Paljud investorid on veendunud, et üheks paremini tootvaks investeeringuks saab lähema kümnendi jooksul olema alternatiivenergia. Ühest küljest ei anna looduslike ressursside limiteeritus inimkonnale valikut, aga teisest küljest oleme näiteks nafta suutnud teha oma igapäevaelus lausa asendamatuks. Elektriauto on kindlasti üheks selliseks tooteks, millele on suured lootused nii ettevõtjatel, investoritel kui ka ühiskonnal.
Kahtlemata on üheks suunanäitajaks Ameerika Ühendriikide president Obama, kes on käesoleva aasta veebruaris pannud paberile plaani, mille eesmärk on saada 2015. aastaks Ameerika teedele üks miljon elektriautot. Plaan, mis täispikkuses on loetav siin, on üpris ambitsioonikas, kuid samas märk sellest, et USA kavatseb dramaatiliselt vähendada oma sõltuvust naftast ning tagada riigi liidripositsioon elektriautode sektoris.
Vaatamata sellele, et esmapilgul tundub eesmärk üsna auahne, siis samme selle selles suunas on juba tehtud, sest juhtivad autotootjad plaanivad 2015. aastaks saavutada tootmisvõimsuse, mis lubab turule tuua üle 1,2 miljoni elektriauto. Kuna elektriautode kasutuselevõtu puhul on teisigi takistusi, siis Obama kavatseb ette võtta mitmeid soodustavaid muutusi nagu maksusoodustused, investeeringud arendusse ning programmid julgustamaks omavalitsusi investeerima elektriautode jaoks vajalikku infrastruktuuri.
Suuremad autotootjad on juba härjal sarvist haaranud ning näiteks General Motors (GM) tutvustas möödunud aastal oma Chevrolet Volt`i - elektriauto, mis võib sõita 40 miili oma liitiumioonaku jõul ning peale seda 375 miili kasutades mootori elektrigeneraatorit, mil auto töötab nii öelda suurendatud läbisõidu režiimil. GM on teatanud plaanist toota 2011. aastaks 15 000 ja 2012. aastaks 45 000 Chevy Volti. Aasta lõpus tutvustas ka Nissan uut autot Leaf, 100 miili ulatusega elektriauto, mis kasutab ainukese energiaallikana oma liitiumioon akut.
Tarbija jaoks on elektriautode puhul olnud alati üheks suurimaks miinuseks selle hind võrreldes bensiinimootoriga sõidukitega ning nagu eelnevalt öeldud tahab Obama ka seda kitsaskohta leevendada. Siiani on elektriautode ostjatele kehtinud $7500 suurune maksusoodustus, mis tarbijale aasta lõpus tagastatakse, kuid president tegi ettepaneku muuta soodustus kehtivaks kohe, kui inimene auto ostab ja nii ei peaks ta raha tagastamist enam ootama.
Ka 2. veebruaril New York Times`s avaldatud artikkel analüüsis elektriauto võimalusi ning tulevikku ning detailsemalt võeti arutluse alla selle tehnoloogia. Elektriauto südameks on aku ning see on ka kõige hinnalisem osa masinast. Valge Maja usub, et tänu investeeringutele tehnoloogiaarendusse langeb ka aku hind. Kui 2009. aastal maksis aku $33 000, siis 2030. aastaks loodetakse, et aku hind langeb $3300-ni.
Samas on USA akutootjad nagu A123(AONE) ja Ener1(HEV) üsna raskes olukorras. Selleks, et globaalsel tasandil turgu võita, peab ettevõtte suutma kulukõvera võrreldes Aasia tootjatega alla tuua ja selleks peaks omakorda ostjatelt tulema suur tellimus. Kuid paraku ei tea keegi, palju ostjaid tegelikult tuleb. Kas antud turg puhkeb õitsele nagu iPhone`i oma või haihtub peale esimest vaimustust nagu Segway.
Investorid on AONE suhtes armulisemad kui teiste ettevõtete suhtes ja seda peamiselt tänu firma tehnoloogiale ja reputatsioonile. Taolised ettevõtted võivad aastaid kahjumit teenida ja ei investorid ega ka analüütikud ei ootagi firmalt kasumit. Mida aga oodatakse, on tellimused. Uued lepingud peaks tulema mõne autotootjaga, millel on plaanis lähema 3-4 aasta jooksul hakata tootma elektriautosid.
Matthew Crews, kes on analüütik Noble Finance`st , ütleb et AONE vajaks ellujäämiseks vähemalt $100 miljoni suurust käivet kvartalis. Crews`i arvates on järgmine aasta tõenäoliselt otsustava tähtsusega, märkides ära, et selleks ajaks on ilmselt nii BMW, Mercedes kui ka Ford välja lasknud oma elektriauto mudelid.
Samas on mitmed analüütikud veendunud, et Aasia konkurendid pühivad USA akutootjad maa pealt, sest näiteks Theodore O`Neill Wunderlich Securities`t ütleb, et samal ajal, kui USA elektriautode turg ennast kogub, on Hiinlased juba välja tulnud märksa odavama tootega. Lisaks sellele on Aasia akutootjatel eelis ka töötavate tehaste näol, sest niipea kui nõudlus suureneb sel määral nagu oodatud, siis jõuavad nemad USA tootjatest kulukõvera kiiremini alla tuua kui USA tootjad, kes ootavad kodumaiseid ostjaid.
Üks võimalus Aasia odavtoodetele vastu astuda on sõlmida koostööleping mõne Hiina edulainel surfava firmaga ja nii nagu paljudel välismaistel akutootjatel on ka AONE-l koostöö, mis avab neile Hiina turu ning annab ligipääsu Hiina tehastele. Kui AONE suudaks kombineerida Hiina turupotentsiaali suure tellimusega mõnelt USA autotootjalt, siis sellega oleks investorid vähemalt lühiajaliselt rahul.
Elektriautode edu mõjutajaks on kindlasti ka kütusehinnad. Ajalooliselt on madalad kütusehinnad USA-s suurendanud nõudlus võimsamate autode järele ning kallim hind on jällegi kasvatanud huvi säästlikema masinate vastu. Bloombergi New Energy Finance analüüsifirma on teinud vastava uuringu, kuidas erinev kütusehind mõjutaks elektriautosid. Näiteks, kui bensiinihind tõuseks 2030. Aastaks $3,70 galloni eest ( võttes arvesse inflatsiooni), siis oleks see tase nende sõnul kriitilise tähtsusega ning üks viiest müüdud uuest autost oleks kas elektriauto või hübriidauto nagu Volt.
Selleks, et elektriautode turul võitja olla peab sul olema eelis. Ja kahtlemata on tehnoloogia selles äris võtmesõna, sest varem või hiljem on inimkond sunnitud üleminekuga sisepõlemismootoriga autodelt elektriautodele algust tegema ja eelistus langeb selle firma tootele, millel on parim hinna-kvaliteedi suhe.
Artikkel on informatiivse eesmärgiga ja ei ole mõeldud soovitusena müüa või osta mainitud väärtpabereid.
Tweet