Kogu maailm jälgib murelikul ilmel Hiinast tulevaid uudiseid, sest viimasel ajal on need pigem ärevusttekitavad. Hiina majandus, kuhu paljud ettevõtted ja investorid on lootusrikkalt investeerinud, näitab jahtumise märke. Kas ka Hiina tarbijad teavad seda?
Eelmisel nädalal kirjutas Mikk Taras oma artiklis sellest, kuidas nii kinnisvaratehingud kui ka automüük on Hiinas vähenemas, aga ometi on midagi, millest Hiina tarbija on maitse suhu saanud ja ei ole valmis sellest veel loobuma.
Jutt käib muidugi luksuskaupadest. Pole vist enam uudiseks, et Hiina tarbijatest on maailma suurlinnades saanud kallite kaubamärkidega tähistatud tooteid müüvate poodide lemmikkliendid. Hiinlased jumaldavad maailmakuulsaid brände ja on nõus nende eest ka suuri summasid välja käima. Selle trendi on ära tabanud ka mitmed ettevõtted, mis on otsustanud Hiinasse laieneda.
The Street veebilehel kirjutab Charles Sizemore hiinlaste luksusjanust ja millised firmad sellest kasu lõikavad. Illustreerimaks hiinlaste soovi ümbritseda end kallite asjadega toob ta näiteks ettevõtte nimega Kohler, mis tegeleb vannitoa seadmete müügiga ning muu hulgas turustab väga edukalt Hiinasse oma Numi nime all tuntud $ 6400 maksvaid WC potte. Tulles vastu Hiina uusrikaste nõudlikule maitsele on firma lisaks WC- poti tavapärasele funktsioonile lisanud seadmele veel mitmeid kõrgtehnoloogilisi lahendusi. Numi pottidel on soojendusega järi ja iTouch stiilis läikiv pult. Viimasega saab reguleerida bideed ja istmesoojendust ning kontrollida muusikakeskust. Lisaks eelnevale saab kasutaja mängida videomänge, lugeda e-raamatuid ja helistada Skypega sõpradele. Autor ei oska täpsustada, kas kasutajal on võimalik Skypega ka konverentskõnesid pidada, aga ta siiralt loodab, et mitte.
Sizemore`i sõnul on antud näide natuke küll koomiline, aga sellegipoolest maalib suurepärase pildi arenevate turgude võimalustest. USA tarbijad on luksuskaupadest loobumas, aga hiinlastel on kogunenud suur hulk raha, mida nad kasutavad meelsasti ümbritsemaks ennast hinnaliste asjadega.
Ajalooliselt on luksuskaupade firmad müünud arenevatele turgudele tooteid, mis on disainitud Euroopa ja USA tarbijate maitse järgi, aga nüüd on see muutumas. Ameeriklased pole huvitatud oma sõpradega lobisemisest samal ajal, kui nad WC-s istuvad ehk Numi tualetipotid on valmistatud ainult Hiina tarbija soove arvesse võttes.
Ettevõtete huvi Hiina vastu näitab ka Prada otsus minna börsile just Hong-Kongis, kuigi loogilisemaks valikuks oleks võinud pidada pigem Londonit või Milanot. Teisisõnu teeb Prada avaliku ülesastumise turul, mida ta peab enda jaoks kõige olulisemaks ja investorid märkavad seda.
Sizemore pakub välja kolm võimalust, kuidas sellest hiinlaste armuafäärist luksuskaupadega ka osa saada.
Esimesena mainib ta Diageo (DEO), firmat mille käes on kaks maailmakuulsat alkoholi kaubamärki- Šoti viski Johnny Walker ja viin Smirnoff. Lisaks nendele on ettevõtte tootevalikus veel sellised tuntud joogid nagu Tanqueray gin, Bailey`s Irish Cream, Jose Cuervo tekiila ja Guinessi Iiri õlu. Juba praegu tuleb kolmandik firma käibest arenevatelt turgudelt ja hiljuti alustas DEO Hiinas agressiivse turunduskampaaniaga. Hiinas on eriti suur kasvuvõimalus just viskile, kuna International Wine and Spirits Research Magazine andmetel moodustab alkoholiimpordist 66% konjak ja Prantsuse brändi Armagnac, aga Šoti viski ainult 29%.
Teise võimalusena pakub autor välja naiste käekottide tootja Coach (COH). Ettevõtte aktsia on viimase paari aasta jooksul teinud ilusa etteaste ja pole ka ime, sest firma tulemused on sellises suurusjärgus, mis oleks teeks kadedaks ka allmaailma. Majanduskriisile eelnenud ajal otsustas firma mitte üle oma varju hüpata ja seetõttu ei võtnud endale kaela ka suuri laene ja tänu sellele on ettevõte hetkel ka võlavaba ja suudab genereerida muljetavaldava 51% -lise omakapitali tootluse.
Hetkel on COH-i osalus arenevatel turgudel veel üsna tagasihoidlik, aga 2014. aastaks loodab firma ainuüksi Hiinas müüa $ 500 miljoni eest ja planeerib avada lisaks praeguse 52-le poele veel igal aastal 30 uut poodi.
Kolmandaks variandiks on Sizemore valinud Saksamaa luksusautode tootja Daimler AG, millele kuulub juba legendaarseks saanud automark Mercedes Benz. Hetkel ebaleva globaalse majanduskasvu taustal tundub küll riskantne investeerida autotootjasse, kuid firma kliendid on siiski tormi hästi üle elanud ning lõppenud kvartal tõi peaaegu 60%-lise kasumikasvu. Hiinas kasvas müük võrreldes möödunud aastaga 55% ja ettevõtte lipulaev S- klass sedaan nägi koguni 111% -st kasvu. Hiina on juba S-klassi mudelile suurim turg ja firma jaoks suuruselt kolmas turg. Sizemore`i arvates pakuvad Daimleri aktsiad investoritele hetkel suurepärast ostukohta, sest Euroopa võlakriisi tõttu on ka Daimleri aktsia korralikult alla müüdud.
Kokkuvõtteks võib öelda, et esialgu kentsakana tundunud pealkiri annab tegelikkuses hästi aimu Hiina tarbija maitse eripäradest, mis eelkõige on luksust ja ainulaadsust eelistav ning annab investoritele võimaluse hiinlaste priiskavast eluviisist samuti kasu saada.
Artikkel on informatiivse eesmärgiga ja ei ole mõeldud soovitusena müüa või osta mainitud väärtpabereid.
Tweet