USA suurima elektroonilise meelelahutuse messi (E3) üheks peamiseks publikumagnetiks oli seekord Nintendo esindus, milles Jaapani tehnoloogiaettevõte tutvustas oma uut 3D videoformaati esitavat käsikonsooli. Innovaatilise mänguvahendiga loodab Nintendo juhtida tähelepanu eemale oma kahe peamise toote (Wii ja DS) aeglustuvalt müügilt.
2007. aastal tutvustatud Wii konsooliga avas Nintendo mängumaailma täiesti uuele sihtgrupile, sest järjest keerulisemaks muutunud telekatagune meelelahutus kippus puldi taha meelitama peamiselt nooremat põlvkonda. Ent Nintendol õnnestus revolutsioonilise liikumissensorit omava kontrolleriga kogu mängimise kontseptsioon peapeale pöörata, kaasates lõbusatesse mõõduvõtmistesse terve perekonna.
Wii kõrval on 2004. aastast figureerinud veel teinegi väga oluline toode – DS. DS-i müügipotentsiaali suhtuti esmapilgul skeptiliselt, kuna Sony peene välimuse ja kvaliteetse ekraaniga PSP kõrval ei jätnud DS kõige atraktiivsemat muljet. Kuid müüginumbrid rääkisid vastupidist. Esimese kahe aastaga suutis Nintendo müüa üle 21 miljoni DS-i ning tänaseks on see arv kasvanud juba 130 miljonini. Võrdluseks olgu näiteks toodud 2007.a lansseeritud iPod Touch’de arv, mille arv peaks Steve Jobsi sõnul suveks küündima 100 miljonini.
DS-i fenomenaalse läbilöögi taga on olnud kasutajasõbralikkus ning tarkvaraline pool, mis avasid mängumaailma inimeste jaoks, kes varem selle valdkonnaga väga kokku ei puutunud. Sarnaselt Wii’le ei sõltunud edukas sooritus mitte traditsioonilisest mängimiskogemusest (olgu selleks auto hoidmine rajal või vaenlase hävitamine ühe lasuga), vaid tähelepanu köideti erinevate mõtlemise ja eneseharimise mängudega, mis muutsid publiku ringi oluliselt laiemaks.
Wii ja DS viisid Nintendo järjepidevalt rekordiliste käivete ja kasuminumbriteni, seda ka majanduskriisi kõige raskematel aegadel, mistõttu tekkis mulje nö ilmastikukindlatest toodetest. Märtsis lõppenud majandusaasta sellist tugevust enam paraku ei peegeldanud, kui leppida tuli esmakordse kasumilangusega viimase poole tosina aasta jooksul. Antud perioodil müüs Nintendo 20 miljonit Wii’d ja 27 miljonit DS-i konsooli, mis kujunes väiksemaks eelneva aasta vastavalt 26 ja 31 miljonist eksemplarist.
Allikas: Deutsche Bank
Wii müük peaks ettevõtte prognooside kohaselt tänavu kahanema veel 12-18%. Ühest küljest on Sony (Move) ja Microsoft (Kinect) täiendatud konsoolide ja hinnakärbete abil suuremat konkurentsi pakkumas, teisest küljest on mõju avaldamas ka loomulik kukkumine buumiaegses nõudluses.
Kontrastina loodetakse DS-i müüki tänavu taas suurendada (+11%), kui konkurentsieelist üritatakse värskendada 3DS-ga, mis sarnaselt oma eelkäijale omab kahte ekraani, ent on ühe kaudu võimeline edastama 3D graafikat. Erinevalt praegu levinud 3D tehnoloogiast ei pea Nintendo kolmemõõtmelise pildi nägemiseks spetsiaalseid prille kandma ja see muudab seadme tarbija jaoks oluliselt mugavamaks. Lisaks mängimisele saab käsikonsoolil vaadata ka 3D filme ning teha ise 3D pilte tänu kahele kõrvutiasetsevale kaamerale.
3D kujutist on Nintendo üritanud konsoolidesse tuua juba enam kui 15 aastat. Olgu selleks Virtual Boy 1995. aastal või GameCube 2001. aastal, saatis 3D tehnoloogiat toona täeilik ebaedu, kuna ühest küljest piiras mängurõõmu kehvapoolne resolutsioon ja teisest küljest liialt kõrge hind. Alles 3DS-ga suudeti hinna ning kvaliteedi suhe piisavalt atraktiivseks saada, et seda massidele tutvustada. Seadme täpsest hinda pole veel avalikustatud, ent eeldatavalt saab maksumus olema ligilähedane DS-le või siis veidi kõrgem.
Wii ja DS aitasid Nintendol saavutada seda, mida teistel konsoolidel ei õnnestunud ehk leida innovaatilise mänguviisi ja omapäraste mängude läbi turgu täiskasvanute seas. 3DS-l on võimalus olla taaskord teerajaja tehnoloogia vallas, mis tõotab järgnevatel aastatel lisaks televiisoritele laieneda ka telefonidesse ja mängukonsoolidesse. Ehkki Wii ja DS’i edu võib Nintendo pikka ajalugu vaadates käsitleda pigem anomaaliana, eeldab ettevõtte suhteliselt kõrge valuatsioon (Deutsche Banki prognoositud 2011.a P/E 19,2) ebatavalise eduloo jätkumist. See aga jätab aktsia avatuks potentsiaalselt kõrgele riskile, kui 3DS-i müügitulemused peaksid osutuma keskpäraseks, seda enam, et üle poole kasumist moodustava Wii puhul lähiajal uuendusi ei plaanita.
Allikas: Bloomberg
Artikkel on informatiivse eesmärgiga ja ei ole mõeldud soovitusena müüa või osta mainitud väärtpabereid. |
Tweet