Edukad Euroopa ettevõtted Hiinas - Artiklid - Uudised - LHV finantsportaal

Edukad Euroopa ettevõtted Hiinas

Mikk Taras

05.11.2010 11:55

Majanduskriisi ajal Hiinat külastanud Euroopa Komisjoni esimees Jose Manuel Barroso ütles sealsetele kolleegidele: „Me ujume või upume koos“. Hiljutine võlakriis Euroopas hakkas rahvale ühel hetkel tõesti uppumist meenutama.

Hiinas töötas samal ajal majandusmootor aga täisvõimsusel. Maailma Pank otsustas neljapäeval tõsta Hiina selle aasta majanduskasvu prognoosi kümne protsendi peale. Majanduskriisi ajal on langust aidanud vältida valitsuse stiimulid ja laenuraha. Samuti on suur roll sisetarbimisel, mis Maailma Panga raporti peamise koostaja Louis Kuijsi hinnangul jätkab ka edaspidi kiiret kasvu:"We are looking for a market-oriented, market-friendly way of getting this consumption growth, consistent with continued strong growth," (link).

Euroopa kesine majanduskasvu väljavaate suurendab ettevõtjate soovi otsida kasvuvõimalusi eksportturgudelt. Julgematele on üheks laienemisvalikuks Hiina, kus tarbijate vajadused pidevalt suurenevad (Hiina jaemüügi kasv on olnud juba aastaid absoluutnumbrites maailma suurim).

Paraku ei ole äritegemine Hiinas lihtne. The International Finance Coproration’i (IFC) poolt koostatud Doing Business raportis omab Hiina alles 89ndat kohta. Kolm kohta madalamal võrreldes eelmise aastaga. Samuti ollakse tagapool näiteks Mongooliast (koht 60) ja Pakistanist (koht 85). Euroopa Liidu Kaubanduskoja poolt läbi viidud küsitlusest selgub, et 36%’i Hiinas äri ajavatest Euroopa ettevõtetest leiavad, et sealsed regulatsioonid on viimastel aastatel halvemaks läinud. Murelikuks teeb ka fakt, 39%’i ettevõtetest ootab lähiaastatel regulatsioonide edaspidist halvenemist (link).

Mõni nädal tagasi tutvustasime pikemalt Hiina megatrende ja USA börsiettevõtteid, kes nendest enim võidavad (loe „Võimaluste maa Hiina“). Järgnevalt vaatame lähemalt Euroopa börsiettevõtteid, kes on suutnud Hiinas edukalt äri ajada ja saavad sealsest tarbimise kasvust enim kasu. Ettevõtted on välja selekteerinud Morgan Stanley analüütikud.

Adidas (ADSG.DE)

Adidas on koos Nike’iga tuntuim välismaine spordirõivaste bränd Hiinas. Vahemikul 2002-08 kasvas spordirõivaste müük Hiinas 30-35% aastas. Kasvu taga ei ole ainult sportimise kasvav populaarsus, vaid spordirõivaste brändid on Hiinas moerõivad, mis sobivad hästi ka igapäevaseks kandmiseks. Hetkel saab Adidas Hiinast 10% tuludest, mis peaks Morgan Stanley hinnangul järgnevate aastate jooksul 10%’i aastas kasvama.

Inditex (ITX.MC)

Inditex sisenes Hiina turule alles hiljuti. Esimene Zara pood avati Shanghais 2006. aastal. Seejärel on aga suuremates linnades edukalt laienetud. Inditex saab Hiinast 3%’i müügituludest ja ärikasumist, mis peaks Morgan Stanley hinnangul järgneva viie aasta jooksul 10%’i peale tõusma. Hetkel läheb üle poole Inditexi investeeringutest uute poodide avamiseks Hiinas. Kui Inditexil on Hispaanias 1900 poodi, siis Hiinas kõigest 68 poodi, mis näitab milline kasvupotentsiaal Hiina ettevõtte jaoks on.

Danone (DANO.PA)

Toiduainetööstus Danone on Hiinas populaarseim beebitoidupakkuja . Tegu on turuga, mis on alates 2004. aastast igal aastal neljandiku võrra kasvanud. Samas tarbivad hiinlased jätkuvalt per capita kordades vähem beebitoitu võrreldes lääneriikidega. Teine segment, kus Danone Hiinas edukalt kasvab, on joogivee müük.

BMW (BMWG.DE)

Hoolimata viimaste aastate kiirest müügikasvust, omavada tänaseks 36 hiinlast tuhandest sõiduautot. Globaalne keskmine on 150 auto 1000. inimese kohta, mis jätab kasvuks küllaga ruumi. Eriti kiirelt kasvab Hiinas luksusautode müük. BMW jaoks on Hiina suuruselt kolmas turg (suurim turg 5nda ja 7nda seeria BWW’de jaoks). Kui sellel aastal ostetakse Hiinas ca 140000 BMW’d, siis Morgan Stanley hinnangul tõuseb müüdud sõiduautode arv 2015. aastaks 300000 peale.

EADS (EAD.PA)

EADSi konkurent Boeing prognoosib, et kasvav reisijate arv Hiinas sunnib Hiina lennufirmasid järgneva kahe kümnendi jooksul ostma 3770 uut lennukit. Üks suurim võitja kasvavast lennuliiklusest on EADSi tütarfirma Airbus, kelle lennukid moodustavad juba täna 40% Hiina lennufirmade poolt soetatud lennukitest. Konkurentide ees edumaa saavutamiseks on Airbus avanud Hiinas tehaseid, kus valmistakse kohalike lennufirmade tellimusi.

Ülejäänud Morgan Stanley Euroopa lemmikaktsiad Hiina megatrendidele panustamisel on: Richemont, Pernod Ricard, L’Oreal, TNT, JCDecaux, UBM, InterContinental Hotels Group, Elekta, SynergyHealth, Novo Nordisk, Schroders, Akzo Nobel, Suez Environnement, Infineon Technologies ja Atlas Copco.

Pikaajalised trendide puhul tasub siiski arvesse võtta, et sageli põhinevad need olemasolevate trendide ekstrapoleerimisel, jättes kajastamata ootamatud sündmused, mis tabasid ka hiljuti maailmamajandust. Samas püsisid Hiina megatrendid paigal ka siis, kui läänemaailmal oli tunne, et paat on kummuli minemas. See kinnitab Morgan Stanley positiivset nägemust  Hiina tõusust, kust tasub investeerimisideid otsida.

Mikk Taras

Artikkel on informatiivse eesmärgiga ja ei ole mõeldud soovitusena müüa või osta mainitud väärtpabereid.



Kommentaare ei ole

Kommentaari jätmiseks loo konto või logi sisse

Küpsised

Et pakkuda sulle parimat kasutajakogemust, kasutame LHV veebilehel küpsiseid. Valides "Nõustun", annad nõusoleku kõikide küpsiste kasutamiseks. Tutvu küpsiste kasutamise põhimõtetega.

pirukas_icon