Isegi Buffettil on Hiinas raske - Artiklid - Uudised - LHV finantsportaal

Isegi Buffettil on Hiinas raske

Nelli Janson

15.03.2011 10:42

Pole vist ühtegi investorit maailmas, kas ühel või teisel moel poleks uurinud võimalusi investeerida Hiinasse, et saada osa sealsest majandusimest. On ju üldteada, et kõike, mida toodab Lääs suudab Hiina toota mitmeid kordi rohkem ja odavamalt. Kuid Hiina puhul peaks iga investor arvestama ka lisaks tavapärastele investeerimisega kaasnevatele riskidele ohtudega, mis on omased ainult sellele majandusmonstrumile.

Et Hiinas on Lääne investoril keeruline orienteeruda, tõestab ilmekalt  maailma edukamaiks investoriks tituleeritud Warren Buffetti näide, kes veel siis, kui kogu maailm vaevles majanduskriisis, otsustas investeerida elektriautode tootmisega tegelevasse Hiina firmasse BYD.Co. Ltd, millega omandas ettevõttes 9,9% suuruse osaluse. Buffetti otsus tõstis ettevõtte hoobilt maailmakaardile ning äratas paljude investorite hulgas suurt huvi.

BYD viimase kolme aasta aktsiagraafik

Allikas: Bloomberg

Reutersi ajakirjanikud otsustasid investeeringu tagamaid uurida ning vähemalt esialgu paistab, et ettevõtte väljavaated ei pruugigi nii paljutõotavad olla, kui alguses tundus. Kahtlused firma usaldusvääruse kohta tõstatas hiljuti mitmeid teisigi paljastusi teinud WikiLeaks, mille poolt kogutud andmed saidki alloleva loo aluseks, mille täispikk versioon on saadaval siin.

Lisaks on Reuters võtnud ühendust  mitmete ekspertide ning tippjuhtidega antud sektorist ning tekkinud on üsna mitu küsimärki  ja  muu hulgas on ka selgunud, et firma varastab konkurentidelt disaine, kasutab neid hinnaeelise loomiseks ning hoiab kokku autode turvalisuselt. Samas on BYD saavutanud ärialaselt piisava edu, et veenda Hiina kohtuid selles, et nad pole autoriõigusi rikkunud, kuid on tõenäoline, et välismaa kohtud sama meelt  siiski ei ole.

Kuigi analüütikud ütlevad, et BYD ärimudel on Hiina autotootjatele üsna omane,  siis isegi selles kontekstis ei usu vaatlejad, et BYD`-i palju kiidetud elektriauto e6 üldse kunagi USA turule jõuab. Michael Austin, kes on BYD Ameerika asepresident, on aga tuliselt firma mainet kaitsnud ning pani sellega ka Buffetti ettevõtte edusse uskuma.

Halb panus?

Buffett omab 225 miljonit BYD aktsiat, mis olid 2010. aasta 31. detsembri seisuga väärt $1,18 miljardit nagu selgub investoritele  veebruaris saadetud kirjast. Paberil näeb kõik hea välja, sest selle järgi on Buffetti esialgne investeering ainult paari aastaga neljakordistunud. Samas Reutersi sõnul on reaalsus hoopis teistsugune. BYD-i väärtus oli 2009. aasta lõpus Berkshire`i aruandes natuke alla $2 miljardi, mis tähenda, et Buffett on oma osaluses kaotanud 40% aastal, mis oli aktsiaturul äärmiselt tugev.

Buffetti jaoks oli antud investeering üsna ebatavaline ning 2009. aasta Fortune ajakirja intervjuus ütles kuulus investor, et tema partner Charlie Munger veenis teda firmasse investeerima, kellele jättis kustumatu mulje BYD-i juhatuse esimees Wang, keda ta kirjeldas kui meest, kes on Thomas Edisoni ja Jack Welchi kombinatsioon. Ühtlasi on tehingule avalikult käe alla pannud ka David Sokol, kes on ühest neljast kandidaadist, kes võib saada Buffetti mantlipärijaks ning enamus usub, et väljavalituks osutub just tema. Oma intervjuus Fortune ajakirjale ütles Buffett, et ta ei tea midagi ei mobiiltelefonidest ega ka akudest. Tal pole aimugi, kuidas auto töötab, aga Munger ja Sokol on nutikad poisid ja nemad jagavad asja.

Möödunud aastal sõlmis Los Angelese sotsiaalmaju haldav asutus (Housing Authority)  lepingu kümnele F3DM-le, mis ei ole küll ametlik liising, aga Austini hinnangul jääb ühe auto maksumuseks kuus $300-$400 vahele. Lepingu sõlminud asutusega ei õnnestunud ajakirjanikel kontakti saada, aga esialgsed hinnangud autodele pole kuigi paljulubavad. Veebruaris kirjutas New York Times peale testsõitu, et oleks lihtne mööda vaadata auto pisivigadest, kuid väga keeruliseks osutus kaherežiimilise mootori üleminek elektrienergialt gaasile, mis  pani rooli vibreerima ning armatuurlaua undama. Austin ütles kommentaariks, et antud artikkel oli firma jaoks kasulik tagasiside, mis võimaldab auto USA turu jaoks sobilikumaks muuta.

