Enamus meist ei kujuta ilmselt päris hästi ettegi, mis juhtuks siis, kui naftapuurijad ei suudaks ühel päeval enam tilkagi musta kulda maapõuest välja pumbata. Samas ei kuulu see oletus ulmekirjanduse valdkonda, vaid on lausa hirmutavalt lähedalseisev reaalsus. Üks olulisemaid valdkondi, mis nafta kadumisega lüüa saaks, oleks transport.
Seetõttu on inimkonna helgemad pead juba ammu otsinud võimalusi ehitada alternatiivseid sõidukeid, mis liiguks taastoodetava energia jõul. Üheks kütusekriisi leevendajaks saab kindlasti olema elektrienergial töötav auto. Siiani ei ole elektriautod suutnud turgu veel täielikult vallutada, sest bensiinimootoritega autodega võrreldes on neil ikka veel mitmeid olulisi puudusi. Teisest küljest jälle on elektriautod hetkel ainukesed sõiduvahendid, mis võiksid nafta lõppemisel arvestatava alternatiivina kasutusele tulla.
Tulevikuautode arendamisele ja tootmisele ongi keskendunud tutvustamisele tulev ettevõte nimega Tesla Motors (TSLA), millel küll börsiettevõttena pikka ajalugu veel pole, sest TSLA aktsiate esmaemissioon toimus alles selle aasta 29. mail. Firma loodi 2003. aastal ja tegutseb Palo Altos, Kalifornias. Hetkel on Tesla Motors ainuke firma, mis tegeleb vaid elektriautode tootmisega.
Tesla Roadster toodi turule 2008. aastal ja käesoleva aasta 31. märtsi seisuga on firma müünud 1063 Roadsterit. 2012. aasta lõpus loodetakse turule tulla uue keskklassi luksusliku sedaaniga, millel nimeks Model-S ja hinnaks ca 50 000 USD. Lisaks elektriautodele müüb TSLA ka patareisid Daimleri Smart ja A- klassi elektriautodele. Hiljuti investeeris ka Toyota ettevõttesse ning nõustus arendama elektriauto versiooni universaalkerega RAV 4-st, mis peaks turule jõudma 2012. aastal.
Eelmisel nädalal hakkasid verivärsket börsiettevõtet katma ka paljud analüüsimajad ja alljärgnevalt toon teieni analüütikute arvamused ning prognoosid Tesla Motorsi käekäigu ja tuleviku kohta.
Morgan Stanley analüütikud alustasid TSLA aktsiate katmist „hoia“ reitinguga ja põhjendavad seda eelkõige elektriautode ebamäärase tulevikuga. Analüütikute sõnul on hetkel äärmiselt raske ennustada, kui suurt müügiedu TSLA uus Model-S võiks saavutada, seda enam, et auto jõuab turule alles kahe aasta pärast. Seetõttu usuvad analüütikud, et aktsia praegune hinnatase on arvestades lühiajaliste katalüsaatorite puudumist üsna õiglane. Samas lisavad nad, et kui kõik läheb hästi ja ootuspäraselt, võiks TSLA aktsia maksta ka $100 tükist, kuid selline hind eeldaks tõepoolest, et asjaolud kulgeks firma jaoks väga ladusalt.
Morgan Stanley keskendub TSLA puhul kolmele võtmefaktorile:
Esiteks on ettevõte ise endale pikemas perspektiivis eesmärgiks seadnud 13%-15%-lise ärikasumimarginaali. Analüütikud jäävad selles suhtes märksa konservatiivsemaks ning pakuvad marginaaliks autotööstuse keskmist, milleks on 5%-8%. Valitsuse toetus ja madalad turunduskulud võivad küll marginaalid kõrgemale kergitada, kuid nende arvates on turg ülehinnanud enda jaotusvõrgu omamisel kokkuhoitavaid kulusid ja alahinnanud uue automargi turule toomisega kaasnevaid raskusi.
