Shutterstock
Buckle on Nebraskas baseeruv riiete jaemüüja, kelle peamine müügiartikkel on teksad ning särgid, sihtgrupiks on 15-30 aastased. Ettevõttele pani aluse praegune nõukogu esimees Daniel Hirschfeld, kes on Buckle’i endine tegevjuht ja väga madalat profiili hoidev Nebraska miljardär. Tema varandus pärinebki Buckle’ist. 1965. aastal võttis ta üle oma isa riidepoe. Paar aastat hiljem ostis ta teise riideäri ning nimetas selle Brass Buckle’iks. Ta laiendas ettevõtet tasapisi ning 1991. aastaks, kui ta tegevjuhi kohalt tagasi astus, oli Buckle’il 100 müügikohta.
Hirschfeld astus tegevjuhi kohalt tagasi ajal, mil Buckle’ist sai börsiettevõtte. Kuigi ettevõtte asutaja pole pärast seda enam analüütikute ja potentsiaalsete investoritega suhelnud, on ta endiselt tihedalt Buckle’iga seotud. Esiteks, kuulub talle 33,3% Buckle’i aktsiatest ning ta osaleb ka Buckle’i arendamises, muuhulgas on ta seotud ettevõtte IT-süsteemide arenduse ja kasutusele võtuga.
Buckle’it juhib alates 1997. aastast Dennis Nelson. Nelson on ettevõttes töötanud alates 1970. aastast, mil ta oli poole kohaga müüja ülikooli kõrvalt. Üldiselt on pea kõik Buckle’i juhid alustanud väga madalatelt ametikohtadelt. Nelson on teine suurem eraisikust omanik 6,2%-lise osalusega. Kokku kuulub juhatuse ja nõukogu liikmetele 42% ettevõttest.
Buckle’il on hetkel 468 poodi, mis rõivaste jaemüüja kohta pole sugugi suur näitaja, eriti arvestades ettevõtte pikka ajalugu. Kiiret pole ka tulevikus, kui 2016. majandusaasta jooksul kavatseb ettevõte avada 4 uut poodi ning renoveerida täielikult 18 poodi. Rahulikus tempos laienemise tulemusel on ettevõte püsinud äärmiselt pikka aega võlavaba. Ilmselt on hoolikalt kaalutud iga poe avamise mõttekust ning tegutsetud pikaajalisi eesmärke silmas pidades.
Tasakaalukat ning pikaajalist strateegiat ilmestab hästi tegevjuhi Dennis Nelsoni kommentaar, et nad keskenduvad ärile, mitte Wall Streeti ootustele: “We let our guests and teammates drive the business, not what’s expected of us on Wall Street.” Üks põhjus, miks ettevõte ka Wall Streetil ilmselt palju kõneainet ei saa, on ettevõtte poliitika mitte avaldada kasumiprognoose. Buckle’i põhimõtted on vilja kandnud, sest Buckle’i poed on väga kõrge investeeritud kapitali tootlikkusega ehk ettevõttesse investeeritud raha kasutatakse väga hästi. Buckle’i viimase nelja aasta omakapitali tootlus on keskmiselt 46%.
Buckle’i sihtgrupp on 15-30 aastased ning tootegruppidest müüakse teksaseid, pükse, särke, spordirõivaid, õueriideid ning jalanõusid. Hinnaskaala Buckle’i poodides on keskmine või kõrgem. Võtmetähtsusega on teksaste müük, mis moodustab 42% ettevõtte müügist, järgneb särkide müük 31%-ga. Buckle’i arvates meelitavad nad kliente väga laia brändide ja stiilide valikuga ning asjatundliku klienditeenindusega. Ettevõttel on olemas ka oma private label bränd, mis marginaalide mõttes on kasumlikum kui teiste brändide müük. Samas teiste brändide müük moodustab 64% tuludest.
Hankimis- ning hinnastamisprotsess toimub tsentraalselt, kuid kauba saatmisel poodidesse arvestatakse sellega, mis kaubaartiklid kuskil rohkem-vähem müüvad ehk kõik poed ei saa täpselt samasugust saadetist. Niimoodi tagatakse, et iga pood on varustatud antud piirkonna klientide soovidest ja maksevõimest lähtuvalt. Kui mõni toode müüb mujal rohkem, võimaldab poodide vaheline tellimissüsteem toimetada kauba sinna, kus selle järele on suurem nõudlus. See võimaldab tagada klientide rahulolu, piisavate varude taseme poodides ning võimaldab vältida allahindlusi kaupadele, mis mõnes kohas hästi ei müü. Buckle ei korralda üheski poes kõiki kaupasid hõlmavat allahindlust.
Kõrge omakapitali tootlikkus tähendab, et Buckle genereerib palju raha. Kuna ettevõte ummisjalu ei laiene, siis pole teenitud kasumiga muud teha kui see aktsionäridele tagastada. Alates 2008. aastast on Buckle maksnud lisaks regulaarsele dividendile ka erakordset dividendi.
Allikas: Buckle
Viimase kümne aasta jooksul on Buckle sisuliselt kogu oma vaba rahavoo maksnud dividendidena aktsionäridele. Eelmise aasta vaba rahavoog oli $125 miljonit, mis teeb ettevõtte praeguse turuhinna juures vaba rahavoo tulususeks ligi 10%. Samas tuleb märkida, et möödunud aasta vaba rahavoog on viie aasta seerias kõige kehvem näitaja. Dividenditootluse järgi kaupleb Buckle 3,2% reguraalse dividendi peal ning 7,6 kordsel kasumil. Taaskord tuleb nentida, et möödunud aasta dividend oli viimase 8 aasta madalaim.
Soodsad valuatsiooninäitajad aga ei esine ilma põhjuseta. Viimastel nädalatel on kaubamajades baseeruvad jaemüüjad olnud finantsmeedia esikülgedel. Seda aga pigem valedel põhjustel. Nimelt on paljudel probleeme madala külastatavusega, mis on viinud langusesse võrreldavate poodide müügi ning kasuminumbrid. Sama saatus on tabanud ka Buckle’it, kelle võrreldavate poodide müük on langenud 9 kuud järjest ja seda pigem kiirenevas tempos. Ühtlasi oli möödunud majandusaastal esimest korda vähemalt 12-aastase perioodi vältel võrreldavate poodide müük negatiivne.
Allikas: Buckle
Kaubamajades baseeruvate jaemüüjate olukord on olnud viimasel ajal keeruline ehk tegu on kogu sektorit kummitava probleemiga. Kuigi täpsemaid põhjuseid kaubamajade järsu külastatavuse languse taga on raske välja tuua, peetakse üheks mõjutajaks online müügi osakaalu suurenemist. Seda just noorte seas, mis on Buckle’i peamine segment. Ilmselt on Buckle'i müüki survestamas ka kiirmoe üha kasvav populaarsus. Siinkohal peakski avalduma Buckle’i tugevast distsipliinist tingitud tugeva finantsseisu positiivne mõju, mis võiks aidata ettevõttel võita lisaaega, et keerulisem periood edukalt üle elada.
Allikas: Buckle
Allikas: Bloomberg
Artikkel on informatiivse eesmärgiga ja ei ole mõeldud soovitusena müüa või osta mainitud väärtpabereid. Autor omab The Buckle Inc. aktsiaid.
Tweet