Jaapani koduehitajad on nurka surutud - Artiklid - Uudised - LHV finantsportaal

Jaapani koduehitajad on nurka surutud

Kristiina Kirtsi

21.08.2015 09:07

Shutterstock

Jaapanis, kus vabu elamispindu on rohkem kui inimesi, ning demograafilised trendid tingivad uute eluasemete ehituse vähenemise, on ehitusettevõtetel üha raskem käivet kasvatada. Väljapääsuna näevad ehitajad eluasemete renoveerimist, mis küll hetkel veel vähe levinud praktikaks, kuid mille aktiivsus peaks tulevikus suurenema.

Pärast tipu tegemist 1996. aastal 1,63 miljoni peal, on uute eluasemete ehitus Jaapanis pidevalt vähenenud. Tulenevalt rahvaarvu vähenemisest, peaks Jaapani uute eluasemete ehitus jätkama vähenemist ka tulevikus – prognooside kohaselt lisandub pärast 2015. aastat vaid 0,8 miljonit uut eluaset aastas. Ent nagu allolevalt jooniselt näha, on viimastel aastatel uute eluasemete ehitus siiski kasvanud - 2013. aastal oli kasv +10,6% võrreldes aastatagusega (ulatudes veidi alla miljoni ühiku). Märkusena, viimaste aastate müügi suurenemine tingis 2014. aasta aprillis toimunud maksutõus, mille eel nõudlus uute eluasemete järele märkimisväärselt suurenes.

Allikas: LIXIL Group

Jaapanis on juba praegu rohkem vabu elamispindu kui majapidamisi – riigis on 57,6 miljonit elupaika ning 50 miljonit majapidamist ehk pakkumine on nõudlusest 15% suurem. Samuti on kinnisvara järelturg Jaapanis palju passiivsem kui mujal riikides – kui Jaapanis moodustavad kasutatud elupinnad umbes 14% kogu tehingutest, siis teistes arenenud riikides 70-90%. Ühtlasi peaksid demograafilised muutused (nagu sündimuse vähenemine, vananev rahvastik ning üheliikmeliste majapidamiste suurenemine) tulevikus suurendama nõudlust üüritavate eluasemete järele.

Jaapani kinnisvaraturu eripäraks on see, et kinnisvara hind kajastab tegelikult vaid maa hinda, kuna ostetav kinnisvara lammutatakse uue omaniku poolt maha ning sellel asemele ehitatakse uus. Sellest tulenevalt on riigis ka eluaseme keskmine iga vaid 30 aastat, samal ajal kui näiteks USAs on see 55 aastat. Kui varasemalt pooldas Jaapani valitsus majade maha lammutamise poliitikat, siis nüüd on lammutamise asemel uueks suunaks olemasolevate elamispindade renoveerimine (mida soodustab nii rahvastiku vananemine kui ka valitsuse energia säästmise poliitika). Kuna Jaapanis muutub eluase umbes 30-aastaga väärtusetuks, siis remondi tegemise õhutamisega tahetakse saavutada kinnisvara väärtuse säilimist aja jooksul (nii nagu teistes riikides).

Nagu allolevalt jooniselt näha, pole remondi tegemine Jaapanis väga populaarne - 2013. aastal oli Jaapani kodude renoveerimise turg umbes samal tasemel, kus 13 aastat tagasi. 2013. aastal kasvas Jaapanis kodude renoveerimise turg 12,4% võrreldes aastatagusega ehk 7 triljoni jeenini (49 miljardi euroni). Samas, prognooside kohaselt kasvab turg 2020. aastaks 8 triljoni jeenini ehk vaid 14% võrreldes 2013. aastaga.

Allikas: Yano Research Institute

Vaadates allolevalt jooniselt Jaapani renoveerimisturu jagunemist tehtud tööde järgi, moodustab suurima osa turust suuremahuline renoveerimine (25%). Teisel kohal (21%) on värvimistööd ning kolmandal kohal köögiremont (10%).

 

Allikas: Yano Research Institute

Jaapani suurimaks koduehitajaks on 13,4 miljardi euro suuruse turuväärtusega Daiwa House Industry, suurimate koduehitajate hulka kuuluvad veel 10,4 miljardi euro suuruse turuväärtusega Sekisui House ning 14,3 miljardi euro suuruse turuväärtusega Sumitomo Realty & Development.

Samas peab Jaapani suurim ehitusmaterjalide/kodusisustuskaupade pakkuja, Lixil Group, lähiaastatel remonditegemise buumi teket Jaapanis vähetõenäoliseks ning loodab kasvu tagada hoopis välisturgudele laienemisega. Jaapanis peamiselt vannitoaseadmete (vannid, segistid jm) poolest tuntud Lixil on alates 2009. aastast ostnud kuus ettevõtet – nende hulka kuulub näiteks USA vannitoaseadmete tootja American Standard (342 miljoni dollari eest), Itaalia kõrghoonete seinu katvate fassaadide tootja Permasteelisa (573 miljoni euro eest) ning Saksamaa vannitoaseadmete tootja Grohe (3,1 miljardi euro eest). Laienemine peaks Lixilit tulevikus lähemale viima nende 2017. aasta eesmärgile, milleks on saada 35% tulust väljastpoolt Jaapani (praeguse 23% asemel). Samas, kui endiselt suur koduturu osakaal käibest võimaldab ettevõttel kasu saada ka renoveerimisturu kasvust.

Lixili aktsia on viimase 12-kuu jooksul kallinenud +17%. Ettevõtte aktsia viimase viie aasta graafik:

Allikas: Bloomberg

Artikkel on informatiivse eesmärgiga ja ei ole mõeldud soovitusena müüa või osta mainitud väärtpabereid.




Küpsised

Et pakkuda sulle parimat kasutajakogemust, kasutame LHV veebilehel küpsiseid. Valides "Nõustun", annad nõusoleku kõikide küpsiste kasutamiseks. Tutvu küpsiste kasutamise põhimõtetega.

pirukas_icon