Kommunikatsioonivahendite tootjatel on üha raskem kasvava konkurentsi tingimustes läbi lüüa, kuid HTC usub, et nende eduks on innovatsioonile ning tarbijakesksusele rõhumine. Nutitelefonide tööstuses toimuv kiire areng on üheks põhjuseks, miks üha enam inimesi vahetab tavalised mobiiltelefonid nutikamate mudelite vastu välja.
Majanduskasvu aeglustumine mõjub üleüldiselt telefonide müügile negatiivselt, kuid sellele vaatamata suudavad nutitelefonide müüjad käivet kasvatada. 2010. aasta esimeses kvartalis tegi International Data Corporationi (IDC) andmetel ülemaailmne mobiiltelefonide turg võimsa tagasituleku, kasvades 21,7% ehk 294.9 mln ühikuni võrreldes 2009. aasta samal perioodil tarnitud 242.4 mln mobiiltelefoniga. Kasv tuli eelkõige rohkem kui kahekordistunud nutitelefonide turu arvelt. 2010. aasta esimeses kvartalis tarniti 54.7 mln nutitelefoni, mis on 56,7% rohkem kui aasta tagasi samal perioodil. 2010. aasta esimese kvartali andmete põhjal on Nokia jätkuvalt number üks nutitelefonide tarnija 39,3% turuosaga, järgnevad Research In Motion 19,4%, Apple 16,1%, kiiresti turuosa kasvatav HTC 4,8%, Motorola 4,2% ning teised 16,3%. Kuigi nutitelefonide tööstus on alles algusstaadiumis, nähakse sellel väga tugevat kasvupotentsiaali.
HTC Corporation on 1997. aastal asutatud Taiwani nutitelefonide tootmise ning arendamisega tegelev ettevõte. Ettevõtte 2009. aasta müügitulu jaotus regionaalselt oli järgnev: 48,8% Põhja-Ameerika, 30,4% Euroopa ning Aasia jt regioonid moodustasid 20,8%.
Kui 2009. aastal ettevõtte majandustulemused vähenesid kasvava konkurentsi tõttu (tarniti 2,6% vähem tooteid ning ettevõtte keskmine tootehind langes 3,5%), siis HTC poolt juuli lõpus avaldatud teise kvartali majandustulemused kinnitasid ettevõtte tegevuse efektiivistumist. HTC teise kvartali käive kasvas 58.5% (YoY) 60,5 TWD miljardile, puhaskasum 32% (YoY) 8,6 TWD miljardile ning EPS 35% (YoY) 11.17 Taiwani dollarini. HTC käive 2010. aastal on kuupõhiselt pidevalt kasvanud ning näiteks juulikuus suurenes müügitulu 126.5% 24,6 miljardi Taiwani dollarini aastataguselt 10,9 miljardilt. Aasta esimese kuue kuu käive oli 123,5TWD mln ehk 53.6% suurem 2009. aasta esimese poolaasta tulemusest. See demonstreerib ehedalt, kui populaarsed on praegu HTC telefonimudelid. Müügitulu suurenemine saavutati turuosa ning bränditeadlikkuse kasvuga. Võrreldes 2009. aasta kuue esimese kuuga saab väikese ohumärgina 2010. aasta esimese poolaasta finantstulemustest välja tuua varude (toorainete ning valmistoodete) enam kui kahekordistumise, kuid kuna samal ajal on HTC läbimüük hüppeliselt tõusnud, ei ole see täna veel tõsine probleem.
