Pandora sära on taastumas - Artiklid - Uudised - LHV finantsportaal

Pandora sära on taastumas

Kristiina Kirtsi

17.01.2014 08:43

Pandora

Veidi pärast börsidebüüdi tegemist ootamatu käibehoiatuse andnud Taani ehtevalmistaja Pandora on taas jalgu alla saamas. Muudatused ettevõtte äritegevuses on kaasa toonud nii müügi paranemise kui ka aktsia hinna tugeva taastumise.

1982. aastal asutatud Taani ettevõte on peamiselt tuntud amulettidega käevõrude poolest, kuid ettevõtte ehteportfellist leiab ka muud. Pandora toodab ehteid Tais ning müüb neid läbi 10 000 kauplusega müügivõrgustiku seitsmekümnes riigis üle maailma. Ettevõtte suurimateks aktsionärideks on private equity ettevõte Axcel (25,9%) ning asutajaperekond Enevoldsen (12,4%).

5,4 miljardi euro suuruse turuväärtusega Pandora majandusaasta käive püsis 2012. aastal 900 miljoni euro (6,6 miljardit Taani krooni) peal, brutokasumi marginaal langes 6,4 protsendipunkti võrra ehk 66,6% peale ning puhaskasum vähenes 41% ehk 161 miljoni euroni. Müügi elavdamise eesmärgil viis ettevõte läbi kaks olulist muudatust: 1) 2012. aastal osteti edasimüüjatelt tagasi seisev kaup ning asendati see uute toodetega, 2) tuuakse aastas turule seitse uut, aga samas väikese tootearvuga kollektsiooni varasema kahe asemel.

Need muudatused viisid 2013. aastal tulemuste paranemiseni: 2013. aasta esimese üheksa kuu jooksul kasvas Pandora käive 38% võrreldes aastatagusega ehk 6,2 mld kroonini, ärikasum kasvas 81% ehk 1,8 mld kroonini ning ärikasumi marginaal paranes 6,8 protsentipunkti võrra ehk 28,9% peale.

Allikas: Pandora

2013. aasta esimese üheksa kuu tugevate finantstulemuste avalikustamise järel teatas Pandora, et tõstab 2013. aasta käibeprognoosi 8,6 miljardi Taani kroonini varasema 8 miljardi pealt ning EBITDA marginaali umbes 30% peale varasema 27% pealt. Kapitalikulutusi plaanib ettevõte teha 400 miljardi krooni eest varasemalt plaanitud 300 miljardi asemel tulenevalt tootmise laiendamisest Tais.

Viimasel paaril aastal on ettevõte märkimisväärselt tegelenud ka võlakoorma vähendamisega- see on vähenenud 2010. aasta umbes 300 miljoni euro pealt hetkel umbes 50 miljonini. Ettevõtte äritegevuse rahavoog on vähemalt alates 2009. aastast olnud positiivne ning ületanud mitmekordselt kapitalikulutusi. Ettevõte maksab ka dividendi ning dividendimäär on 1,8%.

Nagu varasemalt mainitud, on Pandora peamiselt tuntud amulettidega käevõrude poolest, mis moodustasid 2013. aasta esimese kolme kvartali jooksul 70% ettevõtte käibest (käive ulatus 4,3 miljardi kroonini). Kõikide tootegruppide (amuletid, käevõrude võrud, sõrmused, kõrvarõngad) käive kasvas antud perioodil kahe- kuni kolmekohalistes protsentides.

Regioonide lõikes tuleb suurim osa ehk 50% Pandora käibest Ameerikast, ülejäänud käive tuleb Euroopast (38%) ning Aasiast (12%). 2013. aasta esimese kolme kvartali jooksul kasvas kõige kiiremini Euroopa käive (+51% Y/Y), järgnes Aasia (+36% Y/Y) ning Ameerika (+30% Y/Y). Võrdluseks, 2012. aasta samal perioodil kasvas käive Ameerikas 5,3% ning Euroopas ja Aasias vähenes vastavalt 3,1% ning 10,4%. Samas käivet iseloomustab suhteliselt vähene hajutatus- neli suurimat turgu (USA, Suurbritannia, Austraalia ning Saksamaa) moodustavad umbes 70% müügitulust.

Pandora võrreldavate poodide müük on alates 2012. aasta neljandast kvartalist kasvanud. Müügi kasvu veab nii uute kollektsioonide müügiletulek kui ka uute kaupluste avamine. Ehtetootja eesmärgiks on suurendada poodide arvu nii uutel kui ka olemasolevatel turgudel. Võrreldes 2011. aasta kolmanda kvartaliga, on uutest turgudest 2013. aasta kolmandaks kvartaliks Pandora poodide arvu kõige rohkem kasvanud Venemaal (+408% ehk 127 peale), järgneb Hiina (+290% ehk 39 poeni) ning Itaalia (+155% ehk 28 poeni). Uute poodide avamisel rõhutakse poe efektiivsusele, mitte niisama poodide arvu kasvatamisele. Pandora kaupluste võrgustik koosnes 2013. aasta kolmandas kvartalis 10 345 poest.

Allikas: Pandora

Uutel turgudel poodide arvu kasvatamine on end ka ära tasunud, kuna 2013. aastal tuli müügi kasv just sealt. Kuna uute turgude poodide arv moodustab alla 5% kogu poodide arvust on ettevõttel veel kasvuruumi. Kuigi Pandora tegeleb aktiivselt poodide arvu kasvatamisega, ei ole ettevõtte kaubamärk veel sama tuntud kui Tiffany või Cartier. Ent tähelepanu tasub pöörata ka sellele, et Pandora tegutseb suure konkurentsiga odavama luksusklassi turul, kus kliendid ei ole nii kaubamärgi lojaalsed. Lisaks on ettevõttel ka toorainete (eriti hõbeda) hinnaliikuvuse risk.

Eelmisel aastal Pandora aktsia kahekordistus kohalikus valuutas, kerkides ühtlasi esmakordselt tagasi 2010. aastal toimunud aktsiate avaliku esmapakkumise hinnani (210 krooni). Pandora aktsia kaupleb 15,6 korda 2014. aasta oodatavat kasumit, 5,3 korda 2014. aasta raamatupidamisväärtust ning 12,2 korda 2014. aasta EV/EBITDAt. Pandora aktsia graafik alates 2010. aastast:

Allikas: Bloomberg

Artikkel on informatiivse eesmärgiga ja ei ole mõeldud soovitusena müüa või osta mainitud väärtpabereid.




Küpsised

Et pakkuda sulle parimat kasutajakogemust, kasutame LHV veebilehel küpsiseid. Valides "Nõustun", annad nõusoleku kõikide küpsiste kasutamiseks. Tutvu küpsiste kasutamise põhimõtetega.

pirukas_icon