Shutterstock
Maailmaturul on nüüd juba paar kuud valitsenud kakaodefitsiit ning olukorra lõppu pole silmapiiril näha. Rahvusvahelise Kakaoorganisatsiooni (ICCO) andmetel ületab aastane nõudlus kakao järele pakkumist 70 000 tonni võrra ning puudujääk kestab prognoositult 2018. aastani ehk vähemalt kuus aastat, mis teeks sellest kõige pikaajalisema kakaodefitsiidi perioodi alates 1960. aastast, mil andmeid koguma hakati. Loomulikult ei tähenda säärane defitsiit šokolaaditahvlite kadumist poelettidelt, vaid kõrgemaid toorainehindu šokolaadi- ja muudele toidutootjatele. Bloombergi analüütikute prognooside kohaselt võib kakao hind tõusta ainuüksi järgmise aasta jooksul 15% võrra 3200 dollari peale tonni kohta.
Kakaodefitsiidi üks põhjustajatest on keerulised ilmatingimused Lääne-Aafrikas, mis on kahe maailma suurima kakaotootja (Elevandiluurannik ja Ghana) saagikust negatiivselt mõjutanud. Ainuüksi nende kahe riigi kehvast kakaosaagist tulenevalt ennustab Commerzbank, et selle aasta kakaodefitsiit saab olema enam kui 100 000 tonni ehk 43% rohkem kui ICCO prognooside kohaselt.
Toorainete kättesaamatusest tulenevate võimalike tootmisprobleemide vältimiseks sekkus olukorda ka müügitulu poolest maailma suurim toidufirma Nestle, kes Elevandiluurannikul asuvatele kakaoistandustele 12 miljonit kakaoseemet jagas ning $4 miljoni eest sinna uue uurimiskeskuse rajas. Uurimiskeskuses soovitakse arendada uut liiki kakaopuid, mis on suurema saagikusega ning kliimamuutustele vastupidavamad. Lõpptulemusena usub Nestle, et kakaopuude arendamise tagajärjel suudetakse saagikust tõsta senise 400 kilogrammi pealt hektari kohta ligi 2 tonni peale hektari kohta.
Ebasoodsatest ilmastikutingimustest veelgi suurema panuse maailmas valitsevale kakaodefitsiidile annab aga maailmarahvastiku kasvav nõudlus šokolaadi järele – Euromonitori andmetel kasvab globaalne šokolaaditurg tuleval aastal enam kui 6% võrra rekordilise $117 miljardini.
Peamiselt kasvab nõudlus šokolaadi järele arengumaades nagu näiteks India ja Brasiilia, kuid veelgi enam kasvab inimeste söögiisu šokolaadi järele Hiinas – nimelt on sealne šokolaaditurg viimase kümne aasta jooksul suuruselt enam kui kahekordistunud ning prognooside kohaselt püsib Hiina šokolaaditurg teiste magustoodete müügiga võrreldes kõige kiiremini kasvav turg vähemalt 2016. aastani. Euromonitori endise toidutootmise-alase teadustöö globaalse juhi Lee Linthicumi sõnul hakkab Hiina just oma suure populatsiooni tõttu globaalsel kakao- ning šokolaaditurul üliolulist rolli mängima.
Graafik: Magustoodete müük Hiinas ($ miljonit)
Allikas: Euromonitor, 2011
Seda väidet illustreerib tõsiasi, et Aasia ja Vaikse ookeani regioon, mis on koduks enam kui poolele maailma populatsioonist, vastutab hetkel vaid 12% suuruse osa eest globaalsest šokolaadi nõudlusest. Järgmisel aastal söövad sealsed elanikud keskmiselt 200 grammi šokolaadi, mis on küll kaks korda rohkem kui kümme aastat tagasi, kuid vähem kui 5% sellest, kui palju sööb keskmine lääne-eurooplane (4,5 kg aastas) ehk Hiina šokolaaditurg on suures osas veel hõlvamata. Šokolaaditootjatele tähendab see suurel hulgal kasvupotentsiaali, kuid maailmamajanduse jaoks kakaodefitsiidi suurenemist.
Hiina šokolaadituru kasvupotentsiaalist üritavad kasu lõigata mitmed ettevõtted, kuid hetkel on juhtivateks firmadeks Ameerika päritolu Mars, Šveitsi Nestle ning Itaalia Ferrero, kes ühtekokku omavad ca 70 protsenti sealsest šokolaaditurust. Ka Põhja-Ameerika suurim šokolaaditootja Hershey’s üritab Hiina šokolaaditurule siseneda, ostes hiljuti $498 miljoni eest 80% suuruse osaluse ühes Hiina suurimas šokolaadi- ja kommitootjas Golden Monkey Food Joint Stock. Säärane strateegiline käik ei tehtud Hershey’se poolt mitte ainult suurema tootmisvõimsuse nimel, vaid pigem sooviti omandada ettevõtte pikaajalist turukogemust ning ekspertiisi kohalike maitsete kohta.
Seda, et milline šokolaaditootja suudab Hiina šokolaadituru kasvupotentsiaali enda jaoks realiseerida, on raske ennustada, kuid üks on kindel: kakao defitsiidist tulenev tooraine hinnatõus paneb nendesamade firmade kasumimarginaalid lähitulevikus surve alla, sest ICCO andmetel moodustab kakao šokolaadi hinnast ca 10% suuruse osakaalu. Samas tuleb meeles pidada, et ajalooliselt on olnud perioode, mil kakaooad on olnud nii defitsiidis kui ka ülejäägis ning säärasel hinnatõusul on tihtipeale kombeks vastava aine tootmist ergutada.
Artikkel on informatiivse eesmärgiga ja ei ole mõeldud soovitusena müüa või osta mainitud väärtpabereid.
Tweet