www.ubergizmo.com
Peamiselt Tesla asutajana tuntud Elon Musk on mees, keda tasub tõsiselt võtta. Ta on korda saatnud uskumatuid tegusid ja tal on väga palju hulle ideid, mille teostamise nimel ta töötab.
Kui tavainimene paiskab õhku ühe hullumeelse idee, siis ei võta seda keegi tõsiselt. Aga kui idee tuleb Elon Muskilt, siis on sel kaalu. Näiteks on Muskil mõte rajada Los Angelese ja San Fransisco vahele toru sees asuv ülikiire raudteeliin, mis võimaldab 600 kilomeetri pikkuse vahemaa ühest linnast teise läbida poole tunniga. See on idee, mida on tõsiselt võtnud ka Ameerika Ühendriikide raudtee juhid.
Aafrika poiss
Elon Musk sündis Lõuna-Aafrika Vabariigi pealinnas Pretorias kanadalannast ema Maye Muski (neiupõlvenimega Haldeman) ja lõunaaafriklasest isa Errol Muski esimese lapsena. Eloni isa oli insener ja ettevõtja, talle kuulus ehitusfirma. Ema oli aga modell. Kahjuks lahutasid vanemad abielu, kui Elon oli üheksane, ja poiss jäi elama koos isaga.
Teadmishimulise lapsena armastas Elon palju raamatuid lugeda. Ta luges kõiki raamatuid, mida kätte sai, ja uuris entsüklopeediaid. Kui vanemad nägid, et poiss on juba piisavalt tark ja arenenud, saatsid nad ta teistest nooremana kooli. Kahjuks sattus Elon oma väikese kasvu tõttu koolikiusamise ohvriks. Poiss mattis oma üksilduse ja masenduse arvutitesse, mis olid just sel ajal müügile tulnud.
Kümneselt ostis Elon kõrvalepandud taskuraha ja isalt küsitud lisaraha eest endale personaalarvuti Commodore VIC-20 ning asus ennast programmeerimise vallas harima. Juba 12-aastaselt tegi ta oma esimese suurema äritehingu, kui müüs esimese omaloodud tarkvara, kosmoselahinguteemalise mängu „Blast Star” umbes 500 dollari eest. Kindlameelse ja sihikindla poisina soovis ta raha kommide peale kulutamise asemel ennast arendada ning ostis endale parema arvuti, et saaks veel suuremalt tegutseda.
16-aastaselt soovis Elon koos aasta noorema venna Kimbaliga avada kooli lähedal videomängude salongi. Poisid tegelesid sellega vanemate teadmata ja toeta. Saamata linnalt tegevusluba, pidid nad oma idee aga maha matma. Umbes sel ajal sai Eloni jaoks ka selgeks, et maailmas tippu jõudmiseks peab ta kodumaalt lahkuma ja suunduma Ameerika Ühendriikidesse.
Põhja-Ameerikasse
Kui Elon Musk 1989. aasta suvel keskkooli lõpetas, olid asjad otsustatud. Mõnevõrra sai ajendiks ka noormehele tulnud kutse teenida kohustuslik periood Lõuna- Aafrika Vabariigi armees. Teatavasti polnud tollaegne Lõuna-Aafrika Vabariik päris sama mis praegu. Nelson Mandela istus veel vangis ja riik kasutas sõjaväge rahva karistamiseks. See kõik oli Elonile äärmiselt vastumeelne ja ta ei soovinud sellega kokku puutuda.
Oma ema kaudu taotles ta endale Kanada kodakondsuse ja lahkus Lõuna-Aafrikast, et suunduda Montreali. Taskud olid tühjad ja elukoht puudus. Nii veetiski noormees terve aasta Kanadas ringi rännates ja juhutöid tehes. Ta otsis üles ka emapoolsed sugulased ja palus neilt ulualust. Võib küsida, miks ta ei suundunud kohe Ameerika Ühendriikidesse. Vastus on tegelikult lihtne – Lõuna-Aafrika Vabariigi päritolu ei soosi Ameerika Ühendriikide kodakondsuse saamist, Kanadast tulnuna võetakse sind aga palju paremini vastu. Seega tuli Elonil mõned aastad vastu pidada vahtraleheriigis.
