Ühe mullitava aktsia lugu - Artiklid - Uudised - LHV finantsportaal

Ühe mullitava aktsia lugu

Nelli Janson

21.09.2011 11:29

www.cookworks.ca

Vähem kui aasta tagasi  tegi USA aktsiaturul oma börsidebüüdi firma, mille aktsiahind võrreldes emissioonihinnaga  lendas järgmise kümne kuuga raketina üle 250% kõrgemale. Sama aktsia on viimase kuuga kaotanud ligi 50% oma väärtusest. Mis aktsiast jutt käib?

Tegemist on muidugi kodus kihisevate jookide valmistamist võimaldava ettevõttega SodaStream (SODA)-ga. Firma, mille juured ulatuvad aastasse 1903, võeti 1985. aastal  peale mitmete omanike vahetust üle Suurbritannia  firma  Cadbury Schweppes poolt ja 1998. aastal ostis ettevõtte ära  Iisreali päritolu Soda-Club. Firma peakontor asub samuti Iisraelis ja ettevõtte CEO on Daniel Birnbaum.

SODA võimaldab oma klientidel valmistada kodus erinevaid gaseeritud jooke ja lisaks joogi valmistamise masinale  ning CO2 balloonidele pakub ettevõte ka laias valikus erinevate maitsetega siirupeid. SODA on viimastel aastatel jõudsalt laienenud ning pakub oma tooteid nii Euroopas, Austraalias kui ka USA-s ehk kokku 41-s erinevas riigis.

SODA-l on üle maailma 4,5 miljonit klienti ja vastavalt firma poolt läbi viidud uuringule jääb firma toodete kasutamise osakaal majapidamistes (olemasolevatel turgudel) 5%-15% vahemikku.

SODA tooted on nii soodsad kui ka tervislikud. Näiteks saab SODA joogimasinaga valmistada endale ka gaseeritud vett, mille liitri hinnaks tuleks ca $ 0,25, mis võrreldes poes müüdavate veepudelite $ 0,83-lise hinnaga mitu korda odavam on. Teiseks sisaldavad SODA siirupid kaks kolmandikku vähem suhkrut, kui suurte kaubamärkide poolt valmistatud karastusjoogid.

Allikas: Janney Capital Markets

Lisaks üleval ära toodud pildil nähtavatele joogimasinatele, pakub SODA ka spetsiaalseid pudeleid, mida on saadaval eri kuju, värvi ja disainiga. USA tarbija maksab kahe plastikust pudeli või ühe klaaspudeli eest ca $ 14,99. Firma enda hinnangul vahetatakse pudel välja üks kord aastas ning USA-s isegi kaks korda. Pudeli keskmine brutokasumimarginaal on 60%.

Allikas: Janney Capital Markets

Kodus kihiseva joogi valmistamiseks on vaja ka CO2-e, mida firma müüb vedelal kujul vastavates balloonides. Sõltuvalt sellest, kui tugevalt gaseeritud jooke kasutaja armastab, jätkub ka ühest balloonist. Kliendid saavad tühju balloone täita nii poes kui ka internetiteel tellimuse esitades . Keskmiselt maksab CO2 ballooni taastäitmine 60 liitri jaoks $ 14,99 ja 130 liitri jaoks $ 29,99. Firma sõnul tellitakse ballooni taastäitmist ca 3  ja USA-s isegi 4 korda aastas. Ühe ballooni brutokasumimarginaal on 90%.

Vaatamata sellele, et Lääne-Euroopa on ettevõtte suurim turg (52% kogukäibest), siis just USA on regioon, kust analüütikud ootavad firma jaoks kõige suuremat kasvu ja seda õigustatult, sest alates 2007. aastast on selle regiooni müüginumbrid kasvanud $ 4,4 miljoni pealt $ 39,8 miljoni peale (2010. aasta seisuga). Võrreldes möödunud aasta teise kvartaliga on antud regiooni müügikäive kasvanud koguni 135% . Teistes regioonides polnud kasv küll nii võimas ja jäi  Lääne-Euroopas 22%, Vaikse ookeani piirkonnas ja CEMEA –s 35% kanti. Möödunud aastal avas firma USA-s 1000 uut poodi (kokku 4200) ja käesoleva aasta teise kvartali seisuga müüdi SODA tooteid üle viie tuhandes erinevas poes ning aasta lõpuks peaks müügikohtade arv olema suurenenud juba 7500-ni.

