Research In Motioni varjatud väärtused - Artiklid - Uudised - LHV finantsportaal

Research In Motioni varjatud väärtused

Nelli Janson

26.10.2010 10:22

Reasearch In Motion (aktsia sümbol RIMM) on firma, mis on loonud maailma ühe populaarsema nutitelefoni BlackBerry, mille abil suhtlevad miljonid inimesed. Täna tundub, et investorid on oma kunagise lemmiklapse hüljanud ning ei pööra ettevõtte tegemistele enam suuremat tähelepanu. Kuid, kas võib olla, et turuosalised on olnud liiga kannatamatud ning ülekohtused ja RIM-i potentsiaali siiski alahinnanud? 

 Kõigile turuosalistele on ilmselt teada, et RIM langes samasse lõksu, kuhu paljud ettevõtted, mis turule on toonud suurepärase toote, on takerdunud ennegi. Teisisõnu on jäädud liiga kauaks imetlema iseenda peegelpilti ning lastud samal ajal konkurentidel vabalt tegutseda. Selleks hetkeks, kui investorid ootavad firmalt juba uusi ja täiustatud tooteid, pole ettevõttel paraku midagi pakkuda.

Kuid nüüd on Morgan Keegani analüütikud otsustanud RIM-i investorite vaatevälja tagasi tuua ja on tulnud välja väga põhjaliku analüüsiga firma eelistest, võimalustest ja väljavaadetest.  Ülevaate tegemise ajendiks sai analüütikute sõnul asjaolu, et vaatamata kaotatud turuosale ja konkurentide poolt tulenevalt  survele  on firma majandustulemused endiselt üllatavalt tugevad.

Nagu öeldud on RIMM suutnud vaatamata aina kasvavale survele siiski genereerida hämmastavalt häid tulemusi. Allolev graafik näitab ilmekalt, kui minimaalselt on tegelikkuses konkurentide uute toodete turule jõudmine firma kasumiteenimisvõimet mõjutanud.

                                              Allikas: Morgan Keegan

Põhja-Ameerika nutitelefonide turul on RIMM üsna nurka surutud ja turuosalised on veendunud, et  Apple iPhone`i edumaa BlackBerry ees on juba rohkem kui kindel ning neid kahte pole mõtet enam võrreldagi. Sedavõrd üllatavam on vaadata olukorda väljaspool Põhja-Ameerikat, sest müüginumbrid räägivad hoopis midagi muud.

                                          Allikas: Morgan Keegan

Nagu näha müüs teises kvartalis väljaspool Põhja-Ameerikat  RIMM rohkem telefone kui AAPL ja kui võtta aluseks RIM-i prognoosid novembriks, siis on põhjust oletada, et tugev kasvutrend jätkub. Lisaks sellele juhivad analüütikud tähelepanu sellele, et võrreldes ülejäänud maailmaga on Põhja-Ameerika turg väga väike ning nii RIM-i kui ka Apple`i turuosa on väljaspool koduturgu ainult  2%. Isegi, kui arvestada, et Põhja-Ameerikas müüdud telefonide keskmine hind (ASP) on kõrgem, siis analüütikute prognooside järgi tuleb käesoleval aastal Põhja-Ameerikas müüdud telefonide kogukäibeks $35 miljardit samal ajal kui ülejäänud maailma käibeks oodatakse $115 miljardit. RIM-i turuosa PA-s on seega ca 15-20%, aga ülejäänud maailmas ainult 5-10%.

Ilmselgelt on müük Põhja-Ameerikas jõudnud RIM-i jaoks küpsusfaasi ning arvestades juba olemasoleva turuosa suurust oleks naiivne loota (kiire) kasvu jätkumist. Seetõttu on loogiline pöörata pilgud turgudele mujal maailmas ja just seal ootab Morgan Keegani analüütikute arvates RIM-i uus võimalus uuesti suurde mängu tagasi tulla, sest nende sõnul on firma võrreldes konkurentidega märksa paremal positsioonil.

  • Esiteks on BBM (BlackBerry Messenger) lausa asendamatu rakendus riikides, kus SMS-i või MMS-i saatmine on väga kallis ning roaming–tasud tekstsõnumite saatmisel kõrged. Olgu öeldud, et BBM–i on võimalik kasutada ainult BlackBerry enda võrgus.
  • Teiseks  BlackBerry  eeliseks on RIM-i andmete pakkimise kompaktsus. Arenevatel  turgudel on traadita internet üsna kallis teenus ja tarbijad maksavad tihtipeale megabiti eest. Näiteks RIM-i info kokkupakkimissüsteem lubab emaile saata, kasutades vaid 1/5 ribalaiust võrreldes teiste nutitelefonidega ning nende veebilehitsejad kasutavad vaid 1/2 kuni 1/3  ribalaiust võrreldes konkurentidega.
  • Kolmandaks konkurentsieeliseks võib pidada hinda. Seda just Curve 8520 puhul, kuna see telefon on enamikes riikides saadaval $200-$250 eest. iPhone`i  hind seevastu algab  $700-st ja Androidi seadmed maksavad $500 +.
  • Neljandaks saab välja tuua ka RIM-i mitmetasandilise teenuste kava, mida edasimüüjad saavad klientidele pakkuda. Selle asemel, et võtta tasu lihtsalt iga megabiti eest on edasimüüjal võimalus kliendile pakkuda näiteks BBM või BBM ja sotsiaalvõrgustike veebilehed või e-mail ja sotsiaalvõrgustike veebilehed.

