Dreamstime
Neljapäeval algas ametlikult 64. Frankfurti rahvusvaheline autonäitus. Lisaks silmailule on ka huvitav kuulata, mida arvavad praegusest maailma majanduslikust olukorrast suurimate autotootjate tegevjuhid.
Bloombergi andmetel on olukord vähelubav: 2012 eeldatavasti Euroopa autotööstus tervikuna ei kasva, sest tarbijate kulutusi ohjab tugevalt praegune võlakriis ning teadmatus USA osas. Fiati emafirma Fiat S.p.A. on koguni teatanud, et võib uute mudelite esmaesitlused edasi lükata globaalse majandusliku olukorra tõttu. Volkswagen teatas, et järgmise aasta kasv ei tule nii jõuline, kui veel näiteks suve keskel arvati.
Allikas: Stoxx Limited.
Stoxx 600 Automobiles & Parts indeks on selle aastaga kukkunud 27% pärast eelmise aasta 45% kasvu. Fiati põhiline müügitulu tuleb Lõuna-Euroopast ning see aasta on Fiati aktsia kaotanud 46% oma väärtusest. Peugeot aktsiad on kukkunud 41% ning turuväärtus on hetkel umbes 3,9 miljardit eurot. Ettevõtte eelmise aasta müügitulu oli 56 miljardit eurot.
Fordi Euroopa pealik Stephen Odelli sõnul oodatakse järgmiseks aastaks tänavusega sarnaseid müüginumbreid – 14,7-15,3 miljoni ühiku kanti. Kui jututeema läheb poliitika ja majanduse peale leiab Odell, et ametnike peamine töö on jätkusuutlikkuse kindlustamine. Kui Kreeka peaks maksejõuetuse välja kuulutama, siis Odell ei kujuta ette, mis juhtuma hakkab. Praegune olukord on igatahes jätkusuutlikkusest kaugel ning suurimaks väljakutseks peab Ford tarbijausaldust. Sellegipoolest leidub võimalusi kasvavate turgude näol: näiteks Türgi, kus ollakse tugeval positsioonil, ning Venemaa, kus Ford järgmised 4-5 aastat kasvu ootab.
General Motorsi Euroopa juht Nick Reilly sõnul on tellimused hetkel stabiilsed ning mingit ärakukkumist toimunud ei ole, kuigi mure Euroopa pärast on olemas. Reilly teeb ärevaks fakt, et juba mitu kuud tagasi otsustati, et Kreekat toetatakse, kuid siiamaani räägitakse sellest, et kuidas seda siis teha. Selgus antud olukorras annaks tarbijatele kindlust juurde. Lisaks leiab GMi Euroopa juht, et poliitikud peavad vaatama praegust olukorda pikemas perspektiivis – nad peavad mõistma, kui oluline on majanduse ja tootmise aktiivsus. Vastasel juhul tekib soodne olukord aasialastele, kes võtavad praegu eurooplastele kuuluvad turud enda võimu alla.
PSA Peugeot Citroëni juhi Philippe Varini sõnul seisab Euroopa silmitsi nõrga kasvuperioodi või isegi langusega. Varin leiab, et poliitikud ei ole seni midagi reaalselt Kreeka probleemide osas ette võtnud, sest senine mõju majandusele on olnud nulli lähedane. Rääkides Kreeka võimalikust pankrotist, ütleb PSA grupi juht, et antud teema kohta on veel liiga vara midagi öelda. See-eest on Peugeot ja Citroënide tootja languseks paremini valmis kui 2008. aastal. Vaatamata faktile, et põhiosa müügitulust tuleb praegu Euroopast, oodatakse kasvuallikaks tulevikus ikkagi teisi regioone. Valmis ollakse ka töökohtade elimineerimiseks ning tehaste ümber struktureerimiseks.
Fiati ning Chrysler Groupi CEO Sergio Marchionne sõnul pole Itaalia turg olnud nii nõrk alates 1980. aastatest ning 2012 tuleb raske aasta. Uute mudelite esmaesitlused võivad edasi lükkuda, Ferrari osaluse müümine antud turu tingimustes on välistatud. Samuti on hetkeks külmutatud Chrysleri aktsiate ostmise plaan.
