuigi kerged. Juba pikemat aega on ettevõtte kunagine, ülimalt edukas ärimudel olnud languses ning lühikese aja jooksul on ettevõttest läbi käinud ka mitu tegevjuhti, kes pole suutnud Yahoole uut hoogu anda. Möödunud aasta juulis sai ettevõtte tegevjuhiks kauaaegne Google’i töötaja Marissa Mayer, kes Yahoo! etteotsa tuli kindla plaaniga ettevõtte ärimudelit kaasajastada.
Kui teised edukad interneti ettevõtted on kaasa läinud viimaste aja trendidega, sidudes pakutavate teenustega sotsiaalmeedia ning personaliseerides pakutavat sisu vastavalt kliendile, siis Yahoo! on pigem toetunud oma „vanale“ ärimudelile. Nimelt palgatakse hulganisti reportereid, ajakirjanikke ning reklaamipindade müüjaid, et tagada lehekülje sisu ning rahavood. Tegu on üsna konkurentsitiheda ja kuluka keskkonnaga, mille vahetuskulud kliendi jaoks pole kuigi suured. Seetõttu on Yahoo’d juba mõnda aega liigitatud kunagiste internetitähtede, kuid nüüdseks väljasuremise äärel olevate ettevõtete sekka nagu MySpace, Digg ja RealNetworks.
Uue tegevjuhi taktikepi all aga näib, et Yahoo! ei kavatse veel niisama lihtsalt alla anda. Mayer on öelnud, et peamised võimalused peituvad otsingute, video ja mobiilseadmete vallas. Ühtlasi on peamine fookus kasutajate lisamises, mille võtmetegurina nähakse personaliseerimist. Õigupoolest on Yahool olemas juba väga hea positsioon, kuna ettevõtte tugevused on just seotud tegevustega, mida kasutajad mobiilseadmetel kõige sagedamini ja igapäevaselt kasutavad – ilmateated, uudised, finantsinfo, e-mail, sporditulemused jne. Seega on Yahool juba olemas sisu, mida inimesed kõige rohkem kasutavad, kuid peamine väljakutse ongi antud igapäevastest harjumustest suurema väärtuse väljapigistamine Yahoo! jaoks.
Marissa Mayeri lähenemise kohaselt on Yahoo! eduks vaja läbida mitu etappi. Esimene neist on lõpusirgele jõudmas ning selleks on töötajate motiveerimine ja organisatsiooni korrastamine. Mayer on loonud töötajatele mitmeid motivatsiooniprogramme ning keskendud talentide kaasamisse meeskonda. Antud strateegia on ka vilja kandnud, kuna töötajate lahkumise määr on poole väiksem kui aasta tagasi. Väidetavalt on sellega loodud tugev vundament, liikumaks järgmisesse arengu etappi, milleks on uute toodete, uute kasutajate ja seega ka täiendava tulu genereerimine.
Iseenesest pole Yahoo! internetimaailmas sugugi veel nii ebapopulaarne kui võiks arvata. Kuigi otsingumootori globaalse turuosa suuruselt ei jõuta ligilähedalegi Google’i 67%-lisele näitajale, ollakse 12% suuruse turuosaga populaarsuselt kolmas otsingumootor Microsofti Bing järel (16% turuosa). Lisaks on Yahoo! kodulehekülg Alexa.com statistika kohaselt nii maailmas kui ka USAs külastatavuse poolest neljandal kohal, jäädes alla vaid Facebookile, Google’ile ja YouTube’ile.
Viimase poole aasta jooksul on Yahoo! eesmärkide saavutamiseks üle võtnud ka palju ettevõtteid. Nende hulka kuuluvad mitmed start-up’id nagu näiteks uudiste rakenduse välja töötanud Snip.it, videokõnesid pakkuv OnTheAir, Stamped, Summly jne. Seega rõhub Yahoo! silmnähtavalt innovatsioonile ning mobiilirakendustele. Hiljuti prooviti üle võtta ka suuremat videoportaali Dailymotion.com’i, mis küll Prantsusmaa valitsuse vastuseisu tõttu luhtus. Veebruaris avaldas Yahoo! ka uue kujunduse saanud kodulehe nii arvuti- kui ka mobiilseadmete kasutajatele.
Yahoo! müügitulude allikaks on kolm peamist valdkonda – reklaami müük ettevõtte veebilehekülgedel, otsingumootori reklaam ning muu. Muu alla käivad tulud mitmesugustelt teenustelt ja tehingutelt. Olgu mainitud, et tegu on sesoonse äriga, kus neljas kvartal on kõige aktiivsem müügiperiood ning suvekuud passiivsem aeg.
