Shutterstock
Läinud pühapäeval lõppes Pariisis nädal aega kestnud lennundusnäitus, kus mitte ainult ei eksponeerita uusi mudeleid, vaid sõlmitakse ka miljardite dollarite väärtuses lennukite ostu-müügi lepinguid. Võib öelda, et Airbus kasutas koduväljaku eelise täielikult ära.
Võistlus käib kahe suure lennukivalmistaja Boeingu (BA) ja European Aeronatuic Defence & Space üksuse Airbusi vahel ning selleaastasel näitusel domineeris selgelt Airbus. Ettevõte sai läbi oma ajaloo suurima tellimuse ühele mudelile ning ka tellimuste arv küündis teistest lennundusnäitusel osalenud ettevõtete vastavast näitajast kõrgemale. Lennundusnäitus algas Airbusi jaoks üsna närviliselt, sest päev enne näituse avamist riivas ettevõtte A380 lennuki parem tiib maandumisrajal sõites ühe hoone seina, saades vigastusi, mille tõttu ei saadud läbi viia planeeritud testlendu. Sõjaväe transpordilennukit A400M tabasid aga mootoriprobleemid mistõttu ei lubatud ka antud mudelil õhku tõusta.
Hoolimata nendest tagasilöökidest laabus ülejäänud lennundusnäitus Airbusi jaoks hästi. Toulouse’is baseeruv lennukitootja sai nädala jooksul tellimusi 730-le lennukile, eelnev rekord pärines 2007. aasta Pariisi lennundusnäituselt, kui telliti 728 lennukit. Tellimuste koguväärtuseks hinnakirja järgi kujunes $72.2 miljardit. Suure nõudluse põhjuseks oli uuenduskuuri läbi teinud mudel A320.
Airbus ja teised lennukite valmistajad naudivad edu, mis tuleneb lennundusettevõtete kindlusest õhutranspordi tuleviku suhtes, eriti väljaspool Euroopat ja USAd. Ka kõrged kütusehinnad sunnivad lennundusettevõtteid lennukiparki ökonoomsemate mudelite vastu välja vahetama. Airbusi enimmüüdud A320 just sellise uuenduskuuri läbiski. Nimelt kasutab uus mudel nimega A320neo senisest kütusesäästlikumaid mootoreid. Ilmselt oli ökonoomsusele keskendumine õige samm, sest kokku telliti antud mudelit 667 tükki, mis moodustas 91% Airbusi lennundusnäitusel saadud tellimustest.
Kusjuures Airbus sai 200 lennuki suuruse tellimuse A320neo mudelile Malaisia odavlennufirmalt AirAsia, mille väärtuseks hinnatakse $18.5 miljardit. Airbusi esindajate sõnul on tegu suurima tellimusega, arvestades tellitavate lennukite arvu ning väärtuse järgi on see läbi ajaloo suuruselt kolmas tellimus.
Nagu ka oodatud, suutis Airbus Boeingu enda varju jätta. USA ettevõte sai Pariisi näitusel tellimuse 142 lennukile, millede maksumus hinnakirja järgi küündis $22 miljardini. Tavaliselt aga saavad kliendid võrreldes hinnakirjaga märkimisväärset allahindlust. Tellimuste hulka kuulusid näiteks 80 ühe reavahega 737 mudelit, 27 laiema kerega 777 mudelit ning 19 uut 747-8 mudelit. Seega olid Boeingu tellimused kaldu pigem suuremate lennukite poole. USA ettevõte kaalub ikka veel, kas jäljendada Airbusi ehk lisada oma ülipopulaarsele 737 mudelile uued mootorid või muuta kogu lennuki disaini, mille abil saaks lennufirmad oma kulusid veel rohkem alandada.
Samas teatas ka Airbus, et neilt telliti 10 A380 mudelit, mis on maailma suurim reisilennuk. Tellimuse esitaja palus jääda anonüümseks. Antud tehingu väärtuseks oleks hinnakirja alusel $3.75 miljardit. Nii A380 tellimuse kui ka 15-ne Boeing 747 tellimuse taga on allikate sõnul Hong Kong Airways ning selle omanikfirma Hainan Airlines.
Airbusi tegevjuht Tom Enders oli mõistagi tulemusega väga rahul ja ütles, et nii suure A320 tellimuste arvu tõttu peab ettevõte kaaluma kuise tootmisvõimuses tõstmist 2012. aasta teiseks pooleks 36 lennukilt 42 lennukini. Endersi sõnul peaks nõudlus ühe vahekäiguliste lennukite järele tõusma kümnendi teises pooles veelgi. Ettevõtte kliendisuhete juhi Jon Leahy sõnul on A320neo järjekord väga pikaks muutunud ning hetkel tellides saab lennuki kätte kõige varem alles 2018. aastal.
Enders oli tellimuste suurusest üllatunud. Nimelt oli mees eelnevalt prognoosinud, et ettevõttel on nädala lõpuks kokku 500 A320neo tellimust. Juba nelja päevaga oli see number kaks korda kõrgem. Tegevjuhi sõnul sündisid paljud tehingud spontaanselt kohapeal, eelnevalt täiesti planeerimata. Enders lisas, et kui isegi pärast seda näitust on kolleegid Boeingus seisukohal, et A320 on Boeing 737 suhtes tagaajaja rollis, tahaks ta küsida, mida Seattle’is suitsetatakse. Boeingu esindaja ütles aga, et 737-l on märkimisväärne lisandväärtus võrreldes A320ga. Tema sõnul toob A320 uus versioon viimase Boeing 737-ga alles võrdväärsele tasemele. Samuti ütles esindaja, et Boeing jätkab tööd antud mudeli efektiivsemaks muutmise kallal ning tellimusi jagub praeguse seisuga aastani 2016.
Lisaks lennukiehitajatele olid kohal ka mootorite valmistajad, kes samuti võivad möödunud nädalaga rahule jääda. General Electric (GE), kes valmistab suurema osa lennukimootoritest koos Prantsusmaa partneriga Safran ütles, et sai kokku tellimusi $27 miljardi väärtuses. GE ja Safran pakuvaid mootoreid A320neo’le läbi oma ühisettevõtte CFM ning samale mudelile valmistab mootoreid ka konkurent Pratt & Whitney, mis on United Technologies’i (UTX) üksus. Pariisi lennundusnäitusel sai CFM 425 tellimust A320neo mudeli jaoks ning Pratt & Whitney vastav näitaja oli 100. Kui enne näitust oli viimasel rohkem tellimusi, siis pärast näitust peaks ettevõtete Airbus A320neo mudeli mootorite tellimused enam-vähem võrdsed olema.
Artikkel on informatiivse eesmärgiga ja ei ole mõeldud soovitusena müüa või osta mainitud väärtpabereid.
Tweet