Eelmisel nädalal tekitas turuosaliste seas elevust uudis, et Yahoo (YHOO) on taaskord ülevõtu sihtmärk. Seekord on firmat piidlemas AOL (AOL), mis on läbirääkimisi pidamas mitmete private equity fondidega, et võtta üle endast kümme korda suurem internetifirma Yahoo.
Yahoo jaoks pole see esimene kord olla ülevõtu uudiste keskmes ja enamus meist on tuttavad Microsofti (MSFT) mitmete (ebaõnnestunud) katsetega Yahood üle võtta. Viimane kord, kui Yahoo juhtkond Microsofti pakkumise 2008. aasta kevadel tagasi lükkas, oli MSFT valmis iga YHOO aktsia eest välja käima $31. Tookord vallandas Yahoo äraütlev vastus investorite seas sellise meelepahatormi, et tollane CEO Jerry Yang oli sunnitud tagasi astuma.
Täna on Yahool ukse taga uued kosilased ja laual uued spekulatsioonid. Neljapäeva varahommikul hakkasid YHOO aktsiad kiirelt kõrgemale liikuma, kuna Wall Street Journalis ilmunud artikkel andis teada, et AOL on koos private equity toega firmast huvitatud. Samas ei soostunud ükski asjasse puutuva ettevõtte juht teemat kommenteerima.
AOL ja YHOO ühinemisel saab olla üks ja ainus eesmärk - astuda vastu Google`i, Facebooki ja Twitteri ülemvõimule. Kumbki firma ei saa olla hetkel olukorraga rahul, sest viimased aastad on firmad sunnitud kahetsusega pealt vaatama, kuidas turuosa vaikselt ja järjekindlalt käest libiseb ja samas pole ükski üritus olukorda parandada ka oodatud tulemust toonud.
Võttes arvesse kõike eelnenut ja Yahoo hetkeolukorda, mis pole just paremate killast, on uued jutud ülevõtmisest tekitanud palju kõlapinda. Ka analüütikud otsivad vastuseid küsimusele, kas ülevõtmine võiks reaalselt ka aset leida ja mis kõige olulisem, millise hinna eest.
UBS-i analüütikud usuvad, et kuna Yahoo juhtkond on veendunud, et firma aktsia on hetkel alahinnatud, siis oodatakse pakkumises üsna suurt preemiat ehk teisisõnu alla $22-$25 aktsia eest nad firmast loobuma ei nõustu. Samas on analüütikute sõnul õhus ka mitmeid vastuseta küsimusi ja kõige olulisem neist firma Aasia varade müük, sest teatavasti kuulub Yahoole 40% Alibaba Group`st ja 35% Jaapani Yahoost. Antud varade müük sisaldab endas mitmeid riske, mis eelkõige puudutavad maksudega seotud regulatsioone ehk teisisõnu tooks näiteks Aasias ühe või teise osaluse müük endaga kaasa täiendaval määral maksukohustusi. Teiseks on Alibaba osaluse väärtust väga raske hinnata kuna enamus ettevõtte ärist pole börsil noteeritud.
Citi analüütikud vaatlevad võimalikku ülevõttu just private equity fondide vaatenurgast ja leiavad, et teatavate asjaolude taustal tundub ülevõtt täiesti mõeldav.
• Esiteks vaadates lähitulevikku peaks Yahoo pakkuma märkimisväärse koguse vaba rahavoogu: analüütikute arvestuste kohaselt $1,5-$2 miljardit aastas järgmise kolme aasta jooksul.
• Teiseks ei usu Citi analüütikud, et Yahoole ilmuks konkureerivaid ostjaid juurde.
• Kolmandaks on Google’i ja Facebooki tugev konkurets Yahoo fundamentaalsed näitajad üsna haprale jääle vedanud.
• Neljandaks teeb analüütikuid murelikuks viimasel ajal aset leidev pereheitmine firma juhtkonnas.
• Viiendaks peaks Yahoo ülevõtja omama huvilist, kes tahaks osta Yahoo osa Alibaba Group`s, millega võib ka kaasa tulla Alibaba Group`i CEO Jack Wo.