Reutersi sõnul on üldteada fakt, et Hiina autod on lihtsalt suuremate autotootjate odavad koopiad. Isegi juhtudel, kus Hiina firma teeb koostööd kuulsate Euroopa või USA autotootjatega on raske öelda, kus üks kaubamärk algab ja teine lõpeb. Londonis töötava analüütiku Paul Newtoni sõnul on ettevõtted sellest ise teadlikud, aga võtavad seda kui lõivu, mida tuleb maksta maailma suurimal autoturul olemise eest. Ettevõtete sõnul läheb neile Hiina turul mitte olemine kallimaks maksma, kui mitte olemine, seega on vaatamata autoriõigustega seotud probleemidele võetud vastu otsus Hiinas siiski kohal olla.

Tööstuse ekspertide sõnul on BYD saanud kõige suuremat „inspiratsiooni“ Toyotalt ja Honda Motorilt. Üks allikas Hondast, kes soostus kommenteerima ainult anonüümselt ütles, et konkreetselt BYD F3 mudel on tuntud kui Toyota Corolla ja Honda Fit koopia. Tema sõnul on disain selline, et igaüks, kes autole pilgu heidab võib öelda, et see on imitatsioon, aga kuna autotootjad ei patenteeri auto iga osa eraldi, siis oleks probleemi kui sellist kohtusse väga raske viia. Austini sõnul pole neile laekunud mitte ühtegi kaebust autoriõiguste rikkumise kohta ning see on lihtsalt Hiinale omane viis äri teha.

Neid samu autotootjaid üritab BYD üle trumbata ka hinnaga ja väidetavalt oli firma ühte mudeli müünud ainult $146 kasumiga auto kohta. Iroonilisel kombel eemaldavad aga  BYD-i edasimüüjad firma kaubamärgid autolt ja vahetavad need Toyota või  teiste kuulsate kaubamärkide vastu.

 Kuid vaatamata kõigele, meelitab BYD ligi endiselt uusi huvilisi ning hiljuti oli Hiina valitsus heaks kiitnud koostöö Daimler AG-ga.

BYD-i e6 mudel on järgmise generatsiooni auto ja ettevõtte enda sõnul sõidab see kaugemale ja laeb kiiremini, kui sarnased mudelid konkurentidelt nagu Nissan (Leaf) ja General Motors`i Volt.

Allikas:threehugger.com

Kuid lisaks BYD-i partnerite kaebustele on kuulda ka rahulolematuid noote  tarnijate poolt. Väidetavalt pidi BYD tegema esialgse tellimuse näiteks autouste paneelidele ning seejärel edaspidised tellimused katkestama ja seejärel ilmub turule sama tehnoloogiaga mudel.

Reutersi konsultandi sõnul pole ka BYD-i autode turvalisuse tase ligilähedalegi sellele, mis oleks vajalik USA või Euroopa turule minemiseks. Näiteks tema sõnul kukuksid autouksed liiga järsul sulgemisel lihtsalt küljest ära.

Uue mudeli e6 USA turule toomist on pidevalt edasi lükatud ning nüüd on järgmiseks tähtajaks pandud 2012. aasta algus. Austin on kommentaariks öelnud, et nad ei kiirusta USA turule tulemisega, sest tahavad veenduda, et kõik nõudmised turu vallutamiseks on enne täidetud. Samal ajal kui analüütikud ja konsultandid vaidlevad, kas BYD üldse kunagi USA turule jõuab ja kui firma autod vastu võetaks, siis firma koduturg BYD-le oma helgemat palet ei näita.

Terve möödunud aasta jooksul õnnestus firmal ainult 480 oma F3DM autot müüa ja seda äärmiselt helde valitsusepoolse toetuse juures. Nimelt moodustab 47% auto hinnast Hiina valitsuse subsiidium. Firma veebruari müük vähenes võrreldes jaanuariga poole ja möödunud aastaga veerandi võrra. Analüütikute hinnangul pole uued low-end mudelid konkurentsivõimelised ning high-end mudelid ei tekitanud ostuhuvi ka peale kuni 20% -si soodustusi.

Kehvad müüginumbrid koduturul on juba piisavalt halb, aga BYD ambitsioonid ulatuvad kaugemale ning Reutersi sõnul seisab firma mujal maailmas silmitsi juba märksa teistsuguste probleemidega nagu näiteks intellektuaalse omandi küsimused ning turvalisusnõuded. Konsultantide hoiatused võivad olla Buffetti jaoks ohusignaaliks, sest tõenäoliselt pole ta huvitatud omama osalust firmas, mis võib kaasa tuua aastaid kestvaid kohtuvaidlusi. Vastasel korral võidakse talle meelde tuletada ta enda sõnu, mis ta ütles 2008. aastal ühe teise halva tehingu kohta (jalanõude tootja Dexter): „ Dexter oli halvim tehing, mis ma eales teinud olen. Kuid ma teen vigu edaspidigi, selle peale võite kihla vedada."

 

Artikkel on informatiivse eesmärgiga ja ei ole mõeldud soovitusena müüa või osta mainitud väärtpabereid.


Küpsised

Et pakkuda sulle parimat kasutajakogemust, kasutame LHV veebilehel küpsiseid. Valides "Nõustun", annad nõusoleku kõikide küpsiste kasutamiseks. Tutvu küpsiste kasutamise põhimõtetega.

pirukas_icon