Teiseks usuvad analüütikud, et 2014. aastaks on üsna reaalne, et ettevõte müüb 20 000 Model-S elektriautot, aga see oleks ainult 1% luksussedaanide turust.
Hetkel teeb Tesla Motors koostööd Toyota ja Daimleriga, kuid paraku on mahud veel väga väikesed. Kui mahud suureneksid või leitaks uusi koostööpartnereid, siis oleks need TSLA aktsiahinnale suurepärased katalüsaatorid.
Muuhulgas näevad Morgan Stanley analüütikud seitset faktorit, mis võiks TSLA üle $100 aktsiaks muuta: 1) rohkem koostööpartnereid; 2) riiklikud toetused elektriautodele ja vajaliku infrastruktuuri välja ehitamiseks; 3) mudelivaliku täiendamine; 4) liisimisüksuse loomine; 5) kiirem automudelite arendus; 6) patareide tehnoloogia läbimurre; 7) väga kõrged naftahinnad.
Kuid paraku hetkel katalüsaatoreid napib ja Morgan Stanley analüütikud usuvad, et aktsia pakub investoritele lähiajal veelgi odavamaid ostukohti.
Ka Goldman Sachsi analüütikud eelistavad TSLA aktsiale esialgu neutraalselt läheneda ning alustavad katmist „hoia“ reitinguga. Samas möönavad nad, et neile meeldib ettevõtte ettevaatav lähenemine ning eesmärk juba varakult hõivata elektriautode esinduslikum segment, mis analüütikute arvates saab olema järgnevatel aastatel üks autoehituse kasumlikemaid harusid. Seega on nad veendunud, et just Tesla Motors koorib lähiaastatel elektriautode turult koore. Eraldi tuuakse ka välja TSLA eelised oma konkurentide ees, milleks eelkõige on oma ala kõige säravamate talentide palkamine, mis aitab kindlasti kaasa uue Model-S kiire ja eduka turule toomisele.
Goldman Sacshi analüütikute arvates tuleb elektriautode edukuse mõõtmisel arvestada kaht peamist faktorit: esiteks peaks aset leidma märkimisväärne muutus patarei tootmiskuludes, mis on kõige olulisem osa elektriautode juures (nii rahalises kui ka tehnoloogilises mõttes) ja teiseks sellises ulatuses nafta hinnatõus, mis muudaks oluliselt elektriauto omamise tasuvuskoefitsienti. Hetkel tasub elektriauto ennast ära seitsme aasta jooksul, mis on ilmselgelt liiga pikk aeg, arvestades, et enamus autotootjaid peab kahte aastat kriitiliseks piiriks, mis lubaks elektriautod masstootmisesse saata. Kõige kiiremini muudaks elektriauto tasuvust just nafta hinnatõus.
Goldmani analüütikud väidavad isegi, et nende arvates pole ühelgi hiljuti turule toodud või toodaval elektriautol nii head hinna/kvaliteedi suhet, kui seda on TSLA autodel.
Allikas: Goldman Sachs
Kuigi Deutsche Banki analüütikutel jätkub ettevõtte jaoks ainult kiidusõnu, alustavad nemadki TSLA aktsia katmist üsna tagasihoidlikus toonis ehk „hoia“ reitinguga koos $17lise hinnasihiga. Kuigi analüütikutele meeldib nii firma unikaalne kontseptsioon kui ka uuenduslik patareitehnoloogia, mis on praegu ettevõtte üks peamisi konkurentsieeliseid, siis hetkel on veel vara tibusid lugema hakata, kuna palju lootusi on just uue Model-S peal. Uus mudel lähiajal aga veel turule ei jõua ja see jätab analüütikute sõnul liiga palju lahtisi otsi. Kahe aasta jooksul võib aset leida palju muutusi ning vaatamata sellele, et ettevõttel on hetkel mitmeid trumpe konkurentide ees, ei jää teised autotootjad ilmselt käed rüpes ootama, vaid tegutsevad agressiivselt ka oma toodete täiustamise nimel.
