Autor: Kumpan Electric
Kanada päritolu Li-Cycle on käesoleva aasta lõpuks Ühendriikides tööle saanud neli esimest tehast, kus toimub tarbijaelektroonikast ja elektriautodest pärit liitiumakude ning nende tootmisel tekkiva materjalijäägi purustamine. Töö käib selle nimel, et 2023. aastal saaks hakata käideldud akumetalle tagasi akutootjatele müüma.
31. juulil lõppenud kolmandas kvartalis suutis Li-Cycle toota 961 tonni musta massi (liitiumaku või selle tootmisjääkide purustamisel tekkiv mass), mida oli 80% enam kui mullu samal ajal ning 30% rohkem teise kvartali tulemusest. Selle taga oli peaasjalikult kahele olemasolevale Spoke’ile (akutootjate lähedale rajatud väiksemad tehased, kus toimub tootmisprotsessi jääkide kogumine ja purustamine) juurde lisandunud Arizona Spoke’i käivitumine aprilli lõpust.
Toodang pidanuks algsete plaanide kohaselt olema isegi suurem aga töö Arizona Spoke’is aeglustati mõneks ajaks, et tegeleda protsesside optimeerimisega. Samuti lükati Alabama Spoke’i töö algus neljanda kvartali lõppu (varasemalt pidi töö seal algama kolmandas kvartalis). Erinevalt eelnevatest Spoke’idest, kus elektriauto akusid monteeriti käsitsi lahti, saavad uut tüüpi Arizona ja Alabama tehased vastu võtta terveid akusid, mida ei pea isegi tühjaks laadima ja see muudab tööprotsessid teise generatsiooni Spoke’ides veelgi efektiivsemaks (edaspidi on kõik rajatavad Spoke’id sellised).
Protsessi optimeerimise tõttu akumaterjalide massi toodang kannatas ja nad ei suuda ka oma tänavust plaani täita. Kui eelnevalt prognoositi 2022. a toodanguks 6500–7500 tonni, siis pärast kolmandat kvartalit vähendati ootus 3500–3800 tonnini. Li-Cycle’i juhtide sõnul on Arizona tehase töö pärast uuendust augustis ja septembris olnud juba tagasi eesmärkide lähedal.
Kolmandas kvartalis teenitud 5,4 miljoni dollarine müügitulu oli 4x suurem kui aasta varem saavutatud 1,3 mln USD, kuid metallihindade langusest tingitud mitterahaline allahindluse tõttu oli raporteeritud müügitulu –2,0 mln USD. Lepingutest ja IFRS raporteerimisest tulenevalt kajastatakse tulu kauba tarnel, kuid kliendi nõuet tuleb aruandlusperioodidel seniks õiglaste hindade alusel pidevalt korrigeerida, mistõttu jääb Li-Cycle’ile kauba üleandmiseni hinnarisk. See ajaperiood müügitulu registreerimisest kuni lõpuleviimiseni võib ulatuda 9–12 kuuni.
Kui esimeses ja teises kvartalis oli metallide kallinemise tõttu vastavalt 1,7 ja 4 mln dollari suurune positiivne efekt, siis kolmandas kvartalis –7,3 mln negatiivne korrigeerimine peegeldab sisuliselt kahe eelneva kvartali kõrgemat ümberhindlust. Põhjus peitus koobalti hinna alanemises kvartaliga 87,6 tuhandelt dollarilt tonni kohta 55,11 dollarile ja nikli tonni odavnemisest 32,4 tuhandelt 22,0 tuhandele dollarile.
Siinjuures tasub välja tuua, et praegu piirdub Li-Cycle akumaterjalide massist vaid nende kahe metalli müümisega ja liitumit veel ei müüda, sest turul puudub liitiumi rafineerimise võimekus. Aga nii pea kui Li-Cycle on 2023. a lõpuks pannud püsti New Yorkis Rochesteris asuvas suurema musta massi töötlemisega tegeleva tehase, siis see võimekus tekib ja seda hindab Li-Cycle oma konkurentsieeliseks.
Ehk teisisõnu ei oma praegune mustast massist koobalti ja nikli müümise äritulem suurt tähtsust, sest esiteks ei ole see kõige kasulikum materjali kasutamine ja teiseks hakkab äri palju tulusam ökonoomika alles siis tööle, kui sellest massist hakatakse Rochesteris liitiumkarbonaati eraldama. Rochesteri tehasest peaks aastas hakkama tulema u 8000 tonni liitiumkarbonaati. Kui lähtuda praegusest turuhinnast u 50 000 USD tonn, siis see müügitulu oleks 400 mln, millele lisanduvad ka nikli ja koobalti tulud.
Kolmanda kvartali korrigeeritud kulumieelne ärikahjum (EBITDA) oli –31,6 mln USD vs. –5,3 mln aasta varem, peegeldades nii metallihindade langusest tingitud allahindlust aga ka Põhja-Ameerikas ja Euroopas laienemisega seotud kõrgemaid kulusid ning 4 mln dollari suurust aktsiapõhist kompensatsiooni (aasta varem 300 tuhat dollarit). Kolmanda kvartali netokahjum kasvas aastaga –6,9 mln pealt –27,5 miljonile dollarile (aktsia kohta –0,16 USD vs. –0,07 USD 2021 Q3).
