Euroopas diisel, USAs hübriid, Hiinas... - Artiklid - Uudised - LHV finantsportaal

Euroopas diisel, USAs hübriid, Hiinas...

Rasmus Noormägi

09.08.2011 15:29

Dreamstime

Saksa luksusautode tootjad, BMW ja Audi, avaldasid hiljuti II kvartali ja esimese poolaasta finants- ja müügitulemused, mis aastaga võrreldes on korralikult paranenud. BMW Group, mis toodab peale BMW ka Minisid ja Rolls-Royce, müüs näiteks käesoleva aasta esimese poolega ära 19.5% rohkem autosid kui eelmise aasta sama ajaga. Põhiliseks katalüsaatoriks oli mudeliuuenduste turule toomine: põhiosa tõusust tuli tänu 5. seeria ja X3 uutele mudelitele, mõlemat müüdi ca kaks korda rohkem võrreldes eelmise aasta esimese kuue kuuga.

Seevastu Prantsuse autotootjatel ei ole nii roosilised ajad – PSA Peugeot Citroën ja Renault ütlesid mõlemad, et Jaapani maavärin ning tõusvad kulud hoiavad neid eemal aasta alguses tehtud finantsprognooside saavutamisest. Ka müüginumbrid ei ole nii kõvasti kasvanud: Peugeot ja Citroën on üle maailma müünud kõigest 0.2% rohkem kui aasta tagasi, Renault 1.9%, ning Euroopas on kõik kolm oma turuosa kaotanud.

Kuid jätame autotootjate tulemused sinnapaika ning heidaks õige pilgu, millised muutused on toimunud ja toimuvad klientide peas, kui nad endale uut neljarattalist lähevad valima, kui nad lähevad.

Euroopa:

Viimastel nädalatel on olnud palju uudiseid, kuidas uute autode müük Eestis, Lätis ja Leedus on kasvanud aastaga ligi kaks korda. Läänemere idakaldal toimuv jääb aga paraku Balti anomaaliaks, sest mujal Euroopas ei olnud turu ärakukkumine paari aasta eest nii suureks probleemiks. Näiteks PIGSi maades on trend täiesti vastupidine: uute autode registreerimine käesoleva aasta esimesel poolel Portugalis -20%, Itaalias -13%, Kreekas -44%, Hispaanias -27%. Seda võib siduda eelkõige ebastabiilse makromajandusliku olukorraga. Üllatuslikult on järgmine suurem langeja Suurbritannia -7%. Ning kui kõik ELi riikide uute autode registreerimised kokku liita, saame teada, et selle aasta esimese kuue kuuga on registreeritud -2.1% vähem uusi sõidukeid kui eelmine aasta samal perioodil.

Graafik 1: Nõudlus keskkonnasõbralike autode järgi EU15 maades läbi aastate. Allikas: ACEA (Association des Constructeurs Européens d'Automobiles).


Graafik 2: Uute registreeritud autode keskmine võimsus EU15 maades läbi aastate. Allikas: ACEA (Association des Constructeurs Européens d'Automobiles).

Muutused eurooplaste eelistustes?

Euroopa autotootjate liidu ACEA (Association des Constructeurs Européens d'Automobiles) avaldatud statistika andmetel tõusis näiteks Lääne-Euroopas uute registreeritud autode keskmine võimsus kuni aastani 2007 pidevalt, kuid 2008 ja 2009 langes natukene, ning 2010 hakkas uuesti tõusma. Samal ajal on nõudlus keskkonnasõbralike (CO2/km kohta alla 120g) autode järele kasvanud. Näiteks Suurbritannias peavad ettevõtted autode pealt maksu maksma, mis sõltub iga sõiduki CO2 emissioonist: mida vähem süsinikdioksiidi auto tänavale jätab, seda vähem automaksu tuleb tasuda. 2009. aastal võeti keskkonnasõbralike autosid arvele Lääne-Euroopas üle 3 miljoni, kasv 2008. aastast oli ligi 60%. Kahjuks uuemaid andmeid pole veel avaldatud, kuid Euroopa Liidu iga aastaga karmimaks muutuvate keskkonnanõuete tõttu selline trend tõenäoliselt jätkub. Kui eelpool mainitud kaks trendi kõrvutada, tekiks justkui vastuoluline koht: võimsus vs säästlikkus.

