Internetituru lihvimata teemant - Artiklid - Uudised - LHV finantsportaal

Internetituru lihvimata teemant

Nelli Janson

01.06.2011 19:12

Kui täna kuuleb investor ühes lauses sõnu Hiina ja internet, siis paneb see teda kindlasti kõrvu kikitama, sest hiljuti sõna otseses mõttes suure pauguga börsile tulnud Hiina kuumad IPO-d on igal investoril suu vett jooksma pannud. Kas tõesti on Hiina internetiturg suutnud endale haarata kogu hiilguse? Õnneks siiski mitte, sest kummalisel kombel on selle suure riigi varju jäänud territooriumilt küll väiksem, kuid potentsiaalilt ehk suuremgi riik.

Riik, millele ennist viitasin, on muidugi India. Oma rahvaarvult on India kiirelt lähenemas Hiinale ja on ütlematagi selge, et  internet on sealgi jõudsalt endale teed rajamas. India internetituru  potentsiaali on märganud ka IIFL analüüsimaja analüütikud, kes on antud teema kohta välja tulnud põhjaliku kirjatükiga, millest olulisemad tähelepanekud ka siinkohal teieni toon.

Kas te teadsite, et:

• Indias on kasutajate arvult maailma suuruselt neljas internetiturg, aga ainult neli nende internetifirmat  on siiani noteeritud börsil
• Interneti kasutamise seisukohast on India demograafiliselt üks parima olukorraga riike, kuna 50% elanikkonnast on nooremad kui 25 aastased, aga ainult 3% reklaamimahust on internetis
• Indias on maailma kõige odavam mobiili kõnehind, aga kõige kallim interneti kasutamise tasu
• USA börsil noteeritud India internetifirmade Rediff (REDF) ja Sify (SIFY) aktsiad on mitmekordistunud viimase poole aasta jooksul

Allikas: IIFL

IIFL analüütikute sõnul on India internetiturg oma pöördepunktis, sest nutitelefonide ja tahvelarvutite revolutsioon on vähendanud internetti pääsu võimaldavate seadmete hinda. Interneti kasutamise tasu on viimase paari aasta jooksul vähenenud 50% ja 3G teenuste turule tulemine eemaldab pudelikaela interneti kasutajate arvu suurenemise osas.

Teatavasti on mitmed hiljuti börsile tulnud Hiina internetifirmad teinud muljetavaldava avalöögi ja käesoleval aastal on neid veelgi juurde oodata. Kuna aktsiad kauplevad kõrgel valutsioonil, siis on ütlematagi selge, et investorite huvi on olnud Hiina internetifirmade vastu äärmiselt suur.  India internetifirmad on samuti kiirelt kasvavamas ning IIFL analüütikud usuvad, et paari aasta jooksul on ka Indiast mitut internetifirmat börsile oodata ning on põhjust oletada, et nende firmade vastu pole investorite huvi sugugi leigem.

Kui nüüd on veel kahtlejaid, kes India internetituru võimalikku plahvatuslikku kasvu ei usu, siis järgnev fakt pöörab ka uskmatute usku. Nimelt  on erinevatel börsidel noteeritud Hiina internetifirmad  kokku turuvääruselt  koguni 60 korda suuremad kui kõik India päritolu noteeritud internetifirmad. Need on näitajad, mida isegi ei saa omavahel võrrelda ning tõestab veel kord, kui suurt turgu India tegelikkuses endast kujutada võib.

Allikas:IIFL

Kuigi India demograafia on alati interneti levikut soosinud, siis nõrk majandus on seda jällegi oluliselt pidurdanud. Vaadates aga olukorda täna, siis kasvav majandus põimituna  kiire tehnoloogiaga arenguga  ja elanikkonna keskmine eluiga (alla 30ne aasta) veel kirsiks koogile teeb Indiast  investorile tõelise maiuspala.

Allikas:IIFL

Näiteks Hiina, vaatamata oma suletud ühiskonnale, tegi internetist endale prioriteedi. Kuigi hetkel jääb India traditsioonilises telekommunikatsiooni infrastruktuuris Hiinast oluliselt maha, siis traadita interneti levik ning tehnoloogia kiire areng peaks interneti penetratsiooni olulisel määral toetama.

Allikas: IIFL

Kui Hiinas on kaitstud turg ja nõudlus mitte inglise keelse internetiteenuse järele sillutanud teed rohkem kohalikele ettevõtetele, siis Indias on inglise keelt rääkivate osakaal suhteliselt suur, kuid internetifirmade seisukohast võetuna on see näitaja ühtaegu nii eelis kui ka takistus. Eelkõige muudab see raskemaks kohalike alustavate internetifirmade turule tuleku, kuna nad on sunnitud silmitsi seisma juba arenenud ning suure kasutajaskonnaga Lääne firmadega.

IIFL analüütikud juhivad tähelepanu veel internetireklaamile, mis Indias on võrreldes teiste riikidega üsna lapsekingades. Indias on internetireklaami osakaal turukogumahust 3%, kui mujal maailmas on see keskmiselt 15%.

Kõike eelnevat arvesse võttes on IIFL analüütikute sõnul parim võimalus India interneti kiirest arengust osa saada India internetifirma InfoEdge, mis on kiiresti kasvav ja  erinevaid teenuseid pakkuv ettevõtte ning noteeritud ka India börsil. INFOE-le kuuluvad paljud veebilehed ning olulisim neist on Naukri.com (India suurim tööportaal), mis moodustab 80% firma käibest ning peaaegu kogu firma kasumist, kuid ettevõtte teised teenused on samuti populaarsust kogumas (näiteks kinnisvara portaal 99acres.com).

On vaid üks probleem – InfoEdge on noteeritud vaid Indias.

Artikkel on informatiivse eesmärgiga ja ei ole mõeldud soovitusena müüa või osta mainitud väärtpabereid.




Küpsised

Et pakkuda sulle parimat kasutajakogemust, kasutame LHV veebilehel küpsiseid. Valides "Nõustun", annad nõusoleku kõikide küpsiste kasutamiseks. Tutvu küpsiste kasutamise põhimõtetega.

pirukas_icon