Yahoo! otsingutega seotud makstud klikkide arv on alates eelmisest aastast märkimisväärselt kasvanud, suurenedes näiteks viimases kvartalis 16%. Miinuseks eelmisel kvartalil oli aga 7%-line hinnalangus kliki kohta. Konverentskõnel mainiti, et see tulenes peamiselt madalama tulubaasiga lehekülgede osakaalu kasvust. Yahoo! lehekülgedel pakutavate reklaamide maht on aga olnud 7 kvartalit languses, mida teiselt poolt on aidanud tasakaalustada tõusev hind reklaami kohta. Juhtkond ootab ka edaspidi reklaamimahtude vähenemist antud vallas, kuid see on seotud strateegiliste otsustega. Nimelt on seoses Yahoo! lehekülje uue disainiga vähendatud ka näidatavate reklaamide arvu, et parandada kasutajasõbralikkust ning langevad mahud loodetakse tasa teha hinnatõusudega tulevatel kvartalitel. Alloleval joonisel on toodud reklaamimahtude ja hindade aastased muutused.
Allikas: Yahoo!
Yahoo! on moodustanud mitmete suuremate ettevõtetega ka partnerlusi. Nii näiteks on olemas 10-aastane koostöölepe Microsoftiga, kes on eksklusiivne otsingute ja otsingutega seotud reklaamiteenuste pakkuja Yahoo! erinevatel lehekülgedel, kuid peab oma tulusid jagama Yahooga. Esimeses kvartalis avalikustati ka partnerlus Google’iga, mille kohaselt kuvatakse Google’i AdSense ja AdMob teenuste kaudu Google’i reklaame ka Yahoo lehekülgedel. Aprillis liikusid kuulujutud ka sellest, et läbirääkimisi peetakse Apple’iga, et lisada Apple’i toodetele veelgi rohkem Yahoo poolt genereeritavat sisu. Juba praegu kasutavad Apple’i vaikimisi installeeritud rakendused Yahoo! andmeid nagu näiteks ilmateade ja finantsinfo. Ka Siri kasutab osaliselt Yahoo andmeid, näiteks sporditulemusi.
Hoolimata mitmetest ülevõtmistest on Yahoo! bilanss päris tugev. Esimese kvartali seisuga oli ettevõttel raha ning investeeringuid võlainstrumentidesse $5,4 miljardi väärtuses. Võlga Yahool ei ole. Eelmise aasta lõpus müüs Yahoo ka tüki oma osalusest Alibaba Groupis, millest saadi $4,3 miljardit tulu. $3 miljardit sellest tagastatakse aktsionäridele, lisaks varem plaanitud $646 miljonile. Esimese kvartali seisuga oli aktsiate tagasiostuprogrammi raames aktsionäridele võimalik veel tagastada $778 miljonit. Dividendi Yahoo! ei maksa.
Yahool on ka 24% suurune osalus Alibaba Groupis, mille väärtuseks septembris läbiviidud tehingute raames hinnatakse $8,1 mld. Lisaks on ettevõttel 35% suurune osalus Yahoo Japanis, mille väärtus esmaspäevase sulgumishinnaga arvestades on ca $10,3 miljardit. Yahoo! turukapitalisatsiooniks on $27,3 mld. Hetkel kaupleb Yahoo ca 26 kordsel tagasivaataval P/E suhtel ning 18,8 kordsel ettevaataval P/E suhtel. Käesoleva majandusaasta müügitulude kasvuks ootab Yahoo! 1-3% ning kohandatud EBITDA jäämist samale tasemele, mis eelmisel aastal.
Kuna ka juhtkond erilist kasvu ettevõttele ei prognoosi, siis praeguse valuatsiooni juures Yahood odavaks lugeda ei saa. Siiski tasub jälgida, kuidas ettevõttel õnnestub tulevastel kvartalitel panna rohkem rõhku mobiilseadmete kasutajatele. Ettevõtte juhatuse sõnul on esimesed sammud olnud paljulubavad, kui näiteks neljanda kvartali 200 miljoni suurune mobiilseadmete kasutajate arv kasvas esimese kvartali lõpuks 300 miljoni kasutajani. Samas tuleb meeles pidada, et kasutajate arv pole eesmärk omaette, vaid põhiküsimus on, kuidas mobiilseadmetel edukalt reklaami müüa.
Artikkel on informatiivse eesmärgiga ja ei ole mõeldud soovitusena müüa või osta mainitud väärtpabereid.
Tweet