Graafik 3: Diislite osakaal uute autode registreerimistest EU15 maades läbi aastate. Allikas: ACEA (Association des Constructeurs Européens d'Automobiles).

Viimased neli aastat on üle pooled arvele võetud autodest olnud diislid ning diislite vallas on edasiminek olnud kõige jõulisem: Lääne-Euroopas väga populaarne 3. seeria BMW on näiteks võimalik osta diisli peal töötava mootoriga, mille keskmine kütusekulu on 4,5 l/100 km  ja CO2 emissioon 119 g/km kohta (keskkonnasõbralik auto), kuid võimsust 105 kW, mida on rohkem kui keskmisel arvele võetud autol.

Ameerika Ühendriigid:

USAs on esimese poole aastaga inimesed ostnud ca 3,2 miljonit sõiduautot, mida on eelmise aasta sama ajaga võrreldes 12,8% rohkem. Kuid viimasel kümnel aastal on üllataval kombel uute sõiduautode müük Ameerikas vähenenud järjepidevalt. Kui aastal 2000 müüdi ligi 9 miljonit sõiduautot, siis 2009. aastal natukene alla 5,5 miljoni. Kusjuures vähenemine on toimunud peamiselt USA enda autotootjate arvelt ning teisalt kergveokite ehk light truckide (kastiautod ja maasturid), populaarsuse kasvu tõttu.

Graafik 4: Uute sõiduautode müük USAs läbi aastate. Allikas: RITA (Research and Innovative Technology Administration), US DOT (U.S. Department of Transportation).


Graafik 5: Uute sõiduautode ja kergveokite müük USAs läbi aastate. Allikas: RITA (Research and Innovative Technology Administration), US DOT (U.S. Department of Transportation).

Vähem kui poolteist nädalat tagasi teatas USA president Barack Obama, et koos 12 suurema autotootjaga on sõlmitud kokkulepe, mille kohaselt aastaks 2025 peaksid autod keskmiselt läbima 1 galloniga 54,5 miili (Euroopa mõistes on see samaväärne kütusekuluga 4,3 l/100 km kohta). See on vesi Toyota veskile, mille hübriidmudel Prius on Ameerika Ühendriikides äärmiselt populaarne. Näiteks 2007. aastal kõigist müüdud autodest olid 2.3% Toyota Priused - iga viiekümnes auto, mis Ameerikas autosalongist välja sõitis oli Toyota Prius. Toyotade müügist USAs moodustasid Priused koguni kümnendiku. Kuid populaarsuselt järgmist hübriidi, Honda Civic Hybridi, müüdi 2007. aastal koguni 6 korda vähem kui Priust. Antud aastast pärineb ka Priuste müügirekord – 181 221. Pärast tänavust märtsikuu maavärinat Jaapanis langesid Toyota Priuse tarnekogused USAsse koguni 61%, tekitades edasimüüjetele suuri probleeme, kuna autosid lihtsalt ei olnud kuskilt võtta. Kuid Toyota usub, et 2010. aasta müüginumbrid saavad ületatud selle aasta lõpuks ületatud ning ca 140 000 autot peaks seega omaniku leidma.

Graafik 6: Hübriidautode müük USAs läbi aastate. Allikas: RITA (Research and Innovative Technology Administration), US DOT (U.S. Department of Transportation).