1992. aastal sai Elon Ontario osariigis Kingstoni linnas asuva Queen’si ülikooli tudengina stipendiumi majanduse õppimiseks Pennsylvania ülikoolis. Uks unelmate riiki oli avatud ja noormees ei jätnud võimalust kasutamata. Olles lõpetanud ülikooli bakalaureusekraadiga, otsustas ta jääda veel üheks aastaks, et omandada teine bakalaureusekraad füüsikas Pennsylvania ülikooli kunstide ja teaduste koolis.
Pärast seda suundus ta Silicon Valleysse, et õppida edasi Standfordi ülikoolis rakendusfüüsika ja materjaliteaduse erialal. Kuid õpingud lõppesid veel enne, kui need alata said. Mees oli võtnud eesmärgi suunduda ärisse, kuigi tema õpingute teema oli ettenägelikult elektrisõidukite energiasalvestusmeetodite arendamine. Elon Muski ema, vend ja õde ning kaks emapoolset nõbu järgnesid hiljem talle ükshaaval Kanadasse ja seejärel Ameerika Ühendriikidesse. Lõuna-Aafrikasse jäi elama vaid Eloni isa Errol Musk. Ameerika Ühendriikide kodakondsuse sai Musk 2002. aastal.
Maailma muutvad firmad
Muski eesmärk ettevõtjana oli selge. Ta tahtis muuta maailma ja mõjutada oma tegevusega inimkonda. Seetõttu valis ta oma tegevusvaldkondadeks interneti, taastuvenergia ja kosmose.
Kui Pretorias ei õnnestunud Elonil koos oma venna Kimbaliga äritegevust alustada, siis nüüd olid piirangud kadunud. 1995. aastal loodi ühine ettevõtte Zip2. Tegemist oli veebis asuva linnateejuhiga, mida kasutasid ajalehtede New York Times ja Chicago Tribune internetileheküljed. Ettevõte vajas ressursse ja investeeringuid ning Elon Musk andis enamusosaluse riskikapitalistidele, kes paigutasid ettevõttesse 3,6 miljonit dollarit. 1999. aastal ostis Compaq Altavista divisjon ettevõtte koos saba ja sarvedega ära, makstes 307 miljonit dollarit pluss 34 miljonit dollarit aktsiaoptsioonidena. Musk teenis tehingu pealt 22 miljonit dollarit ning ettevõtlikust noormehest oli hetkega saanud multimiljonär.
Rahutu noormees sellega loomulikult ei piirdunud, sest raha pakkus uusi võimalusi uuteks tegudeks. Praktiliselt kohe asutas ta ettevõtte X.com, kuhu paigutas 10 miljonit dollarit. Ettevõtte tegevusalaks said finantsteenused reaalajas ja elektroonilised maksed. Aasta pärast asutamist omandas X.com liitumise teel ettevõtte Confinity, mis haldas maksesüsteemi PayPal. PayPali algne idee oli võimaldada rahaülekannete tegemist nutitelefoni eelkäija, pihuarvuti omanikele. Musk oli Confinity ostu initsiaator. Mees uskus, et PayPal aitab X.comis arendada isikult-isikule-maksete platvormi. 2001. aastal võttis X.com endale juriidilise nime PayPal Inc. Muski eestvedamisel keskendus PayPal ülemaailmse maksesüsteemi arendamisele ja eemaldus tavapäraste finantsteenuste pakkumisest.
PayPalist sai ülemaailmsete pangaväliste isikult-isikule-maksete teerajaja. 2002. aastal omandas PayPali 1,5 miljardi dollari eest eBay, mis tasus aktsiates. Elon Muskile kuulus PayPalist tol hetkel 11,7 protsenti.
Punase planeedi ihalus
Kosmosehuvilisena on Musk erilist huvi tundnud Marsi vastu. Tal tuli hullumeelne idee rajada punasele planeedile kasvuhoone, kus saaks hakata kasvatama taimi. Sellise katsetusliku idee taga oli soov tekitada huvi kosmose vastu ja aidata NASA-l rohkem raha saada.