Allikas: Fiat S.p.A., PSA Peugeot Citroën.
Enamus kasvust paistab tulevat luksusautode segmendist. Daimleri, BMW ja Audi juhtide sõnul töötavad nende tehased praegu täisvõimsusel. Audi teatas see nädal, et algselt loodetud 1,2 miljoni sõiduki asemel loodetakse aasta lõpuks ära müüa hoopiski 1,3 miljonit.
Daimleri (Mercedes-Benzi valmistaja) CEO Dieter Zetsche usub, et 2012. aastal ollakse silmitsi pigem kasvu aeglustumisega kui surutisega. Daimleri alla kuuluvate ettevõtete tellimused on olnud muutumatud, seega nõudlus Daimleri poolt valmistavate sõiduautode ja kommertssõidukite järele on väga tugev. Suurimat muret teeb Zetschele jällegi euro võlakriis, kus tema hinnangul jääb puudu selgest sihist, kuidas praegune olukord lahendatakse. Seda selgust oleks kiiremas korras vaja. Paremini ei ole asjad ka USAs, kus peamised mureallikad on riigi kõrge võlg ning majanduse paigalseis. USA ja ELi probleemid kokku on suureks ohuallikaks Daimleri CEO sõnul. Võimaliku Hiina turu jahtumise osas ollakse Daimleris arvamusel, et vaatamata võimalikele riskidele saab Hiina väga hästi tulevikus hakkama.
Halvemini ei lähe ka BMWl. BMW müügi- ja turundusjuhi Ian Robertsoni sõnul on 2011. aasta esimesed 6 kuud olnud parimad nende firma ajaloos. Järgmiseks paariks kuuks oodatakse küll kasvu aeglustumist, kuid senise üle maailma ühtlaselt tugeva kasvu jätkumist oodatakse ka 2012. aasta alguses. Tõsi, mõned turud eesotsas Lõuna-Euroopaga on tugevalt ära kukkunud. BMW sõnul ei eksisteeri Kreeka autoturul enam preemium-autode segmenti. Seevastu on näidanud tugevat kasvu Aasia ja BRIKT-i maad (Brasiilia, Venemaa, India, Korea, Türgi). Üleüldise valitseva olukorra osas on Ian Robertson samal arvamusel, nagu teised autotootjate esindajad.
Allikas: Fiat S.p.A., BMW Group.
Vaadates BMWle kuuluva Rolls-Royce’i käekäiku oleks justkui kõik parimas korras. Rolls-Royce’i juhatuse esimehe Torsten Müller-Ötvösi sõnul tellimustest puudust ei tule, ära kukkumisi toimunud ei ole. Üle maailma oodatakse kasvu, eesotsas USA, Aasia ja Saksamaaga. Rolls-Royce diilerite sõnul huvi nende toodangu vastu ainult kasvab.
Ferrari ootab käesolevaks aastaks rekordilisi müüginumbreid – diileritele loodetakse edasi anda 7000 autot. Oluline on siinkohal, et Hiina (koos Taiwani ja Hongkongiga) tõuseb Ferrari suuruselt teiseks turuks USA järel. Saksamaa, mis oli seni tähtsuselt teiseks turuks Itaalia sportautode tootja jaoks, langeb kolmandaks.
Uuringufirma IHS Automotive hinnangul peaks ülemaailmne automüük käesoleval aastal kasvama 4,1% 53,9 miljoni ühikuni. Järgmiseks aastaks ennustatakse, et müük ulatub ligi 58 miljoni ühikuni, mis tähendaks koguni 7,4% kasvu. IHS analüütiku Ian Fletcheri sõnul on viimastel nädalatel prognoose siiski kärbitud, kuid usutakse kasvu jätkumisse.
Artikkel on informatiivse eesmärgiga ja ei ole mõeldud soovitusena müüa või osta mainitud väärtpabereid.
Tweet