Autotootjaid ähvardab komponentide puudus - Artiklid - Uudised - LHV finantsportaal

Autotootjaid ähvardab komponentide puudus

Vallo Lees

30.03.2011 09:23

Eelmisel nädalal ilmnesid mitmete autotootjate juures esimesed Jaapani maavärina tagajärjed. Nimelt ähvardab mõnede komponentide nappus tootmisseisakute tekkimist. Mitmed tootjad on juba teatanud tehaste ajutisest sulgemisest või tellimuste vastuvõtmise piirangutest. Analüütikute sõnul võib maavärina mõju autode valmistajatele kesta kuid.

Tegu ei ole ainult Jaapani autotootjate probleemiga, vaid mõjutab autotootjaid üle maailma. Eelmisel neljapäeval jõudsid avalikkuse ette uudised sellest, kuidas Hitachi poolt valmistatava mootorite õhuvoolu anduri tarneprobleemide tõttu on pidanud tehased sulgema või tootmismahtu vähendama General Motors (GM), Toyota Motor (TM) ja PSA Peugeot Citroen. Kolmapäeval hoiatas Toyota oma töötajaid, et arvatavasti peatab ettevõtte osa tootmisest USAs ja Kanadas tulenevalt tarneprobleemidest Jaapani komponentide tootjatelt. Nimelt on maavärina tagajärjel paljude autoosade tootjate tehased kannatada saanud, mistõttu tootmistegevus seisab ning kulub aega, mil suudetakse jätkata maavärinaeelsete mahtudega.

Näiteks Hitachi tehas Tokyost põhjapool sai maavärinas tugevasti kannatada ja seetõttu ka suleti. Ettevõte ütles, et loodab tootmist taas alustada laupäeval, kuid ei olnud kindel, kui palju tootmisvõimsusest suudetakse selleks ajaks taastada. Antud piirkonnas esineb elektri- ja veekatkestusi. Hitachi omab antud sensorite vallas 60% suurust turuosa. Kuigi õhuvoolu andurite varusid veel jätkub ning Siemens ja Robert Bosch toodavad samuti antud sensoreid, on autode valmistajad toodangut vähendamas.

Näiteks General Motors, mis kasutab Hitachi andureid mitme mudeli puhul peatas tootmistegevuse Sherveportis. Samuti tühistati tehaste vahetusi Saksamaal ja Hispaanias. Prantsusmaa autotootja Peugeot Citroen pidi oma tootmistegevust enamikes Euroopa tehastes koomamale tõmbama. Tootmistegevuse kärpimine mõjutab Peugeot 207 ja Citroen C3 valmistamist. Õhuvoolu andurid transporditakse PSAle õhutranspordiga ning ettevõte hoiab laos 10 päeva varu. PSA on tootmist vähendanud 40-50% Hispaania Madridi ja Vigo tehastes, Prantsusmaal Poissy ja Alunay tootmishoonetes ja Slovakkias Trnava tehases. Sochaux, Sevelnord ja Mulhouse tehastes Prantsusmaal on tootmist vähendatud 75%. Hitachi valmistab komponente ka teistele autotootjatele nagu Ford Motor, Renault, Nissan Motor, Toyota ja Volkswagen.

Samas ei piirdu tarneprobleemid vaid Hitachi toodanguga. Näiteks pooljuhtide tootja Renesans Electronics, kes valmistab kiipe mootori, käigukasti, turvaseadmete ning navigatsiooni- ja kommunikatsiooniseadmete tegevuse juhtimiseks on teatanud, et on pidanud ühe oma kaheksast maavärina piirkonnas asuvast tehasest sulgema. Samas töötavad ka ülejäänud tehased vähendatud võimsusel, sest piirkonna infrastruktuur on tugevalt vigastatud, kuid Renesansi tegevjuhi sõnul on olukord siiski paranemas.

Kuid lisaks elektroonikakomponentidele valmistab autotootjatele peavalu ka läikiva värvipigmendi Xirallicu nappus. Pigmenti valmistatakse vaid ühes Jaapani tehases, mis kuulub Saksamaa kemikaalide ettevõttele Merck. Tootmishoone asub Onahamas, mis on rannikuäärne linn ja mis sai tsunami tagajärjel kahjustada. Samuti on piirkonnas Fukushima tuumajaama vigastuste tõttu kõrge radiatsiooni tase. Autotootjatest kasutavad Xirallic pigmenti Ford Motor, Chrysler Group, Volkswagen, BMW, Toyota ja General Motors. Reedel teatas Chrysler, et seab piirangud mudelite värvide tellimustele, mis sisaldavad eelpoolmainitud pigmenti. Ford ütles oma edasimüüjatele, et viimased ei võtaks vastu musta värvi mudelite tellimusi. Samuti piiratakse kolmes erinevas toonis punaste mudelite tellimusi.

Ka autotootjate Jaapanis valmistatud mudelite varud on väga madalatel tasemetel. Näiteks Toyota ühe suurima USA edasimüüja Earl Stewarti North Palm Beachi esinduses ei ole enam ühtegi Priust ning uusi mudeleid ei ole saadetud juba 10 päeva. Lisaks Toyota Priusele, on madalatel tasemetel ka Nissan Rogue ja Subaru Foresteri varud. Antud mudelite varud olid eelistatust madalamad juba enne Jaapani maavärinat ning analüütikute hinnangul võib järgmise kuu lõpuks või mai alguseks edasimüüjate pakkumine mudelite, värvide ja lisavarustuse osas väheneda. Earl Stewarti tegevjuht loodab, et antud situatsioon kestab kuni paar nädalat.

Allikas: Wall Street Journal

Deutsche Banki analüütikud arvavad, et Jaapani autotootmise normaliseerumiseks läheb aega pool aastat ning probleemid tarneahelas on laiapõhjalised. Analüütikute hinnangul väheneb riigi autode valmistajate poolaasta toodang 3.5 miljoni ühiku võrra, mis tähendab 30%-list langust võrreldes DB prognoosiga. Analüütikud alandasid 1. aprillil algava Toyota kasumiprognoose 84%. Samuti vähendati Honda majandusaasta kasumiprognoosi 50% ning Nissani vastavat prognoosi langetati 79%. Siiski ütlevad analüütikud, et praegu on probleemide mõju ja ulatus üsna selgusetu ning täpsemad prognoosid selguvad täiendava informatsiooni ilmnemisel. Morgan Stanley analüütikute sõnul mõjutavad Jaapani komponentide tootjate tootmisseisakud olulisel määral autotööstuste käesoleva aasta tootmist ning kasumlikkust. Analüütikute sõnul võib 1%-line toodangu langus kaasa tuua maksude-eelse kasumi vähenemise $4 miljardi võrra, mis moodustab ca 5% globaalsest autotootjate kasumist. Lõpetuseks graafik Morgan Stanley analüütikutelt, kus on ära toodud Jaapani autotootjate Põhja-Ameerika impordi mahu osakaal Põhja-Ameerika müügis.

Artikkel on informatiivse eesmärgiga ja ei ole mõeldud soovitusena müüa või osta mainitud väärtpabereid.




Kommentaare ei ole

Kommentaari jätmiseks loo konto või logi sisse

Küpsised

Et pakkuda sulle parimat kasutajakogemust, kasutame LHV veebilehel küpsiseid. Valides "Nõustun", annad nõusoleku kõikide küpsiste kasutamiseks. Tutvu küpsiste kasutamise põhimõtetega.

pirukas_icon