Mees asus uurima võimalusi oma idee teostamiseks ja vajaliku kraami lennutamiseks Marsile. Eelarve osutus aga hiiglaslikuks. Boeing Delta rakett maksab 50 miljonit dollarit, lisaks oli ta arvestanud vajaliku varustuse peale 20 miljonit dollarit. Musk uuris ka Venemaa kosmosetehnilisi võimalusi ja kaalus sealt raketi ostmist. Lõpuks jõudis ettevõtlik mees järeldusele, et ehitab raketi ise valmis.
Otsus oli tehtud ning Musk asutas 2002. aasta juunis oma kolmanda ettevõtte nimega Space Exploration Technologies (SpaceX). Ta võttis tööle kogenud insenere ja spetsialiste suurtest lennundus- ja kosmosetehnikaettevõtetest ning asus ise tegevjuhiks ja peadisaineriks. Teenitud rahast paigutas ta ettevõttesse 100 miljonit dollarit. SpaceX töötab välja ja valmistab kosmoselennusõidukeid, pannes rõhku raketitehnoloogia arendamisele. Ettevõtte esimesed kaks kosmosesõidukit on kanderaketid Falcon 1 ja Falcon 9 ning firma esimene kosmoseaparaat on Dragon.
2008. aastal, vahetult enne jõule, sõlmis SpaceX 1,6 miljardi dollari väärtuses lepingu NASA-ga, mis sisaldas 12 lendu rahvusvahelisse kosmosejaama Dragonitel. Esialgu võimaldab kosmosesüstik vedada vaid kaupa, aga eesmärgiks on võetud, et edaspidi saab sellega lennutada ka astronaute.
Musk mõtleb väga suurelt ja kogu inimkonna saatuse peale. Tema arvates peaks inimesed elama korraga mitmel planeedil, et meid ei ähvardaks dinosauruste saatus, juhul kui ühega planeetidest midagi juhtub. Musk on veendunud, et praegusel ajal on ohtusid palju rohkem, kui me oskame arvata, ja enamik neist on inimese enda tekitatud. Näiteks on tuumarelv andnud võimaluse väga kiiresti kõik hävitada.
2011. aastal ütles ta, et loodab saata inimesed Marsi pinnale 10–20 aasta jooksul.
Seitsme aasta jooksul disainis SpaceX nullist Falcon-klassi kosmoseraketid ja Dragoni mitmeotstarbelise kosmoseaparaadi. 2009. aastal sai SpaceX-i raketist Falcon 1 esimene erarahastusel põhinev vedelkütuserakett, mis toimetas orbiidile Malaisia satelliidi RazakSAT.
SpaceX-i eesmärk on alandada orbitaalse kosmoselennu hinda kordades ja tõsta tehnika töökindlust, luues korduva kasutusega kosmoseraketi.
Muski töökoht SpaceX-is on töölaud suure avatud ruumi nurgas. Koos Muskiga töötavad sealsamas kümned insenerid ja teised ettevõtte töötajad. Muski sõnul piiravad uksed ja kabinettide seinad suhtlemisvõimalusi, mistõttu SpaceX-i kontoriruumide planeerimisel lähtuti maksimaalsest avatusest.
Elektriauto
Kui kosmos on kõrge ja kauge, siis Musk on loonud ka midagi palju maalähedasemat, mida võime kohata ja kasutada ka oma kodumaal – Tesla elektriauto. Tusk on Tesla Motorsi kaasasutaja ja tootedisaini juht. 2008. aasta finantskriisi ajal võttis Musk endale ka ettevõtte tegevjuhi kohustused. Senise juhi Martin Eberhardi lahkumine käis seejuures uksepaukude saatel.
Tesla Motorsi esimene mudel on elektriline sportauto Tesla Roadster, mida esimestel aastatel müüdi 31 riigis ligi 2500 tükki. Edasi tuli Tesla välja neljaukselise sedaanimudeliga S ja linnamaasturimudeliga X.
Lisaks autode tootmisele müüb Tesla elektrilisi mootorisüsteeme oma koostööpartneritele. Musk seisab Tesla üldise äristrateegia taga – eesmärk on teha taskukohased elektrisõidukid kõigile kättesaadavaks. Seetõttu on teda võrreldud ka legendaarse Henry Fordiga.
