Kuum nädal IPOde vallas - Artiklid - Uudised - LHV finantsportaal

Kuum nädal IPOde vallas

Raido Tõnisson

09.12.2020 08:49

iStockphoto

Kuigi ilmselt paljudel on mõtted juba järgmises aastas, on detsembrikuu keskpaik börsile toomas teiste seas kaks kauaoodatud ettevõtet. Üheks suurimaks tulijaks on kahtlemata Airbnb, kes algselt plaanis enda IPO juba märtsikuusse, kuid korooniviiruse põhjustatud tagasilöök sundis nii mitmedki ettevõtted oma börsiplaane edasi lükkama. Kaua aega on ootel olnud ka DoorDashi IPO, mille esimene kauplemispäev on seatud tänasesse päeva. IPO-eelselt tõstsid mõlemad ettevõtted ka oma hinnavahemikku aktsia kohta, mis annab märku ettevõtete tugevusest ja investorite suurest huvist aktsiatele.

2008. aastal loodud kodude lühiajalist renti võimaldav Airbnb (ABNB) on iga aastaga muutunud üha problemaatilisemaks ilmselt paljudele suurtele hotellikettidele, vähendades oluliselt viimaste kliente tänu Airbnb teenuste soodsamale hinnatasemele ja paindlikkusele. Praegu saab Airbnb platvormil valida kokku üle 7 miljoni majutuskoha vahel, mida haldab ligi 4 miljonit pakkujat.

Käesoleva aasta algus ei ole Airbnb’le aga kerge olnud, sest koroonaviiruse leviku tõttu koondas Airbnb maikuus umbes 1900 töötajat ehk 25% kogu oma töötajate arvust ning jättis lõpetamata mitmeid pooleliolevaid projekte, mis õnneks ei olnud otseselt põhitegevusega seotud. Liikumispiirangute leevenedes hakkasid inimesed veelgi enam eelistama Airbnb kodusid hotellidele, põhjustades ühele üllatusliku kasumi ning teistele keerulise ellujäämiskursuse.

2020. aasta III kvartalis teenis Airbnb kõigile ootamatult 219 miljonit dollarit puhaskasumit, millele tõenäoliselt aitas kaasa eelmainitud suuremahuline koondamine maikuus. Aasta lõikes ei ole Airbnb veel kasumlikkuseni oma tegevusajaloo jooksul jõudnud ning ei tee seda tõenäoliselt veel ka see aasta, sest ettevõte ootab 2020. aasta viimases kvartalis kasvu tehtud broneeringute tühistamiste arvus. Tulud langesid võrreldes eelmise aasta III kvartaliga 18% 1,3 miljardi dollarini. 2020. aasta 9 kuuga on Airbnb teeninud 2,5 miljardit dollarit müügitulu, jäädes korralikult alla eelmise aasta tulemusele.

Allikad: Statista, Airbnb

Homme börsil kauplemist alustava Airbnb väärtuseks hinnati 2020. aasta keskel 18 miljardit dollarit, kuid võttes arvesse, et hiljuti tõstis Airbnb oma aktsia hinnavahemiku 44-50 dollarilt 56-60 dollarini tüki kohta, tähendab see 51,6 miljoni aktsia juures kuni 3,2 miljardi dollari kaasamist investoritelt. Ettevõtte turuväärtus tõuseb IPO järgselt kuni 42 miljardi dollarini, mis on esialgsest ligi 2,3x suurem.

Toitude kohaletoimetamise teenust pakkuv DoorDash (DASH) loodi 2013. aastal, mis hoolimata oma lühikesest tegevusajaloost on USA-s kerkinud suurima turuosaga ettevõtteks toidu kohaletoimetamise teenust osutavate platvormide seas. 2020. aastal ulatus DoorDashi turuosa 45%-ni, mis tähendab, et ettevõte sai enda teostada pea pooled toidu kohaletoimetamise tellimused USA-s, ületades sellega nii 2019. aasta turuliidri Uber Eatsi kui ka Grubhubi ja Postmatesi.

Allikas: Business of Apps

DoorDashi müügitulu oli 2017. ja 2018. aastal vastavalt 550 ja 700 miljonit dollarit, kasvades eelmisel aastal juba 1 miljardi dollarini. Samal ajal on ettevõtte teenust kasutavate klientide arv kasvanud tuludest palju kiiremas tempos ehk vastavalt 4, 10 ja 20 miljoni kliendini. Käesoleva aasta numbritest rääkides jõudis DoorDash II kvartalis esmakordselt kasumlikkuseni tänu tulude 214% tõusule võrreldes eelmise aasta II kvartaliga. Kolmas kvartal tõi küll taas kahjumi, kuid tulud jätkasid kiiret tõusu, kasvades aastaga 268%. Positiivsust lisab see, et käesoleva aasta 9 kuu puhaskahjum on oluliselt väiksem eelmise aasta sama perioodi kahjumist.

Ka DoorDashi aktsia eeldatavat hinnavahemikku tõsteti selle nädala alguses, 75-85 dollarilt 90-95 dollarini, kuid lõplikuks hinnaks aktsia kohta kujunes hoopis 102 dollarit. Kokku pakutakse 33 miljonit aktsiat, mis tähendab ligi 3,4 miljardi dollari ehk veidi suurema kapitali kui Airbnb kaasamist investoritelt. 102 dollariline aktsiahind annab DoorDashi turuväärtuseks 39 miljardi dollarit, mis on ligi 6x suurem kui Grubhubi turuväärtus praegu. IPOst saadava kapitaliga plaanib DoorDash hakata pakkuma ka muude kaupade kui ainult toidu kohaletoimetamise teenust.

Juhul, kui ka Airbnb aktsia hinnastatakse viimase määratud vahemiku ülemise otsa lähedal, tõstavad ettevõtted kahe peale kokku üle 6,6 miljardi dollari. Bloombergi andmetel teeb see detsembrikuust läbi aegade suurima mahuga IPOde kuu, ületades ka 2001 ja 2003. aasta detsembris saavutatud 8,3 miljardi dollarilise piiri. Ka kogu 2020. aasta lõikes on USA IPOd kaasanud kokku juba rekordilise summa ehk 156 miljardit dollarit.

Artikkel on informatiivse eesmärgiga ning ei ole vaadeldav investeerimisanalüüsina ega mõeldud soovitusena müüa või osta mainitud väärtpabereid. LHV ei vastuta teabe põhjal tehtud otsuste eest.
Investeerimine on seotud võimaluste ja riskidega, väärtpaberite turuväärtus võib nii kasvada kui ka kahaneda. Välisturgudel võivad tootlust mõjutada valuutakursside kõikumised.
Eelpool kajastatud väärtpaberite ja finantsindeksite eelmiste või tulevaste perioodide tootlus ei tähenda lubadust ega viidet järgmiste perioodide tootluse kohta.




Küpsised

Et pakkuda sulle parimat kasutajakogemust, kasutame LHV veebilehel küpsiseid. Valides "Nõustun", annad nõusoleku kõikide küpsiste kasutamiseks. Tutvu küpsiste kasutamise põhimõtetega.

pirukas_icon