Jaapani päritolu Toyota ning Ameerika au ja uhkus General Motors on juba aastaid olnud omavahelises võitluses maailma suurima autotootja tiitli nimel. Kui Toyota 2008. aastal nimetatud tiitli pälvis, kaotas GM globaalse autoturu liidripositsiooni esmakordselt 77 aasta jooksul. 2011. aastal õnnestus GM-il taas liidripositsioon haarata, kuid ainult selleks, et see siis 2012. aastal jälle Toyotale üle anda. Käesoleva aasta esimeses pooles suutis Toyota oma edumaad Ühendriikide autotootja ees veel säilitada, müües globaalselt 4,91 miljonit sõidukit GM-i 4,85 miljoniga võrreldes, kuid teise kvartali müüginumbrid peegeldavad märke General Motorsi võimalikust naasmisest ihaldatud troonile.
Nimelt ületas teises kvartalis GM-i müük esmakordselt kuue kvartali jooksul Toyota oma. Kahe autotootja ülemaailmsed müüginumbrid ulatusid vastavalt 2,49 ja 2,48 miljoni ühikuni ning ehkki tegu oli marginaalse edumaaga, märgib see analüütikute sõnul olulist pöördepunkti globaalses autotööstuses.
Graafik: Müüdud sõidukite arv (miljonit ühikut)
Allikas: Ettevõtete finantsaruanded
General Motorsi teise kvartali käive kasvas aastaga 4% võrra $39,07 miljardini, kuid nõrgenenud jeenist kannatada saanud Kagu-Aasia ja Austraalia äriüksuste ning ühekordsete kulude tõttu kahanes puhaskasum läinud aastaga võrreldes 19% võrra $1,2 miljardi peale. Ettevõte ise peab oma tulemuste parimaks indikaatoriks maksueelset kasumit (ühekordsete kuludeta), mis aasta baasil kasvas 7% võrra $2,3 miljardini. Lõppenud kvartal tähistas General Motorsi jaoks neljateistkümnendat järjestikust kasumlikku kvartalit.
Regioonide lõikes muutus General Motorsi jaoks aasta esimeses pooles tähtsaimaks turuks Hiina, kus müüdud sõidukite arv läinud aastaga võrreldes 10,6% võrra 1,6 miljoni ühikuni kasvas, ületades ettevõtte koduturul, Ühendriikides, müüdud sõidukite arvu ca 200 000 ühiku võrra. Ettevõtte enda prognooside kohaselt on tulevikus oodata Hiina äriüksuse tähtsuse jätkuvat suurenemist – plaanide kohaselt müüb GM juba enne käesoleva kümnendi lõppu ainuüksi Hiinas üle 5 miljoni sõiduki aastas.
Ka Euroopa ja USA autoturud peegeldavad positiivset trendi. Euroopas teenis GM teises kvartalis mulluse $394 miljoni suuruse maksueelse kahjumi asemel $110 miljonit kahjumit, mistõttu kahanes poolaasta kahjum läinud aasta $688 miljoni pealt $285 miljoni peale. Euroopa regiooni täisaasta tulemuste prognoose sellegipoolest ei muudetud ehk ettevõte ootab mullu teenitud $1,8 miljardilisest kahjumist „veidi paremat tulemust“.
Põhja-Ameerikas kasvas samal perioodil müüdud sõidukite arv mulluse 820 000 pealt 880 tuhande ühikuni, mis aitas nii kasumit suurendada kui ka ettevõtte sealse turuosa 18,0% peale tõsta. GM plaanib USA müüginumbritele aasta teises pooles veel hoogu juurde anda – selleks paisatakse müüki 18 uut või uuendatud mudelit. Uuendatud mudelite hulka mahuvad sellised tuntud nimed nagu Corvette, Silverado ja Impala.
Ent Toyota jaoks hetkeolukord nõnda roosiline ei tundu – näiteks on ettevõtte koduturul, Jaapanis, müüginumbrid 2012. aasta lõpust saati vähenenud. Analüüsimaja R.L Polk & Co sõnul on tegu jääva trendiga, kuna Jaapanis on tegu vananeva ja kahaneva populatsiooniga. Kogu Jaapani automüüginumbrid on tegelikult languses olnud juba 1989. aastast saati, kuid valitsuse dotatsioonide abiga on seal esinenud ajutise iseloomuga nõudluse kasvu.
Nagu ennist mainitud sai, siis maailma suurimal autoturul, Hiinas, kaotas Toyota turuliidripositsiooni GM-ile, kuna riikidevahelise territoriaalse erimeelsuse tõttu sattusid Jaapani brändid Hiina tarbijate pahameele alla. Ka hübriidautode seas on Toyota kandepinda kaotamas, sest ettevõtte Priuse mudel näeb üha kasvavat konkurentsi: näiteks Fordi C-Max ja Fusion ning Lincoln MKZ erimudelid, mis aitasid Ameerika suuruselt teisel autotootjal teises kvartalis hübriidautode müüginumbrid viiekordistada.
Ometi on Jaapani autotootjal ambitsioonikas plaan: ettevõtte prognooside kohaselt müüakse sel aastal 10 miljonit sõidukit – varasemalt pole seda suutnud ükski autotootja. Veel plaanitakse teenida kuue aasta suurimat kasumit. Soovitud müüginumbrite saavutamiseks on ettevõttel ka üks trump varuks, nimelt lubab abenoomika tagajärjel nõrgenenud jeen ettevõttel müügihindu langetada. Sarnase taktika võttis juba kasutusele teine Jaapani autotootja Nissan, kui langetas seitsme Ühendriikides müüdava automudeli hindu 18st, ent langes tagajärjena Ameerika autotootjate avaliku pahameele osaliseks.
Õigupoolest võtab autogigantide lahingust osa veel kolmaski autotootja – Saksa Volkswagen Group, mille müüginumbrid Toyota ja GM-i omadest kaugele maha ei jää. Läinud aastal müüdi 9,1 miljonit sõidukit võrreldes Toyota 9,7 ja GM-i 9,29 miljoniga ning selle aasta esimeses pooles 4,79 miljonit sõidukit. Volkswageni kontserni käive ulatus möödunud aastal $254 miljardini ja puhaskasum $28,6 miljardini ehk käibe poolest on juba tegu suurima autotootjaga. Ka Forbes on oma võrdluses andnud maailma suurima autotootja tiitli just Volkswagenile, kui võeti võrdselt arvesse müüginumbrite, kasumi, varade ja turuväärtuse tähtsuse. Sellelt aastalt ootab Volkswagen mullusele sarnaseid müüginumbreid, kuna Euroopas kaotatud müüginumbreid üritatakse tasa teha mujal turgudel.
Autotootjate konkurents esikoha nimel on ilmselgelt tihe ning võitjat on siinkohal raske ennustada. Samas muudab just see tõsiasi olukorra investorite vaatevinklist eriti põnevaks.
Graafik: GM-i (valge, dollarites), Toyota (oranž, jeenides) ning Volkswageni (kollane, eurodes) 5-aasta aktsiahinnad
Allikas: Bloomberg
Artikkel on informatiivse eesmärgiga ja ei ole mõeldud soovitusena müüa või osta mainitud väärtpabereid.
Tweet