J.P. Morgani analüütikud on oma ametivendadest mõnevõrra optimistlikumad ja alustasid TSLA aktsia katmist „osta“ soovitusega koos $25lise hinnasihiga. Nemad usuvad, et koos aina intensiivsema rohelise energia poliitika pealetungiga ja üha rangemaks muutuvate keskkonna regulatsioonidega ootab TSLA elektriautosid suur tulevik.
Analüütikute arvates on Tesla Motorsi üks peamisi konkurentsieeliseid odav patarei, mis lubab Model-S müüa üsna mõistliku hinnaga, kuid ka hea patareikestvusega (ca 300 miili); see on kombinatsioon, milleni teised elektriautod alles pürgivad. Analüütikud eeldavad, et Model-S müügiga kasvatab firma oma käivet $0,1 miljardilt (2010) kuni $1,8 miljardile (2013) koos ärikasumimarginaaliga 8%-12%.
J.P. Morgani analüütikute arvates on Tesla Motorsi näol tegemist väga efektiivse ettevõttega. Näiteks kulutas firma Roadsteri arendusele $100 miljonit ja Model-S peale plaanib kulutada $400 miljonit, mis on ilmselt pool sellest summast, mida konkurendid elektriauto arenduse alla panevad. Lisaks sellele on ettevõttel oma autodiilerid, mis annab ka parema ülevaate klientidest. Kuna Tesla Motors keskendub ainult elektriautode tootmisele, siis meelitab ettevõte ligi ka parimaid insenere ja teisi vastava ala spetsialiste, mis omakorda peaks aitama firmal kiiremini, paremini ja odavamalt vastu astuda kõikidele tehnoloogilistele väljakutsetele.
J.P. Morgani analüütikute sõnul on elektriautode eduteel üks peamisi takistusi vajalik infrastruktuur. Võimalus elektriautot maanteel laadida on hetkel reaalsusest väga kaugel. Lähema viie aasta jooksul tuleb seda siiski teha kodus või töö juures ja ehk 10-20 aasta pärast on elektriauto „ laadimisjaamad“ sama tavapärased kui tänased bensiinijaamad. Tõenäoliselt jääb ka tarbija kuni vajaliku infrastruktuuri väljaarendamiseni elektriautole eelistama tavalisi bensiiniautosid ja elektriautode plahvatuslikust müügiedust saame rääkida ehk alles mõnekümne aasta pärast.
Kokkuvõtteks võib öelda, elektriautode näol on kahtlemata tegemist tulevikuautodega. Naftat meile enam väga pikaks ajaks ei jätku ning varem või hiljem hakkab naftahind kiires tempos tõusma. Samas oleme me kõik harjunud autoga oma igapäevaelus arvestama ning elektriauto on fossiilkütust kasutavale sõidukile kõige sarnasem alternatiiv. Kuniks bensiiniliiter on veel jõukohane osta, piirduvad tarbijad esialgu ilmselt ainult kõrgete hindade üle kaeblemisega ning ei kiirusta seetõttu oma autot elektriauto vastu välja vahetama, sest nagu juba öeldud, kulub praeguste hindade juures tervelt seitse aastat enne, kui elektriauto ennast ära tasuma hakkaks. Teisisõnu seisab elektriautode arendusvallas ees veel omajagu tööd, rääkimata sellest, et vajalik infrastruktuur on hetkel sisuliselt olematu.
Kuid ühel päeval on aeg muutusteks küps ja TSLA aktsiaväärtus võib – nagu ka Morgan Stanley analüütikud positiivse stsenaariumi all on välja toonud – ületada ka $100 piiri.
Artikkel on informatiivse eesmärgiga ja ei ole mõeldud soovitusena müüa või osta mainitud väärtpabereid. |
Tweet