Ent mõned ostjad on hakanud hübriididele ka alternatiive otsima. Kas põhjuseks just tarneprobleemid Jaapanist, ei julgeks 100%-lise kindlusega väita. The Diesel Driver analüüsis 2010. aasta nelja autotootja (Audi, BMW, Mercedes-Benzi ja Volkswageni) poolt avaldatud statistikat, kes teisel pool Atlandi ookeani sõiduautodele diiselmootoreid pakuvad. Kui 2010. aasta jaanuaris müüdi 3855 diislil liikuvat sõiduautot, siis sama aasta detsembris juba 7604 (ligi 2 korda rohkem). Käesoleva aasta esimesel poolel on diisleid müüdud 39% enam kui eelmine aasta, täpsemalt ligi 48 000 eksemplari. Kui kasv samamoodi jätkub, võib aastaseks müüginumbriks kujuneda umbes 108 000, mis on kogu müüdud autode arvust siiski piisake karikas. Pelgalt Toyota Priuseid müüakse Ameerika Ühendriikides rohkem kui diislil töötavaid sõiduautosid, vähemalt veel.

Hiina:

Scotiabank Groupi andmetel kasvas juunikuus üksinda sõiduautode müük Hiinas üle 10% kuu lõikes. CAAMi (China Association of Automobile Manufacturers) statistika on küll natukene tagasihoidlikum, kuid 3,62% tõus ühe kuuga 1 435 900 müüdud sõiduautoni ütleb nii mõndagi. Osalt on jällegi tõusu põhjuseks märtsis Jaapanis toimunud looduskatastroof, mille tõttu tarneahel tugevalt kahjustada sai ning praegu tugeva hooga taastub. Näiteks äsja lõppenud II kvartalis müüdi Hiinas eelmise aasta sama ajaga võrreldes viiendiku võrra vähem Jaapani autosid. Teistel autotootjatel tegi enam kui 10% müügitõus küll tuju heaks. Eriti hästi on Hiinas vastuvõetud Euroopa luksusbrändid – aasta esimese poolega on neid hiinlastele müüdud veerandi võrra rohkem kui aasta tagasi samal ajal. Näiteks kasvas aasta esimesel poolel Mercedes-Benzi sõiduautode müük koguni 59% eelmise aasta sama ajaga, kuid on ikkagi Audist ja BMWst kõvasti maas, kelle samad kasvunumbrid olid vastavalt 28% ja 61%. Kõige paremini on Hiinas õnnestunud end sisse süüa Audil, kes müüs aasta esimese kuue kuuga ära ligi 141 000 sõidukit. Populaarseimaks mudeliks on Audil mitte just kõige odavam mudel A6, mis moodustab Audi kogu müügist Hiinas ligi 40%. J.D. Power & Associates Aasia piirkonna juhataja John Zeng arvab, et inimesed tahavad lihtsalt paremate autodega sõita – kui hiinlased hakkasid 8 aastat tagasi autosid ostma, siis paljud alustasid Hondade ja Toyotadega. Kuid süües isu paraku kasvab. Ka on näiteks BMWde hinnad tugevalt langenud tänu tootmise üleviimisele Hiina, mis on aidanud kaotada impordimaksud toodetelt. Lisaks ei kavatse ka valitsus niisama tegevusetult istuda: juunikuus teatasid Hiina võimud, et kuni selle aasta lõpuni saavad sisemaal elavad hiinlased valitsuselt kuni $2800 toetust vana sõiduvahendi välja vahetamiseks uue vastu.

Graafik 7: Uute autode müük maailmas regiooniti läbi aastate. Allikas: ScotiaBank Group.


Graafik 8: Uute autode müük Hiinas ja ülejäänud Aasias läbi aastate. Allikas: ScotiaBank Group.

Ja tulevik kuulub...

Venemaale? Idanaabri autoturg on aastatagusega võrreldes kasvanud kuue kuuga 56%. Äri- ja tarbijakindlus on kasvamas, kõrged naftahinnad tulevad samuti venelastele kasuks. Sel aastal möödus Venemaa Prantsusmaast uute müüdud autode arvult, ning Saksamaale jäädi alla vaid 390 000 sõidukiga. Eelneva 10 aasta jooksul müüdi aastas Venemaal konstantselt 1,5 miljonit sõidukit vähem kui Saksamaal.