Eraelu ja filmilina
Musk on olnud kolm korda abielus, kahel korral neist sama naisega. Ta kohtus oma esimese naise, Kanada päritolu Justine Muskiga (neiupõlvenimega Wilson) ajal, mil nad mõlemad olid Queen’si ülikooli tudengid. Paar abiellus aastal 2000 ja läks kaheksa aastat hiljem lahku. Neil sündis kokku kuus last, kuid esimene neist suri ootamatult 10 nädala vanuselt. Seejärel sündisid kaksikud ja siis kolmikud.
2012. aasta jaanuaris teatas Musk, et lõpetas neli aastat kestnud suhte oma teise naise, briti näitlejatari Talula Rileyga, kuid 2013. aasta juunis otsustas ta Rileyga uuesti abielluda. 2014. aasta detsembris lahutas Musk Rileyst teist korda. Musk omab McLaren F1 võidusõiduautot. Talle on kuulunud ka Tšehhis valmistatud reaktiivmootoriga treeninglennuk Aero L-39 ja lennukimudel Dassault Falcon 9000, mida kasutati filmis „Täname suitsetamast”. Muskil on filmis episoodiline roll oma lennuki piloodina, kui ta avab ukse Robert Duvallile ja saadab Aaron Eckharti. Samuti on tal pisiroll filmis „Raudmees 2”, mille osa stseene on filmitud SpaceX-i keskuses.
LISAINFO:
Miljard väärt uudis
Elon Musk teatas märtsi lõpus oma Twitteri-kontol, et Tesla tuleb välja tootega, mis ei ole auto. Seepeale tõusis Tesla turuväärtus hoobilt miljardi dollari võrra ning kõik jäid saladuslikku toodet ootama. Mai alguses sai kattelt loor maha võetud, kui Tesla Motors kuulutas, et hakkab tootma kodude ja ettevõtete jaoks akusid, mis salvestavad päikeseenergiat ja mida saab kasutada elektrikatkestuste ajal varugeneraatoritena. Lisaks annab seade tarbijale võimaluse ennast elektrivõrgust lahti ühendada või viia elekter kohtadesse, kus ühendus elektrivõrguga puudub. Taaslaetava liitiumioonaku ehitamisel kasutatakse samu akusid, mida Tesla elektriautodeski. Süsteemi nimi on Powerwall ja Tesla müüb 7kWh ühiku 3000 dollariga ja 10kWh ühiku 3500 dollariga. Analüütikute hinnangul saab 1 kWh energiaga töötada kaks päeva sülearvutiga, pesta ühe korra pesumasinaga pesu või keeta kümme korda veekeetjaga vett.
Filantroop
Elon Musk on omanimelise fondi juht. Selle tegevusvaldkonnad on teadushariduse parandamine, lastehaiguste ravi ja taastuvenergia. 2010. aastal asutas fond programmi, mille sisuks on päikeseenergiasüsteemide annetamine katastroofipiirkondade hädavajaduste katteks.
Tänavu jaanuaris annetas Musk 10 miljonit dollarit ülemaailmsele uurimisprogrammile, mille eesmärk on jõuda selleni, et tulevikus tekkiv tehisintellekt oleks inimkonna suhtes heatahtlikult meelestatud.
Ülikiire raudtee
2012. aasta juulis käis Musk välja idee päikeseenergial töötavast reaktiivtunnelsüsteemist Hyperloop, mis võimaldab reisida San Franciscost vähem kui poole tunniga Los Angelesse. Süsteemi visand koos joonistega tehti avalikuks 2013. aasta augustis. Tegemist on toru sees 1200 km tunnis sõitva rongiga, kusjuures Muski arvutuste kohaselt oleks selle ehitamine 10 korda odavam kui klassikalise raudtee rajamine ning valmimine võtaks aega 10 aastat. Kuna liikumine toimub kinnises keskkonnas, peab Musk seda ohutumaks kui näiteks lennutransporti.
Tiit Efert
* Artikkel ilmus LHV ajakirjas Investeeri nr 2/2015
Artikkel on informatiivse eesmärgiga ja ei ole mõeldud soovitusena müüa või osta mainitud väärtpabereid.
Tweet