Boeing valmistub uueks lendutõusuks - Artiklid - Uudised - LHV finantsportaal

Boeing valmistub uueks lendutõusuks

Erko Rebane

25.03.2010 10:30

Turutingimuste paranemine ning kriisi jooksul distsiplineeritud tootmine on pannud Boeingu olukorda, kus nõudlus lennukite järele hakkab ületama pakkumist, mistõttu otsustati eelmisel nädalal tõsta tootmismahtusid. Mitmed analüüsimajad soovitavad kasutada võimalust pardale astumiseks.

Lennutööstuse suurkuju Boeing informeeris läinud reedel avalikkust oma plaanist suurendada 747 tootmist 2012.a keskpaigast 1.5 ühikult kahele ja 777 mudeli toodangumahtu alates 2011.a keskpaigast viielt ühikult seitsmele. Võrreldes esialgse kavaga, muudeti seega tootmisgraafikut tihedamaks poolteist aastat varem. Boeingu sõnul leiab tänavu aset turu stabiliseerumine, kuid juba 2011. aastast alates hakkab lennukite nõudlus tänu kaubamahtude ja reisijate arvu suurenemisele taas kasvama. 

Tootmisplaanide muutmine esindab ühte põhjust, miks Oppenheimeri analüütikud otsustasid esmaspäeval tõsta Boeingu soovituse tasemelt „underperform“ tasemele „outperform“ hinnasihiga 80 dollarit (kergitati +43%) ja Macquarie analüüsimaja kolmapäeval tasemelt „neutraalne“ tasemele „outperform“ hinnasihiga 83 dollarit (kergitati +26%). Tootmismahtude suurendamisest on teatanud ka Boeingu konkurent Airbus, mis annab kinnitust sellele, et klientide ärikeskkond on paranemas. Isegi Rahvusvaheline Õhutranspordi Assotsiatsioon on pikalt ainult süngetes värvides maalitud väljavaadete osas muutumas optimistlikumaks, vähendades hiljuti lennusektori 2010.a kahjumiprognoosi poole võrra 2.8 miljardi dollarini.

Teiseks oluliseks teguriks on Boeingu korralik kommertslennukite tellimusteraamat, mis annab lennukitootjale võimaluse nautida realiseerimata toodangumahust tulenevat stabiilsust. Üheksakümnendatel tipnes Boeingu tellimusteraamat 1996. aastal, mil see küündis 4.33-kordse aasta käibeni, kahanedes aga 1999. aastaks 1.9x peale. Olles nautinud rekordilist tellimuste sissevoolu perioodil 2005-2008, püstitas Boeingu tellimusteraamat 2008. aasta lõpus uue rekordi -  10x eelneva aasta käivet. Kuigi 2009. aasta tõi selle numbri 7.4 peale, püsib tellimuste tagavara kaks korda kõrgemal võrreldes seisuga pärast eelmist majanduslikku langust.

                                   Allikas: Macquarie Research

Ajaloolises kontekstis võib see number tunduda üsnagi anomaalsena, olles paljuski tingitud transpordiinfrastruktuuri arengust Aasias, kuid sellest hoolimata võiks tööstus edaspidi osutuda tänu globaliseerumisele ja kliendibaasi diversifitseerumisele vähemtsüklilisemaks.          

Kui Oppenheimer eelmise aasta juunis 43.87 dollari juures downgrade’i andis, oli pilt võrreldes praegusega oluliselt ebaselgem. Tol hetkel kardeti, et osadel platvormidel tehtavad tootmiskärped kasvaksid ning migreeruksid teistele platvormidele. Ühtlasi tunti muret 787 ajakava ning kuluriskide pärast.

Nüüd on aga väljavaade märkimisväärselt paremaks muutunud, mistõttu kergitati 2011.a aktsiakasumi prognoosi 3.99 dollarilt 4.44 dollarile (Macquariel vastavalt 4.73 USD) ja käidi esmakordselt välja 2012. aasta prognoosina 4.85 dollarit. 80 dollarilise hinnasihi ja 2011.a EPSi põhjal kaupleks aktsia 18kordsel PE suhtel. Kuigi kordaja on kõrgem ajaloolisest keskmisest (16.4), kaupleb aktsia ka praeguse hinna ja 2010. aasta kasumiprognoosi põhjal 18-kordsel PE suhtel.

Vaadates aga Dreamlineri progressi, siis eelmise aasta lõpus alanud testprogramm jätkub nelja lennukiga täies hoos ning nüüd on selja taga juba 360 lennutundi. Boeing on oma ajagraafikus kulutanud küll veidi juba ootamatuteks sündmusteks ettenähtud ajavaru, kuid sellest hoolimata kinnitatakse, et aasta lõpus ollakse valmis esimest tarnet tegema. Nii nagu iga testperioodiga, pole see kunagi läbi, kui vajalik sertifitseerimine käes. Seega 787 osas on õhus endiselt võimalus, et järgnevate kuude jooksul võib probleeme esineda. Juhul, kui potentsiaalseid tõrkeid õnnestub vältida, saab 787-st oluline tegur lennutööstuse tõusutsükli võimendamisel.    

Eelnevat lühidalt kokkuvõttes usub Oppenheimer, et lennusektor asub tõusutsükli algusfaasis ning õhtutranspordi globaliseerumisest tulenevast nõudluse kasvust peaks olulist kasu saama ka Boeing. Kuigi valitsuste kriitilises seisus olevate eelarvete tõttu pole kaitsetööstuses nõudluse paranemist oodata (pigem peetakse tõenäolisemaks kaitsekulutuste vähendamist), peaks korralik kommertslennukite tellimusteraamat ning 787 mudeli konkurentsieelis aitama sellegipoolest kasvatada järgnevatel aastatel lennukutitootja käivet ja kasumit ning õigustama aktsia edasist kallinemist vaatamata kahekordsele tõusule viimase aasta jooksul.

Artikkel on informatiivse eesmärgiga ja ei ole mõeldud soovitusena müüa või osta mainitud väärtpabereid.



Kommentaare ei ole

Kommentaari jätmiseks loo konto või logi sisse

Küpsised

Et pakkuda sulle parimat kasutajakogemust, kasutame LHV veebilehel küpsiseid. Valides "Nõustun", annad nõusoleku kõikide küpsiste kasutamiseks. Tutvu küpsiste kasutamise põhimõtetega.

pirukas_icon