Kus peitub tulevikus RIM-i eduvõti?

Maailma mobiilside tuleviku ärimudel on Morgan Keegani analüütikute sõnul mobile computing . Kuid BlackBerry OS seda pole ja RIM mõistab seda ise suurepäraselt ning just seetõttu ostis ettevõtte endale käesoleva aasta mais QNX OS-i, mida kasutatakse RIM-i esimeses tahvelarvutis Playbook. QNX arenduskeskkond on väga sarnane Androidiga ja enamus Androidi aplikatsioone on võimalik QNX-sse teisaldada mõne päevaga. Hetkel ei ole selge, millises mahus ja millal  kavatseb  RIM QNX-i kasutada BlackBerry`s , kuid kindlasti ei juhtu see üleöö, aga samas on analüütikud veendunud, et QNX ei ostetud ainult tahvelarvuti turule toomiseks. Igal juhul võimaldab QNX RIM`l tulevikus muutuda nutitelefoni firmast  computing  firmaks.

Siinkohal võiks küsida, miks selline muutus nii oluline on? Morgan Keegani analüütikute sõnul on sellele üsna lihtne vastus- sellisel kujul arvutitööstus nagu meie seda täna teame on jõudmas lõpusirgele. Viimase kolmekümne aasta areng arvutites on üsna kerge kokku võtta. Microsoft (MSFT) ja Intel (INTC) teenisid palju raha müües riistvara edasimüüjatele oma protsessoreid ja OS-e.  Apple tõi tööstusesse uued tuuled ja lõi enda OS-i  (Mac OS). Kui Google (GOOG) ostis Androidi, muutus maailm igaveseks, sest müümise asemel andis Google edasimüüjatele Androidi tasuta tingimusel, et Google`i otsingusüsteem oleks seadmetes eelistatud valik. Teisisõnu on nüüd Microsoft turul, kus paljud konkurendid ei vaja OS-i, sest neil on enda oma ja need,  kes vajavad OS-i saavad selle tasuta Androidilt. Analüütikute arvates ei ole Microsoftil tulevikus muud väljapääsu, kui osta vertikaalselt integreeritud nutitelefoni tootja ja on ütlematagi selge, et RIM oleks sel juhul üks parimaid võimalikke lahendusi.

Lühidalt öeldes aitab QNX  RIM-i ennast muuta edukast nutitelefonide tootjast tõeliseks mobile computing firmaks. Tänu oma unikaalsele BlackBerry võrgule (BBM, Pin to Pin suhtluskanal jne) eristub RIM selgelt teistest nutitelefonidest.  RIM võtab kliendi enda haardesse juba peale esimese BlackBerry ostmist ning edaspidi pakub neile uuemaid BB versioone samal ajal kui Apple näiteks eeldab, et kui klient  juba on otsustanud endale uuema versiooni nutitelefoni soetada, siis valivad nad nende toote.

Hetkel kaupleb RIMM-i  aktsia 8x oma prognoositavat kasumit aktsia kohta  ja 10x vaba rahavoogu koos lähitulevikus oodatava 30% -lise EPS-i kasvuga . Need näitajad on analüütikute arvates piisav põhjus, mis võiks investoreid firma tegevust natuke detailsemalt uurima kutsuda.  Kõik see ei tähenda muidugi seda, et RIM-l poleks probleeme, aga  firmal on konkurentide ees mitmeid eeliseid, mida Morgan Keegani analüütikute arvates  täiel määral siiski hinnata veel ei osata.

RIMM-i aastane aktsiagraafik

                          Allikas: Bloomberg

Artikkel on informatiivse eesmärgiga ja ei ole mõeldud soovitusena müüa või osta mainitud väärtpabereid.



Kommentaare ei ole

Kommentaari jätmiseks loo konto või logi sisse

Küpsised

Et pakkuda sulle parimat kasutajakogemust, kasutame LHV veebilehel küpsiseid. Valides "Nõustun", annad nõusoleku kõikide küpsiste kasutamiseks. Tutvu küpsiste kasutamise põhimõtetega.

pirukas_icon