Ostlemine kalkunisöömise ajal - Artiklid - Uudised - LHV finantsportaal

Ostlemine kalkunisöömise ajal

Vallo Lees

24.11.2010 09:19

Selle nädala neljapäeval tähistatakse USAs Tänupüha. Traditsioonilise kalkunisöömise ajal aga võib eelmistest aastatest enam leida inimesi internetist jõulukingitusi otsimas, sest Tänupühadele järgneb selline nähtus nagu Must Reede, mil ameeriklased alustavad pühadehooaja sisseostude tegemist.

Musta Reede termin pärineb olenevalt allikast 1966. aastast või 80ndatest ning see järgneb alati Tänupühale, mis langeb iga novembri neljandale neljapäevale. Must Reede märgib jaemüüjate jaoks jõuluhooaja müügi algust ning sellel päeval avavad mitmed poed oma uksed väga varajastel hommikutundidel, tavaliselt kell 4 või 5 ja on avatud mõningatel juhtudel koguni terve ööpäeva. Sõna must tähendus tuleneb 80ndatest, kui jaemüüjad vaevlesid peaaegu terve aasta kahjumis ning pühadehooajal teenisid kasumit. Raamatupidamises oli sellel ajal aga kombeks kahjumit märkida punase värviga ja kasumit mustaga.

Seega on taaskord kätte jõudmas kõige magusam aeg jaemüüjatele ning analüütikute prognooside järgi tuleb see parem kui eelmisel aastal. Nimelt kasvavad 2010. aasta pühadehooaja jaemüügitulud National Retail Federation (NRF) andmetel 2.3%, küündides $447.1 miljardini (antud prognoos ei sisalda internetimüüki). Eelmisel aastal oli vastav näitaja 0.4%. Finantskriisi ajal, 2008. aastal, langesid pühadehooaja müügitulud 3.9%. Kokku peaks uuringu kohaselt reedel, laupäeval ja pühapäeval sisseoste minema tegema 138 miljonit ameeriklast. Küsitluse kohaselt kavatseb kindlasti kauplustesse sammud seada 60 miljonit inimest ning 78 miljonit otsustavad mineku üle pärast jaemüüjate sooduspakkumistega tutvumist. Potentsiaalsete ostjate arv on seega 4 miljoni võrra suurem kui eelmisel aastal. 2009. aastal oodati 2008. aastaga võrreldes 6 miljoni inimese lisandumist.

Samas on Must Reede juba kolimas üle Tänupüha Neljapäevale. Kuigi varasemalt on see olnud päev, mil poed on suletud ning inimesed viidavad aega pere ja sõprade seltsis, kavatsevad mõned jaeketid oma müügikohad avada juba neljapäeval. Jaemüüjad põhjendavad seda klientidele vastutulekuga, et tarbijad saaksid oma ostud sooritada ilma rahvamassides trügimata. Tööstusharu ekspertide sõnul soovivad ettevõtted hoopis võita konkurentidelt turuosa. Esimest korda avab Tänupühadel oma uksed Sears, olles avatud kella 7st kuni keskpäevani. Sears ütles, et põhjuseks oli klientidele anda lisapäev ostlemiseks, kuigi jaemüügisektori analüütiku Brian Sozzi sõnul on see meeleheitlik katse parandada ettevõtte müügitulusid ja kasumit.

Eelmisel neljapäeval teatas Sears, et kolmanda kvartali kahjum kolmekordistus võrreldes eelmise aasta sama ajaga ning võrreldavate poodide müük kahanes 8%.Eelmisel Tänupühal avas Gap umbes kolm neljandikku oma poodidest ning ettevõtte esindaja sõnul läks müük väga hästi ning käesoleval aasta novembri viimasel neljapäeval kavatseb Gap avada 90% poodidest. Eelmisel aastal külastas NRF andmetel Tänupühadel poode 18 miljonit inimest. Kõige rohkem tegid sel päeval sisseoste 18-34 aastased, moodustades kogu ostlejate hulgast 17%. Siiski ei soovi mõned jaemüüjad Tänupühadel uksi lahti teha. Näiteks Kohli tegevjuhi Kevin Manselli sõnul võivad teised lisakasumit taga ajada, teda see ei huvita. Manselli sõnul peitub Tänupühade mõte ikka selles, et kolleegid ja kliendid saaksid aega veeta oma peredega.

Samas plaanivad mitmed ettevõtted, nende hulgas ka Kohl, Tänupühadeks agressiivseid müügikampaaniaid internetis. BIGresearchi andmetel kavatsevad enam kui pooled jaemüüjad saata klientidele Musta Reede pakkumiste osas e-maili, täpsemalt 54.9% ning 39.2% kavatseb oma pakkumisi reklaamida läbi oma Facebooki lehekülje. 31.4% jaemüüjatest kasutab promotsioonide või müügi jaoks oma kodulehekülge ja 21.6% Twitterit. Seega tehakse Musta Reede sisseostudega algust juba neljapäeval, läbi interneti. Walmart pakub Tänupühadel oma online poes allahindlust ca 150le esemele, mida on kolm korda enam kui 2009. aastal. Radio Shack, Best Buy, Macy’s ja J.C. Penny veebipoodides on pea kõik Musta Reede pakkumised saadaval päev varem. Isegi ainult internetis tegutsevad poed nagu näiteks Amazon pakuvad juba neljapäeval oma toodetele suuri allahindlusi. Eelmisel aastal kulutati Tänupühadel internetis $318 miljonit ning järgmisel päeval $595 miljonit.

Prognooside kohaselt peaks online müügi käive sellel pühadehooajal comScore andmetel suurenema 9%, mis on kaks korda kiirem tempo kui eelmisel aastal, varasemalt prognoositi 7% suurust kasvu. Kuigi e-kaubanduse osakaal kogu kaubandusest on vaid 7% on see võitmas inimeste poolehoidu, kes soovivad oma ostud sooritada võimalikult kiiresti. Internetikaubamajade kahekohalised kasvunumbrid on pannud ka traditsioonilised jaemüüjad pingutama. Näiteks pakub Walmart tasuta saatmist tuhandetele esemetele. Amazon, kes juba praegu pakub tasuta saatmist üle $25 maksvatele asjadele, lubas Walmarti pakkumisele vastata. Analüütikute sõnul pakuvad sarnaseid soodustusi veel mitmed teised jaemüüjad nii internetis kui ka füüsilises poes.

Eelmisel aastal kasvas Mustal Reedel külastajate arv võrreldes 2008. aastaga kõige rohkem Apple koduleheküljel ehk 39%, talle järgnes Amazon 28 protsendiga, seejärel Best Buy 24 protsendiga ning Walmarti internetilehekülje külastajate arv kasvas 22%. Lõpetuseks ka kaks ajaloolist joonist online müügi kohta USAs pühadehooajal.

Allikas: ComScore

Artikkel on informatiivse eesmärgiga ja ei ole mõeldud soovitusena müüa või osta mainitud väärtpabereid.



Kommentaare ei ole

Kommentaari jätmiseks loo konto või logi sisse

Küpsised

Et pakkuda sulle parimat kasutajakogemust, kasutame LHV veebilehel küpsiseid. Valides "Nõustun", annad nõusoleku kõikide küpsiste kasutamiseks. Tutvu küpsiste kasutamise põhimõtetega.

pirukas_icon