Mis aktsiaga juhtus?

Kõik kulges investorite ja analüütikute plaani järgi kuni 11. augustini, kui ettevõtte teatas oma teise kvartali tulemused. Lõppenud kvartali majandusnäitajad olid igati korralikud, sest aktsia teatas nii oodatust paremast kasumist kui ka käibest. Ämbritäie külma vett visati investoritele aga krae vahele 2011. aasta  prognooside kinnitamisega, sest juhtkond pidi tõdema, et konkurendid on tihedalt kandadele astumas. Selline ülestunnistus aga ei meeldinud turule sugugi, sest SODA eduloo üks alustalasid oli just vähene konkurents. Teiseks jäi turuosalistele arusaamatuks, miks nüüd, kui USA-s kasvab müük mühinal ja ka teistel turgudel ei saa käibenumbrite üle kurta, 2011. aasta prognoose kinnitatakse mitte ei tõsteta. Igal juhul ei sobinud ükski neist teadaannetes kokku kasvulooga ning aktsiahind kukkus ainult mõne päevaga üle 30%.

Kas SODA lugu on jäädavalt katki?

Peale tulemusi tulid mitmed analüüsimajad aktsiat kaitsma ning näiteks Oppenheimeri analüütikud kinnitasid, et ettevõtte kasv jätkub ja müügipaanika on ülereageering. Nende sõnul läheb firmal USA-s endiselt suurepäraselt ning investorid peaks soodsat hinnataset positsioonide soetamiseks ära kasutama. Oppenheimer kinnitas oma Osta soovitust koos $ 65 hinnasihiga (endise $ 80 asemel).

Hiljuti alustas aktsia katmist ka Janney Capital Marketsi analüütikud, kes soovitavad aktsiat Osta koos $ 60 hinnasihiga.

Analüütikud näevad USA turu näol firma jaoks suurt potentsiaali ning usuvad, et SodaStream kaubamärk muutub USA majapidamistes aina populaarsemaks ning paari aasta pärast prognoosivad nad, et firma tooted on jõudnud vähemalt 3%-i USA leibkondadeni. Selle kõige juures ei saa muidugi ignoreerida konkurente, kes patentide puudumise tõttu samuti aktiivselt sisenemiseks võimalusi otsivad (näiteks PrimoWaters (PRMW) on teatanud, et kavatseb samuti järgmisel aastal USA kodus valmistavate karboniseeritud jookide turule tulla), aga Janney analüütikud näevad siin SODA esimese tulija eelist.

Analüütikud möönavad, et kodus gaseeritud jookide valmistamine on keskmise ameeriklase jaoks suhteliselt uus asi, sest vastupidiselt näiteks kohvijoomise harjumustele, eelistatakse karastusjooke siiski poest osta. Seetõttu on pikemas perspektiivis tarbijate harjumusi või nende muutumist äärmiselt keeruline ette prognoosida, aga samas on USA-s käimas firma laiaulatuslik turunduskampaania, mis peaks SODA tooted kliendile kahtlemata lähemale tooma.

Kokkuvõte

Investeerimise seisukohast on SODA taoliste kasvuaktsiate puhul alati reaalne oht, et ettevõtte iga väiksemalegi veale või ootustele alla jäänud numbrile järgneb karm karistus ehk teisisõnu võib aktsiahind väga lühikese perioodi vältel märkimisväärsel määral kukkuda. SODA saatus on hiljuti näiteks tabanud nii Netflix (NFLX), OpenTable (OPEN) kui ka TravelZoo (TZOO)-d. Teisalt on SODA puhul ootused nüüd oluliselt allapoole toodud, aga kasvupotentsiaal on endiselt alles.

Artikkel on informatiivse eesmärgiga ja ei ole mõeldud soovitusena müüa või osta mainitud väärtpabereid.




Kommentaare ei ole

Kommentaari jätmiseks loo konto või logi sisse

Küpsised

Et pakkuda sulle parimat kasutajakogemust, kasutame LHV veebilehel küpsiseid. Valides "Nõustun", annad nõusoleku kõikide küpsiste kasutamiseks. Tutvu küpsiste kasutamise põhimõtetega.

pirukas_icon