Eelmisel aastal vahetus maailma autoturu liider, Hiina sai juhtpositsiooni USA ees. Aasia riikide järjest suureneva nõudluse taustal kolib ka tootmine Detroidist uuele turule lähemale.
Viie miljoni elanikuga Chennai linn Lõuna-India Tamil Nadu maakonnas meenutab mitmeski mõttes USA autotootmise pealinna. Sinna on viimastel aastatel kolinud mitmed suured autotootjad, nagu näiteks Ford, Hyundai, Nissan, Renault, Daimler ja BMW. Lähitulevikus peaks kogu linna autotoodang küündima 1.5 miljoni ühikuni aastas, mis on rohkem kui ükski osariik USAs toodab. Suured investeeringud tootmistegevusse on Chennai’sse juurde tekitanud 200 000 töökohta ning autode ehitus moodustab Tamil Nadu maakonna kogutoodangust 12%.
Hyundai on oma sealsesse tegevusse investeerinud $2 miljardit ning suudab praegu toota 650 000 autot aastas. Linna teises otsas on Ford kulutanud ligi $1 miljard, et võtta kasutusele uus tootmistehnoloogia, mida isegi USAs ei kasutata. Sinna hulka kuuluvad uued värvimisrobotid ning sügav testbassein. Põhjused, miks mitmed suured autootjad Chennai’sse kolivad, ei peitu ainult odavas lihttööjõus vaid ka madalapalgaliste inseneride rohkuses. Atraktiivsust lisavad ka ligipääs sadamale, stabiilne tööstuspoliitika, valitsuse toetused ning lähedus maailma suurima potentsiaaliga automüügi turgudele.
Fordi India juht, Michael Boneham ütles, et Ameerika autotootja jaoks on India üks kahest kõige tähtsamast turust. Teine oluline turg on Hiina. Nagu ka mitmed teised välismaised autofirmad, suutis Ford India turul näidata teisel kvartalil siiani parimaid müügitulemusi – müüdud autode arv rohkem kui kolmekordistus, ulatudes 22 858 sõidukini.
Eelmisel nädalal avaldasid Saksamaa luksusautode tootjad BMW ja Audi AG juunikuu müüginumbrid. BMW müüs yoy 12.2% rohkem sõidukeid, kuid müüdud autode arv Hiinas koguni kahekordistus, ulatudes 75 615 ühikuni. Audi teatas, et Hiina müük juunis kasvas 61.6% ehk 21 436 autoni võrreldes 2009. aasta juuniga. MSNBC.com andmetel kasvas esimeses kvartalis luksusautode müük Hiinas aastataguse ajaga võrreldes 66%. Sellest on kasu lõiganud peamiselt Audi, Daimler, BMW AG alla kuuluv Rolls Royce ning Fiati kontsernis tegutsev Ferrari. Rolls Royce’i Hiina müük läheb koguni nii hästi, et ettevõte ehitas uue tootmisliini ning palkas juurde töötajaid, et Hiina kliendid oma autod kätte saaksid. Kasvava nõudluse põhjuseks on majandusbuum, mis tõi Hiinasse juurde hulga uusi miljonäre ja mitu tosinat uusi miljardäre, ning ka tõsiasi, et 15 aastat tagasi ei olnud riigis praktiliselt üldse erasõidukeid. Aston Martini Aasia osakonna juht oli jaanuaris toimunud Pekingi autonäitusel väga üllatunud, sest uue mudeli Rapide esitlusel ütlesid 5-7 inimest talle, et nad ostavad selle auto, teadmata, mis värve on pakkuda, proovisõiduta ning samuti ei olnud kliendid huvitatud sellest, kui palju auto üldse maksab. Täpsustuseks siis, et Aston Martin Rapide hind on ca $530 000.
2009. aastal kasvas autode müük Hiinas eelmise aastaga võrreldes 46%, ulatudes 13.6 miljoni ühikuni. USAs müüdi sama ajaga 10.4 miljonit sõidukit ehk 21% vähem kui 2008. aastal. Vähenemise taga oli valitsuse toetuste lõppemine. Wall Street Journal'i poolt välja toodud graafikul on viimaste aastate arengud ilusti näha. Kuid Hiinas sellel aastal enam nii muinasjutulist kasvu oodata ei ole, sest ka Hiina valitsus pakkus eelmisel aastal stiimuleid, mida alates 2010. aastast karmistati. Kui 2009. aastal pidid kliendid alla 1.6 liitrise mootoriga autot ostes maksma 5% suurust maksu, siis käesolevast aastast tõsteti maksumäär 7.5% peale. Siiski on see endiselt väiksem kui normaalne, 10% suurune maksumäär. Moody’s prognooside kohaselt müüakse 2010. aastal Hiinas 14.3 (ca 5% kasv) miljonit ja 2011. aastal 15.7 miljonit sõidukit (ca 10% kasv), millega Hiina jääb endiselt maailma suurimaks autoturuks. Nõudlust peaks tugevdama kiirenev SKP kasv, madal autoomanike arv ning majapidamiste suurenevad sissetulekud.
Scotia Economicsi poolt avaldatud raportis öeldi, et Q1 2010 teenisid viis kõige suuremat autotootjat $5.5 miljardit kasumit. Perioodil 2007-2009 kaotasid antud ettevõtted ca $22 miljardit aastas. Samas aruandes märgiti, et autotootjate kasumlikkus kasvas igas regioonis, eriti aga Põhja-Ameerikas. Nimelt tõusis kasum ühe sõiduki pealt $1500-le ning tulevikus peaks antud näitaja veelgi suurenema. Sellest hoolimata ei ole Aasia mitte ainult kõige suurema potentsiaaliga turg, vaid ka juba praegu kõige kasumlikum. Käesoleva aasta esimeses kvartalis said viis suurimat autotootjat arenevatest Aasia riikidest $2.2 miljardit kasumit, mis on 40% nende ettevõtete kogukasumist. See on mõnevõrra üllatav, sest keskmine autohind Hiinas ja Indias on ca $12 000, USAs aga $24 000 ning Euroopas $20 000. Kuigi Põhja-Ameerika ja Aasia toovad suurematele autotootjatele raha sisse, siis Euroopas saavad ettevõtted $400 kahjumit iga müüdud auto kohta ning prognooside kohaselt peaks kahjum veelgi suurenema. Scotia Economicsi analüütikud usuvad, et 2010. aastal kasvab autode müük BRIC riikides 27%, mida illustreerib ka allolev graafik.
Artikkel on informatiivse eesmärgiga ja ei ole mõeldud soovitusena müüa või osta mainitud väärtpabereid. |
Tweet