Costco – hulgimüüja, millel läheb hästi ka keerulistel aegadel - Artiklid - Uudised - LHV finantsportaal

Costco – hulgimüüja, millel läheb hästi ka keerulistel aegadel

Kristiina Kirtsi

19.07.2013 10:15

Costco on vaid liikmemaksu maksvatele klientidele avatud USA suurim hulgimüügiladu, mille eripäraks on konkurentidest odavamad hinnad. Keerulistel aegadel on aga just odavad hinnad need, mis Costcole konkurentide ees eelise toovad.

Lisaks sellele, et Costco on USA suurim hulgimüügiladu (turuosa 15%), on ettevõte ka suuruselt teine jaemüüja Wal-Marti järel. Kuid Costco ei tegele ainult Ameerika Ühendriikides, vaid veel seitsmes riigis (Kanada, Mehhiko, Suurbritannia, Jaapan, Taiwan, Lõuna-Korea ning Austraalia). Ettevõtte peamisteks konkurentideks on Wal-Marti Sam’s Club ning BJ’s Wholesale Club. Kuigi Costco hulgimüügiladudes varieerub toodete valik kallihinnalistest ehetest elektroonikani, siis suurim osa käibest (üle 50%) teenitakse toidukaupade ning jookide müügist.

Costco 627 hulgilaost asub enamus (üle 70%) USAs, kuid ettevõtte eesmärgiks on väljaspool USA asuvate poodide arvu kahekordistamine järgmise kümne aasta jooksul. Poodide arvu plaanitakse kasvatada eelkõige Aasias- Jaapanis, Taiwanis ning Lõuna-Koreas. Alates 2005. aastast on ettevõtte hulgimüügiladude arv kasvanud keskmiselt 5% aastas. Netos on aga poodide arv aastas keskmiselt kasvanud 17 võrra, kuid järgmise nelja aasta jooksul peaks kasv kiirenema 25-30 peale. Costco hulgimüügiladude arv ning poodide arvu muutus (netos):

Allikas: Costco

Costco kõige olulisemaks osaks on nende liikmed, kuna liikmemaksutulu moodustab enamiku ettevõtte kasumist. Nagu allolevalt jooniselt näha on alates 2003. aastast liikmemaksutulu järjepidevalt kasvanud ning eelmisel majandusaastal jõudis see tagasi majanduskriisi eelsele tasemele. Eelmisel majandusaastal toetas liikmemaksu tulu kasvu ka esmakordne liikmemaksu tõstmine (10% võrra) viie aasta jooksul.

Allikas: Costco

Costco liikmete arv on alates 2005. aastast kasvanud keskmiselt 6% aastas (ehk 3 miljoni inimese võrra) ning hetkel ulatub see 67 miljonini. Liikmete arv ei vähenenud ka majanduskriisi ajal, vaid selle kasv aeglustus. Liikmete arvu kasvu veab uute poodide avamine.

Costco pakub kolme erinevat liikmelisust: Gold Star (mõeldud eraisikutele ning maksab 55 dollarit aastas),  Business (mõeldud ettevõtetele ning maksab samuti 55 dollarit aastas) ning Executive (nii eraisikutele kui ettevõtetele, maksab 110 dollarit aastas, kuid sisaldab tasuta teenuseid ning võimalust koguda boonust). Klientide arvust moodustavad suurima osa Gold Star kliendid (umbes 60%), järgnevad Executive (umbes 20%) ning Business (15%). Eelmisel majandusaastal uuendas oma liikmelisust rekordilised 90% klientidest.

Kuna 48,4 miljardi dollari suuruse turuväärtusega Costco põhituruks on USA, genereeritakse seal enamus ettevõtte käibest (üle 70%) ning ärikasumist (umbes 60%). Kuid teistesse riikidesse laienemise tulemusel on USA domineeriv osakaal järjepidevalt vähenenud.

Eelmisel majandusaastal kasvas hulgimüüja käive 12% võrreldes aastatagusega ehk 97 miljardi dollarini ning puhaskasum 17% ehk 1,7 miljardi dollarini. Tegemist oli kolmanda järjestikuse aastaga, kui saavutati rekordilised tulemused ning seda tänu nii tarbijate kulutuste kui ka külastajate arvu kasvule.

Allikas: Costco

2013. aasta majandusaastal prognoosivad analüütikud USA suurima hulgimüüja käibe kasvu aeglustumist 7% peale, kuid kasumi kasvu kiirenemist 17,5% peale. Nagu eelmiselt jooniselt näha, siis Costco käive majanduskriisi ajal surve alla ei sattunud, kuid liikmemaksu tulu kasv aeglustus 2009. aastal 2% peale 2008. aasta 15% pealt.

Costco on järjepidevalt tagastanud aktsionäridele ka kapitali läbi nii aktsiate tagasiostmise kui ka dividendide maksmise. Eelmisel majandusaastal tagastati kombineeritult üle 1 miljardi dollari. Ettevõtte aktsia dividendimäär on 1,1% ning dividendide väljamaksekordaja 26%.

Costco tugevuseks on konkurentidest eristumine üldise makromajandusliku nõrkuse ajal, kuna ebakindlatel aegadel suureneb tarbijate nõudlus rahakotisõbralikemate hindade järele. Konkurentidest madalamaid hindu (Costco juurdehindlus toodetele on maksimaalselt 15%, samal ajal kui konkurendid lisavad vähemalt 25%) on USA suurimal hulgimüüjal võimalik pakkuda tänu nii toodete suurtes kogustes müügile kui ka suurele kliendibaasile. Konkurentidest väiksem hindade juurdehindlus aga väljendub madalamates marginaalides- kui Costco ärikasumi marginaal ilma liikmemaksuta on 0,7%, siis BJ’s Wholesale Clubil 2,2% ning Wal-Martil 5,9%. Koos liikmemaksuga on Costco ärikasumimarginaal mõnevõrra kõrgem- 2,8%.

Costco (COST) aktsia viimase viie aasta graafik:

Allikas: Bloomberg

Artikkel on informatiivse eesmärgiga ja ei ole mõeldud soovitusena müüa või osta mainitud väärtpabereid.




Küpsised

Et pakkuda sulle parimat kasutajakogemust, kasutame LHV veebilehel küpsiseid. Valides "Nõustun", annad nõusoleku kõikide küpsiste kasutamiseks. Tutvu küpsiste kasutamise põhimõtetega.

pirukas_icon