Kvartal lõpetati bilansis 650 mln dollari vaba rahaga, saades eelneva kolme kuuga juurde Glencore’ilt 200 mln ja LG-lt 50 mln USD. Sellest peaks piisama, et praeguseid äriplaane finantseerida. Kuna Ühendriikides augustis heaks kiidetud Inflation Reduction Act (IRA) seadus soosib ühe komponendina samuti akude taaskäitlemist, et USA enda turg tuleks akumetallide varustamisel tööstusettevõttele paremini toime, siis erinevate programmide läbi võib taaskäitlemise võimekuse rajamine varasemast soodsamaks kujuneda. Näiteks saab USA valitsusel puhta energia tööstuse toetamiseks olema 250 mld dollari suurune laenuprogramm, 60 mld dollari väärtuses tootmise maksukrediiti ja 10 miljardi dollari väärtuses energiatoodete maksukrediiti.
Ja kuna IRA seadus näeb elektriautode tootmise toetuse tingimusena ette seda, et tulevast aastast peab selle saamiseks 40% akumetallidest pärinema USA-st või vabakaubanduse kokkulepetega riikidest ning see määr kerkib 80%-ni 2027. aastaks, siis peaks see samuti kohalikke autotootjaid motiveerima vaatama rohkem materjalide taaskasutamise suunas. Ehk Li-Cycle võib IRA seadusest võita potentsiaalselt kahel viisil: tuua oma tehaste rajamise kulu alla soodsate laenude ja krediitidega ja teiseks aidata autotootjatele taaskäideldud akumetalle müües neil saavutada seda IRA protsendi nõuet, et nad saaksid valitsuselt kätte elektriauto tootmise maksukrediiti.
Akude ja nende valmistamisel tekkivate jääkide käitlemise tööstuses on tulemas pidevalt uusi tegijad juurde, ent jõudsalt on kasvamas ka mahud, mida lähiaastatel tuleb hakata töötlema ja täna esimeste seas oma võimekust püsti panevad ettevõtted võiksid olla eelisseisus. Näiteks kui Põhja-Ameerikas ja Euroopas oli 2021 .a lõpus liitiumakude tootmisvõimekus 75 GWh, siis auto- ja akutootjate siiani avalikustatud plaanide järgi peaks see maht 2025. aastaks kerkima 16x 1250 GWh-ni. Suuresti hakkab alguses vaja minema akude tootmisel tekkiva materjalijäägi taaskäitlemist ja kaugemas tulevikus kasutatud akude taaskäitlemist.
Kui selle aasta lõpuks saab Li-Cycle’il Põhja-Ameerikas olema 4 Spoke’i, mis suudavad kokku aastas vastu võtta 30 tuhat tonni liitiumiekvivalenti, siis 2023. teisel poolaastal (eelnevalt prognoositi esimesel poolaastal) lisandub juurde üks Spoke Ohios (15 tuhat tonni), üks Saksamaal (10 tuhat tonni) ja Norras (10 tuhat tonni). Seitsme Spoke’i vastuvõtuvõime 2023. a lõpuks oleks 65 tuhat tonni liitiumiekvivalenti ja samuti hakkab tuleva aasta lõpust järk-järgult tööga pihta Rochesteri tehas, mis suudab aastas 90 tuhat tonni liitiumiekvivalenti edasi protsessida vajalikuks kemikaaliks (võrdeline u 225 000 elektriauto akumaterjaliga), mida siis kokkuostjatele müüakse. Sealt hakkab prognooside kohaselt aasta tulema 42-48 tuhat tonni nikkelsulfaati, 6-7,5 tuhat tonni koobaltsuflaati ja 7,5-8,5 tuhat tonni liitiumkarbonaati.
Kuigi Li-Cycle’i tänavune akumaterjalide massi prognoositud tootmismaht ei tule täis ja ka Rochesteri tehase valmimist on viimastel kvartalitel pisut edasi nihutatud, siis pikemat üldpilti see ei tohiks muuda, vaid pigem on IRA seadus tekitanud täiendavat taganttuult, sest USA auto- ja akutootjad peavad hakkama järgnevatel aastatel üha rohkem tuginema kohalikult turult tulevate akumetallide kasutamisele. Paraku pole Põhja-Ameerika (ja ka Euroopa) akumetallide kaevandamisel globaalselt väga suured tegijad, mis võiks seega mängida tugevamad kaardid kätte taaskäitlemise ärile. Li-Cycle jätkab Spoke’ide rajamist, et jõuda kriitilises koguses musta massi tootmise võimekuseni, et siis kui äri tegelik võti Rochesteri rafineerimistehase näol 2023. a lõpust tööle hakkab, oleks vajalik sisend olemas.
Li-Cycle kuulub LHV pensionifondide Roheline ja Roheline Pluss portfellidesse.
Li-Cycle'i aktsia hind USA börsil dollarites. Allikas: Bloomberg
Artikkel on informatiivse eesmärgiga ning ei ole vaadeldav investeerimisanalüüsina ega mõeldud soovitusena müüa või osta mainitud väärtpabereid. LHV ei vastuta teabe põhjal tehtud otsuste eest.
Investeerimine on seotud võimaluste ja riskidega, väärtpaberite turuväärtus võib nii kasvada kui ka kahaneda. Välisturgudel võivad tootlust mõjutada valuutakursside kõikumised.
Eelpool kajastatud väärtpaberite ja finantsindeksite eelmiste või tulevaste perioodide tootlus ei tähenda lubadust ega viidet järgmiste perioodide tootluse kohta.
LHV pensionifonde valitseb AS LHV Varahaldus. Fondide osakute väärtused võivad nii kasvada kui kahaneda ja fondide eelmiste perioodide tootlus ei tähenda lubadust ega viidet järgmiste perioodide tootluste kohta. Fondi investeeritud rahasumma väärtuse säilimine ei ole garanteeritud. Tutvu LHV pensionifondide prospekti ja põhiteabe dokumentidega lhv.ee ja pea nõu asjatundjaga.
Tweet