...kõrval. Kui aktsiainvesteeringute tootlust saab mõõta protsentides, siis naise toetuse kvantitatiivsel mõõtmisel mehe tegemistele jäävad hätta ka keerukamad mudelid. Kevade lähenemise ja naistepäeva puhul kutsun mehi üles naisi rõõmustama lilleõiega. Samal ajal tuletame antud loos meelde naiste ja meeste erinevused aktsiaturgudel.
Kuigi tihti arvatakse, et aktsiaturud on reeglina meeste pärusmaa, pole see päris nii. USA Väärtpaberite Diilerite Assotsiatsiooni hinnangul moodustasid 2000. aastate alguses naised ca 47% kõigist investoritest. Tõsi, naiste ja meeste lähenemised aktsiaturgudel on reeglina erinevad.
Nii nagu meestele meeldivad agressiivsed spordialad, märulifilmid, kiired autod, ohtlikud seadmed ja kõik muu, mis vähegi adrenaliini võiks pakkuda, pooldab keskmine meesinvestor rohkem riski ka väärtpaberiturgudel. Keskmine mees valib aktsiaturgudelt välja riskantsemad aktsiad, teeb rohkem ostu- ja müügitehinguid, on valmis kõrge potentsiaalse tootluse nimel võtma suurt riski ja parema meelega vaatab ennast pigem kaupleja kui rahuliku pikaajalise investorina.
Erandeid leiab loomulikult mõlemast leerist, kuid keskmine naine on reeglina ülalkirjeldatud mehe käitumismaneeri vastandiks. Siin võib tõmmata ka paralleele Jan Uuspõllu näidendiga „Ürgmees“, kus meestele meeldib puldiga klõpsides televiisorikanaleid tappa ja naistele igat kanalit rahulikult vaadates ’korilase kombel informatsiooni koguda’. Keskmisele aktsiaturgudel tegutsevale mehele meeldib ka jahti pidada – aga seda siis aktsiate peale. Kes kõige suurema purika kõige lühema aja jooksul kinni püüab, see on võitnud! See on aga ohtlik tegevus ning ootamatult võib juhtuda, et ’purika’ (loe: loodetud kiire aktsiakasum) tabamise asemel saadakse hoopis teiselt jahimehelt odaga pihta (loe: loodetud kiire kasumi asemel saadakse kiire kahjum).
Keskmisele naisele see-eest aktsiakauplemine ei meeldi. Kordades vastuvõetavam on pikaajaline investeerimine. Tsiteerides veelkord „Ürgmehe“ näidendit, siis naised justkui korjavad endal korvi/aktsiaportfelli erinevaid ettevõtteid täis ning panevad selle korvi siis endale pikaajaliseks tagavaraks. Just naiselik kannatus ja pikk investeerimishorisont ongi need võlusõnad, mis teevad keskmisest naisest parema pikaajalise investori kui keskmine mees. Kui kauplejahingega mehed kipuvad liiga kiiresti oma portfellis tõusnud aktsiad maha müüma, siis naised seevastu hoiavad tõusnud aktsiaid reeglina pikemalt käes ja saavad aktsia jätkuvast tõusust osa. Aastatel 1991-1997 viisid California Ülikooli majandusteadlased läbi uuringu, kus vaadeldi 35 000 erinevat aktsiaportfelli – neist naiste omad teenisid aastas keskmiselt ca 1.4% rohkem kui meeste omad. Üksikute naiste teenistus oli kogunisti 2.3% aastas rohkem kui üksikute meeste teenistus.
11. märtsil toimub LHV Investeerimiskeskuses ka seminar, mis on mõeldud ainult naistele. Juttu tuleb kindlasti ka investeerimise baasteadmistest, mistõttu peaks see olema jõukohane ka naistele, kes pole varem investeerimisega kokku puutunud.
Mehed ja naised on küll erinevad, kuid vähemalt ühes asjas ollakse sarnased – mõlemad tahavad saada tunnustust ja tähelepanu oma pingutuste eest. Lilleõis õrnema sugupoole esindajale on tõenäoliselt lähipäevade üks parimaid riski-tulu suhtega tehinguid.
Head naistepäeva,
Joel Kukemelk
Artikkel on informatiivse eesmärgiga ja ei ole mõeldud soovitusena müüa või osta mainitud väärtpabereid. |
Tweet