Brasiiliale? Käesoleval aastal peaks Brasiilia mööduma Jaapanist, saades nii maailma suuruselt neljandaks autoturuks. Tõusvad toorainete hinnad tulevad küll Brasiiliale kasuks, kuid mõned spetsialistid on hakkanud tõmbama paralleele Brasiilia autolaenu turul toimunu ja USAs väljaantud subprime laenude vahel. Näiteks leidub liisinguväljastajaid, kes sõlmisid üpriski spekulatiivseid liisingulepinguid 72 kuni 99 kuuks (üldiselt on piiriks 60 kuud ehk 5 aastat). Scotiabank Groupi andmetel oli auto laenude keskmine intress eelmise aasta lõpus koguni 22.8% ning selle aasta aprillis nõuti juba üle 30% intressi. Kuid paljud analüütikud arvavad, et kasv jätkub ja Brasiilia möödub Saksamaast maailma suuruselt kolmandaks autoturuks umbes nelja aasta pärast. Selle kasuks räägivad eelkõige pidevalt kasvavad sissetulekud ja demograafilised trendid – näiteks on alla 35-aastaseid brasiillaseid 4 korda rohkem kui nende sakslastest eakaaslaseid.

Elektriautole? Tegelikult juba 15 aastat tagasi liikusid USAs elektriautod täitsa edukalt ringi, kuid teatud põhjustel otsustasid Toyota ja General Motors need siiski ära korjata. Kõigest sellest salatsemisest on ka film tehtud, „Who Killed the Electric Car?“, mida saab YouTube’st vaadata. Kuid nüüd nad tulevad uuesti: Tesla Motors Ameerika Ühendriikides peaks järgmine aasta välja tulema neljaukselise sedaaniga, kui kõik planeeritult läheb (lisaks praegu müüdavale piiratud kättesaadavusega kabrioletile). Ja antud hetkel on Suurbritannias müügil kaks elektriautot: Nissan Leaf ja Peugeot iOn, mille ostmisel ka valitsus oma kukrut £5000 kergitab. Kuid sellele vaatamata tuleb inimesel endal maksta Nissani puhul ligi £21 000 ja Peugeoti korral üle £28 000 – samaväärsed sisepõlemismootoriga autod maksavad umbes kolmandiku võrra vähem. Ning lisaks on „tankimise“ probleem – ühe laadimisega, mis võtab 11 tundi, saab sõita umbes 150 km, mis linnasõitude puhul pole hullu, kuid minnes maanteele või maakohta, siis tuleb enda marsruut pistikupesade järgi paika panna ja aega varuda. Tesla Motorsi mudelite hinnad jäävad USAs $50 000 kanti, kuid on Nissanist ja Peugeot’st luksuslikumad, kiiremad ja sõidavad ühe laadimisega, milleks kulub umbes 3,5 tundi (võimalik ka 45-minutiline kiirlaadimine), kuni 480 km.

Suurbritannias müüdi I kvartalis 465 elektriautot, II kvartalis 215. Tesla on seevastu klientideni kohale toimetanud 1650 elelktriautot viimase kolme aastaga ning on uuele mudelile, mis peaks turule jõudma järgmise aasta keskel, vastu võtnud 4600 tellimust. Aga kuni pistikupesasid tanklatesse ei tule ja laadimisaega mõistlikkuse piiridesse ei saada, tundub küll, et hübriidid, diislid ja vesinik on lähema tuleviku märksõnad.

Rasmus Noormägi

Artikkel on informatiivse eesmärgiga ja ei ole mõeldud soovitusena müüa või osta mainitud väärtpabereid.




Kommentaare ei ole

Kommentaari jätmiseks loo konto või logi sisse

Küpsised

Et pakkuda sulle parimat kasutajakogemust, kasutame LHV veebilehel küpsiseid. Valides "Nõustun", annad nõusoleku kõikide küpsiste kasutamiseks. Tutvu küpsiste kasutamise põhimõtetega.

pirukas_icon