„Hiina Facebook“ jõudis edukalt börsile - Artiklid - Uudised - LHV finantsportaal

„Hiina Facebook“ jõudis edukalt börsile

Mikk Taras

05.05.2011 10:30

Shutterstock

Kolmapäeval alustas USA börsil kauplemist RenRen (RENN). Tegu on esimese suure börsile läinud sotsiaalmeedia ettevõttega, kes tegutseb atraktiivsel Hiina turul.

IPO kinnitas, et sotsiaalmeedia ja Hiina on tulikuum kombinatsioon, mille eest ollakse nõus maksma meeletut hinda. RenReni IPO hinnaks kujunes $14, mis oli aktsiate märkimise kõrgeim hind, kuigi hinnavahemikku tõsteti eelmisel reedel kõrgemale. IPO abil suutis ettevõte turult koguda 734 miljonit dollarit. RenReni aktsia alustas kauplemist umbes 20 dollari juurest ehk 40% kõrgemal IPO hinnast ja lõpetas esimese päeva 18 dollari juures (+30%)!

Mitte päris Facebooki koopia

Esmapilgul sarnaneb RenRen suuresti ka Eestis populaarsele sotsiaalvõrgustikule Facebook. RenRenil on 117 miljonit aktiivset kasutajat, kes saavad sotsiaalvõrgustikus kujundada oma profiili, lisada sinna pilte, suhelda sõpradega jne. Facebooki kasutajate arv jääb küll 500 miljoni juurde, kuid igal aastal lisanduvad miljonid uued Hiina internetikasutajad jätavad RenRenile küllaga kasvupotentsiaali.

Lähemalt vaadates on aga Facebook ja RenRen vahel suured erinevused. Esiteks laseb Facebook arendada teenuseid kõikidel, samal ajal kui RenRen on rakenduste arendamiseks loa andnud ainult vähestele. Teiseks tuleb ainult pool RenReni tuludest reklaamilt, saades ülejäänud ettevõtte online-mängudelt. Kolmandaks hoiab RenReni arengul kindlasti silma peal Hiina valitsus, kelle kontrolli all on riigi tähtsamad meediakanalid.

Võitlus liidripositsiooni pärast

Kuigi Hiinas on Facebooki kasutamine keelatud, ei ole RenReni sotsiaalvõrgustik riigis kaugeltki ainuke. Ettevõtte peamised konkurendid on Qzone, Pengyou ja Kaixin, mida kasutavad samuti sajad miljonid noored. Suurim neist on Tencetile kuuluv 190 miljoni kasutajaga Qzone, kus võib tegutseda väljamõeldud nime ja profiiliga. Lähedasem konkurent on samuti Tencetile kuuluv Pengyou, millel on 80 miljonit oma õige nimega kasutajat. Samuti liiguvad jutud, et Hiina suurima otsingumootori omanik Baidu (BIDU) võib hakata tegema koostööd Facebookiga, et leida võimalusi, kuidas maailma suurim sotsiaalvõrgustik Hiina turule tuua. Väidetavalt on selle pärast isegi Facebooki asutaja Mark Zuckerberg hakanud Hiina keelt õppima.

Hinnatase meeletu

Kindlasti ei jää RenReni aktsia silma Warren Buffetti stiili matkivatele väärtusinvestoritele. Ettevõtte väärtuseks hinnatakse umbes sada korda eelmise aasta tulusid. Klassikalist hinna ja kasumi suhtarvu RenReni puhul ei saa kasutada, kuna ettevõte tegutseb hetkel jätkuvalt kasumi/kahjumi piirimail. RenReni hinna ja tulude suhtarv on kordades kõrgem Facebookist, mille väärtus peaks olema umbes 25x tulusid. Isegi võrreldes teiste Hiina internetiaktsiatega on RenRen hinna ja tulude suhe erakordselt kõrge. Rohkem kui 100x müügitulusid ollakse nõus välja käima vaid hiljuti börsile tulnud Youku (YOKU) aktsia eest.

Hiina internetisektori kõrged ootused

USA börsil kauplevad Hiina internetiaktsiad on hiljuti väga suure ostuhuvi alla olnud. Hiina Youtube’ks kutsutava Youku aktsia hind on detsembris toimunud IPO järel neljakordistunud. Märtsi lõpus börsile tulnud Hiinas tegutsev viirustõrjetootja Qihuu 360 (QIHU) kaupleb IPO hinnast kakskorda kõrgemal. Nii RenReni, Youku kui Qihuu puhul loodavad investorid järgnevatel aastatel näha vähemalt +50% tulude kasvu jätkumist, mille järgi ei pruugi ettevõtted olla hinna ja tulude kasvu suhtarvu põhjal kallid.

Meie hinnangul tundub siiski natuke ennatlik tembeldada kiiresti tulusid kasvatavaid Hiina internetiettevõtteid võrdväärseteks USAs juba edukalt tipptegijateks saanud firmadega. Hiina internetisektori kasvupotentsiaali arvestades võib kindlasti mõnest seal tegutsevast  internetifirmast sündida läänes edulugu nautinud Facebookist, Twitterist, Youtube’st või kellestki muust veelgi suurem tegija, kuid nagu RenRen uurides selgub, käib esikoha pärast käib jätkuvalt tugev võitlus. Samal ajal näitab RenReni taevasse küündiv hinnatase, et eksimisruumi ettevõttele ei jäeta.

Artikkel on informatiivse eesmärgiga ja ei ole mõeldud soovitusena müüa või osta mainitud väärtpabereid.




Kommentaare ei ole

Kommentaari jätmiseks loo konto või logi sisse

Küpsised

Et pakkuda sulle parimat kasutajakogemust, kasutame LHV veebilehel küpsiseid. Valides "Nõustun", annad nõusoleku kõikide küpsiste kasutamiseks. Tutvu küpsiste kasutamise põhimõtetega.

pirukas_icon