HTC käive ning kasum aktsia kohta alates 2007. aasta esimesest kvartalis on ära toodud alloleval joonisel:
Allikas: HTC majandusaruanded
Uute (Android ja Windows Phone 7 (WP7) operatsioonisüsteemidel põhinevate) toodete turule tulek kolmandas ja neljandas kvartalis peaksid rekordiliselt kasvatama ettevõtte 2010. majandusaasta müüginumbreid. Ja seda vaatamata sellele, et näiteks järgneva kahe aasta jooksul ei oota ettevõtte juhtkond märkimisväärset käibe kasvu Hiina nutitelefoniturult. Kui võrrelda HTC mobiiltelefonide käibe prognoose konkurentidega, siis on jooniselt näha, et järgnevatelt aastatelt ootavad analüütikud Apple-lt ning HTC-lt kõige suuremat potentsiaali müügitulu kasvatamisel:
Konkurentidest Applest ning Research In Motionist on HTC praegu veel nõrgem, kuid teiste väiketootjate ees omatakse tänu edule nutitelefonide valdkonnas selget eelist. HTC erineb konkurentidest kasutajasõbraliku tootekujunduse, tehnoloogilise võimekuse, tarbijate vajadustega arvestamise ning innovaatiliste toodete tõttu (Bloomberg BusinessWeek on hinnanud HTC maailma 50 innovaatilisema ettevõtte hulka). Android operatsioonisüsteemi populaarsemaks muutumine maailmas (tulevikus nähakse just Android süsteemidel suuremat potentsiaali WP7 ees) ning agressiivsemate turundusstrateegiate kasutamine on HTC eelisteks turuosa suurendamisel. Ettevõtte kõige suuremateks riskideks on tootetsüklite (tarnimiskiirus), USA ja Euroopa majanduskasvude aeglustumine ning konkurentide tegevuse aktiviseerumine (toodete samastumine, HTC tehnoloogia omastamine, hindade alanemisest tingitud marginaalide alanemine).
Riske peaks aitama vähendada tõik, et HTC bränditeadlikkus tarbijate hulgas on kasvanud märgatavalt (10%-lt 40%-ni) viimase aasta jooksul. Kuigi ettevõtte „Quietly Brilliant“ turunduskampaania on olnud edukas, pööratakse ka tulevikus turundusele suurt rõhku ning jätkatakse sinna valdkonda investeerimisega. Ettevõtte igapäevategevuse juures väärtustatakse väga tugevalt ka tegevuse efektiivsust ning kulude optimaalsust. Kuigi juba praegu tehakse koostööd paljude ettevõtetega (Microsoft, Nokia jt), siis tulevikus jätkatakse strateegiliselt oluliste partnerite otsingut juhtivate telekommunikatsiooniettevõtete seas, et paremini aimata tarbijate toodete ning teenuste ootusi.
Konsensus ootab HTC 2010. aasta EPSiks ca 41 TWD ja 2011. aasta EPSiks ca 50 TWD. Arvestades HTC praegust ca 610 TWDlist aktsiahinda, teeb see jooksva aasta P/Eks ca 15x ja 2011. aasta oodatavaks P/Eks ca 12.2x. Arvestades, et ettevõttel puudub pikaajaline võlg ning bilansis olev raha ja raha ekvivalendid moodustavad aktsiahinnast ca 90-95TWD ehk ca 15%, ei ole ka praegune valuatsioon viimaste kuudega kiiresti tõusnud aktsia puhul kallis. Ettevõtet katvatest suurtest analüüsimajadest on kõrgeima sihiga väljas Goldman Sachs, kes peab HTC aktsia õiglaseks väärtuseks ca 800 TWD ehk ca 30% tänasest enam.
HTC aktsia on noteeritud Taiwani börsil, mistõttu on eestlastel sellesse ettevõttesse investeerimine väga keeruline. Küll aga tasub HTC’ga seotud uudistel ja müügi edukusel/ebaedukusel silma peal hoida, kuna see annab infot selle kohta, kuivõrd edukalt konkureeritakse teiste mobiiltelefonide suurtootjatega nagu näiteks Nokia, Apple, Samsung, LGE, Research in Motion, Motorola jne. Aktsia hinna ühe aasta graafik:
Allikas: Bloomberg
Artikkel on informatiivse eesmärgiga ja ei ole mõeldud soovitusena müüa või osta mainitud väärtpabereid. |
Tweet