Kõik see kokku teeks Yahoost üsna isuäratava suutäie.
Teisest küljest aga leidub jällegi mitmeid asjaolusid, mis teeks ülevõtmise äärmiselt keeruliseks.
• Esiteks tuleks selle ostu eest välja käia vähemalt $25-$30 miljardit.
• Teiseks muudavad Yahoo Aasia varad ülevõtu tavalisest märksa komplitseeritumaks.
• Kolmandaks on ilmselt oodata üsna tugevat vastuseisu Yahoo praeguselt juhtkonnalt.
• Neljandaks võib võimalik AOL-i osalus asja veel komplitseeritumaks muuta.
PiperJaffray analüütikud on ülevõtu realiseerumise suhtes pigem skeptilisel seisukohal. Nad küll nõustuvad, et AOL ja Yahoo võiks omavahel teatava sünergia moodustada, kuid nende arvates oleks mõeldavam, kui Yahoo võtaks ise AOL-i üle, mitte vastupidi, sest private equity osalus muudaks ülevõtu liiga keeruliseks.
Kõige suuremaks takistuseks ülevõtmisel on analüütikute arvates Yahoo Aasia varad, sest hinnanguliselt 45% Yahoo turuväärtusest on seotud just varadega Aasias. Vaatamata sellele, kas ülevõtt toimub või mitte hindavad PiperJaffray analüütikud aktsia väärtuseks $20.
Merrill Lynchi analüütikud toovad välja viimasel ajal pressis spekuleeritud teema, et Alibaba Group sooviks oma osaluse Yahoolt tagasi osta eelkõige puuduva sünergia tõttu. Ka analüütikud usuvad, et kui Alibaba ja Yahoo suudaks välja tulla võimalusega sooritada Alibaba osaluse müük sellisel moel, mis välistaks maksude maksmise või vähemalt vähendaks neid, siis oleks ülevõtu realiseerumine märksa tõenäolisem. Merrill Lynchi analüütikute arvates on takistusi hetkel siiski piisavalt palju selleks, et välistada ülevõtu teoks saamine lähemas tulevikus.
Olgu veel öeldud, et investorid on oodanud juba mõnda aega, et Yahoo juhtkond oma Aasia varad müüki paneks. Samas on juhtkond välja öelnud, et lähiaastatel neil seda plaani pole, tuues põhjenduseks maksuregulatsioonid, mis muudaks tehingu firma jaoks kahjulikuks. Pikemas perspektiivis ei oleks ei Alibaba ega ka Yahoo Jaapani osaluse maha müümine kindlasti kasulik, aga lühiajaliselt kergitaks müük muidugi YHOO aktsiahinda.
Hetkel on Yahoo finantsolukord suurepärane. Firmal pole võlgu ja kasutada on $4 miljardit vaba raha, mis omakorda tähendab, et ettevõte saab vajaduse korral koheselt investeerida uude tehnoloogiasse või viia läbi ülevõtte. Samas teisest küljest ei ole Yahool endiselt midagi vastu panna Google`le ja firma kaotab jätkuvalt turuosa. Kui langustrend jätkub, siis hülgavad ettevõtte ilmselt nii kliendid kui ka töötajad. Ühinemine AOL-ga tooks firmasse kindlasti uusi tuuli ning looks värskeid ideid turuosa tagasivõitmise osas, sest AOL-i CEO Tim Armstrong on Google`i endine USA reklaamimüügi juht, kes oli firmas tegev sisuliselt selle algusaegadest peale.
Antud ajahetkel kalduvad enamus analüütikuid siiski arvama, et kõne all olev ülevõtmine ei pruugi praegu ega ka kaugemas tulevikus realiseeruda. Samas on Yahoo olukord ja üsna tumedates toonides tulevik taas päevakorda tõstetud, mis peaks ettevõtte noorele juhtkonnale päris palju mõtteainet andma.
Nelli Janson
Artikkel on informatiivse eesmärgiga ja ei ole mõeldud soovitusena müüa või osta mainitud väärtpabereid. |
Tweet