Hiljuti teatasid autotootjad oma USA juulikuu müüginumbrid, mis näitasid eelmise aasta sama perioodiga võrreldes kasvu. Autode müük on üks paremaid võimalusi tarbija käitumise jälgimiseks ja sentimendi tugevusel silma peal hoidmiseks. Seepärast vaatame üle, kuidas on autosektori käsi viimastel kuudel käinud.
Autotööstus on olnud tugev ning analüüsimajad on neile ennustanud helget tulevikku, mille käigus pakutakse ostusoovitusi ja tõstetakse aastaseid prognoose. Praegused juuli müüginumbrid on seejuures tõestuseks, et autotööstusel on vähemalt USAs korralik hoog sees. Tarbimise seisukohalt on heaks näitajaks, et automüügi mahud kasvasid USAs juuniga võrreldes 6.7% ja eelmise aasta sama perioodiga võrreldes oli kasvuks 5.2%. See näitaja väljendab müüginumbrite kasvu nii lühikeses kui ka pikemas perspektiivis.
Eelmise aastaga võrreldes saavutatud 5.2% suurune tõus ei ole iseenesest väga suur, kuid on aastatagust taustsüsteemi vaadates võrdlemisi positiivne. Ühest küljest mõjutas eelmise aasta juulikuu ja augusti tulemusi valitsuse abiprogramm nimega „cash for clunkers“, mille raames anti igale kodanikule kuni 4500 dollarit, kui ta otsustas kriteeriumitele vastava vana auto romulasse saata ning uue kütusesäästlikuma asemele osta. Seega mullust kunstlikku nõudluse tekitamist arvesse võttes võib 5.2%list aastast automüügikasvu pidada võrdlemisi heaks tulemuseks. All kujutatud graafikult hakkab silma, et autotootjate müügimahud on käesoleva aasta jooksul näidanud tõusutrendi, mis väljendab üldise turusentimendi pidevat tugevnemist.
Samas tuleb kindlasti ära märkida, et jätkuvalt müüakse keskmisest rohkem sõidukeid rendifirmadele ja muudele autopargiga asutustele, mis üldjuhul kahandavad marginaale. Fordi müügianalüütik George Pipas hindas näiteks kogu tööstuse puhul tavatarbija müügi kasvuks 1%, samal ajal kui müük äriklientidele kerkis läinud kuul 35%. Natuke negatiivsema alatooniga oli autode hooajaliselt kohandatud aastapõhise müügimahu juures asjaolu, et see jäi kergelt ootustele alla. SAAR (seasonally adjusted annual rate) oli juulikuus 11.5 miljonit, kuid analüütikud prognoosisid näidu suuruseks numbrit 12 miljoni läheduses. Otseseks negatiivsuseks seepärast veel siiski põhjust ei ole, sest SAARi näitaja 11.5 miljoni juures on selle aasta kõrgeimate näitajate seas ning väljendab tõusu nii eelmisel kuul olnud 11.1st miljonist kui ka eelmise aasta juulikuust, kui näitaja oli 11.3 miljonit.
Turuosalt oli USA suurimaks uute autode müüjaks General Motors, kelle osakaal moodustab pea viiendiku kogu USAs müüdud autodest. GM oli ka üheks suurimaks turuosa suurendajaks eelmise aasta juuliga võrreldes. Kõige suurema turuosa kaotas Toyota (TM), kellele kuulus eelmise aasta juulis 17.5% turust ja selle aasta juulis juba 16.1%. Selline turuosade ümberjaotus on tulnud suuresti „cash for clunkers’i“ kampaania tõttu, mille tagajärjel olid eelmine aasta soodsamas seisus väiksema kütusekuluga Jaapani autod. Fordi jaemüügi turuosa on praegusega kasvanud viimase 22 kuu jooksul 21l korral tänu Fordi kõrgele kvaliteedile ja energiasäästlikkusele. Turuosade ja selle muutuse kohta eelmise aastaga võrreldes annab parema ülevaate järgnev tabel.
Suurt turuosa näidanud General Motorsi kaubamärkide Chevrolet, Buicki, GMC ja Cadillaci müük kasvas 25% võrra ehk 199 tuhandeni. Toodetest näitasid eriti tugevat kasvu Buick ja Cadillac, mille müügimahud rohkem kui kahekordistusid eelmise aastaga võrreldes. Sellega on General Motorsi müük y-o-y kasvanud juba kümme kuud järjest. Positiivseks oli asjaolu, et tugevale müügile aitasid kaasa kõik tooterühmad.
Fordi (F) müügimahud kasvasid eelmise aasta sama kuuga võrreldes 4.8%. Tugevaimate toodete seast võiks välja tuua Fiesta, Super Duty ja Mustangi, kes näitas 43% suurust müügimahtude kasvu. Samuti käitusid hästi eelmisel aastal välja toodud Fusion, kes kordas peaaegu eelmise aasta rekordeid ja Taurus, mille müüginumbrid tegid isegi 187% suuruse hüppe. Negatiivsemalt hakkas silma Volvo, mida müüdi eelmise aasta juuliga võrreldes 33% vähem.
Juulikuu kõige populaarsemaks autoks oli pikap Ford F, mida müüdi eelmise kuu jooksul üle 50 tuhande ehk 38.9% rohkem kui eelmise aasta samas kuus. Ford F on USAs ka aasta algusest enim ostetud auto ning tema müüginumbrid lähenevad 2010. aasta jooksul 300 tuhandele. Populaarsuselt järgnevad müüginumbrite poolest Toyota Solara ja Toyota Camry, mida müüdi kokku üle 30 tuhande. Positiivseks võib pidada sedagi, et kasvu müüginumbrites näitasid samuti luksusautode tootjad nagu Ferrari, Maserati ja Rolls Royce.
Kui USA autotootjate müüginumbrid olid korralikud ja sisendasid enesekindlust, siis Euroopa juulikuine automüük näitas võrdlusena hoopiski langust, andes esimest korda aimu võimalikust Euroopa autotööstuse jahtumisest. Automüügi kogused langesid vastavalt Prantsusmaal -12.9%, Hispaanias -24%, Itaalias -35.8% ja Suurbritannias -13%. Euroopa müügimahtude languse taga on suuresti toetuste vähendamine, mille alusel on võimalik vana auto tagastamisel saada boonust. Euroopa suurim autotootja Volkswagen on teise poolaasta suhtes positiivselt meelestatud, kuid tunnistab, et kasumite kasv ei tule kindlasti nii kergelt kui varasemalt loodeti. Euroopa suuruselt teine autoettevõte Peugeot Citroen on teise poolaasta suhtes negatiivsemalt meelestatud ja ootab keerulist 2010. aasta lõppu.
Kui Euroopas on autode müügimahud hakanud langema, siis USAs näitavad hetkel kõik märgid veel autotootjate tugevust ja seepärast oodatakse ka teiseks poolaastaks korralikke tulemusi. Tugevad müüginäitajad ja rekordilised teise kvartali tulemused sisendavad sentimendile positiivsust ja on võimalikuks indikaatoriks üldise majandusolukorra paranemise kohta. Võimaliku nõrkuse tabamiseks tuleb aga jooksvalt jälgida järgmisel poolaastal toimuvat ja sellest tulenevalt vaadet uuendada.
Artikkel on informatiivse eesmärgiga ja ei ole mõeldud soovitusena müüa või osta mainitud väärtpabereid. |
Tweet