Kolmapäeva õhtul teatas General Motors, et pea aasta väldanud läbirääkimised Hiina ettevõttega Sichuan Tengzhong Heavy Industrial Machines on jooksnud liiva, mille tagajärjel ollakse sunnitud jäädavalt sulgema Hummeri tehase uksed.
Hummeri müümine oli üks osa General Motorsi plaanist vähendada ettevõtte kasumlikkuse tõstmise nimel senist brändide arvu kaheksalt neljale. Kõigest mõned päevad tagasi sõlmiti Saabi müügileping Hollandi superautode tootjaga Spyker, millega õnnestus napilt vältida 72 aasta vanuse Rootsi autotootja väljasuremist. Hummerist saab aga järjekorras juba kolmas bränd, mille tootmise on General Motors sunnitud restruktureerimisplaanide raames lõplikult peatama. Sarnaselt Hummerile ebaõnnestus ka Saturni müük ning mahakandmisele minevat Pontiaci ei hakatud üldse müümagi.
Õigused Hummeri brändile ostis General Motors A. M. Generali käest 1999. aastal. Kuigi H1 mudeli tootmine lõpetati 2006. aastal, osutus H2 GM-i jaoks tõsiseks rahamasinaks. Paraku polnud ettevõttel piisavalt rahalisi resursse selleks, et turustada brändi tegelikku potentsiaali. Müüginumbreid aitas kasvatada ka H3, ent tarbija huvi polnud mootori vähese võimsuse tõttu see, mis ta oleks võinud olla. Ajaks, mil GM mudelivalikkusse jõulisema H3-e lisas, oli kallinev kütus inimeste eelistusi radikaalselt ümber vorminud. Kui 2006.a müüdi USA-s 71 000 Hummeri masinat, siis mulluseks oli number kahanenud 9000-ni.
Hummeri müügi küsitavus on olnud õhus juba hetkest, mil teatati, et potentsiaalseks vastaspooleks saab olema Hiina ehitusmasinate valmistaja, kellel tegelikult puuduvad autotööstuse kogemused. Läinud aasta suvel andis Tengzhong kohalikus valitsuses sisse ostuloa taotluse, mis oleks pidanud edasi liikuma keskvalitsuse planeerimiskomiteesse. Kolmapäevases avalduses tõdes keskvalitsuse minister, et ametlikult pole nendeni Tengzhongi taotlus jõudnud.
Seda, miks ostuprotsess Hiina bürokraatiamasinasse kinni jäi, võib ainult spekuleerida, kuid analüütikud on juba tehingu väljakuulutamise hetkest toonud välja, et bensiini õgiv Hummer ei ühti Hiina valitsuse plaanidega edendada autotööstuses kütusesäästlikku mõtlemist.
Seadusandluse poole pealt peegeldab ebaõnnestunud müügikatse võrdlemisi läbipaistmatut regulatiivset protsessi, seda vaatamata Hiina tänapäeva majanduslikule olulisusele globaalses kontekstis. WSJ-s nendib ühe Hiinas asuva õigusfirma partner, et ametlik heakskiidu protsess on tehingute õnnestumise teel suureks takistuseks. Tema sõnul küsivad investorid tihti, kuidas saavad nad tehingute õnnestumise tõenäosust suurendada. Tegelikkuses ei ole võimalik aga kuigi palju nõu ja soovitusi selles osas anda.
Väidetavalt pole Tengzhong veel alla andnud ning kaalub Hummeri ostmist offshore tütarettevõtte kaudu, mis võimaldaks Hiina regulatsioonidest ringiga mööda minna. Paratamatult seab selline teekond firma vaenujalale Hiina võimudega, kellelt oleks sellegipoolest vaja luba tehaste ehitamiseks ja sõidukite müügiks Hiinas. Siinkohal ei suuda aga paljud ära imestada, miks peaks üks ehitusmasinate tootja olema endiselt huvitatud Hummeri tehingu lõpuleviimisest, kui käest võetakse võimalus siseneda maailma suurimale autoturule.
Artikkel on informatiivse eesmärgiga ja ei ole mõeldud soovitusena müüa või osta mainitud väärtpabereid. |
Tweet