Rehvide nõudlus saavutamas rekordtasemeid - Artiklid - Uudised - LHV finantsportaal

Rehvide nõudlus saavutamas rekordtasemeid

Vallo Lees

29.09.2011 10:51

Shutterstock

Samal ajal kui Euroopa ja USA autotootmise ning –müügi prognoose tulenevalt oodatust madalamast majanduskasvust alandatakse, jätkab Jaapan tootmist täistuuridel ja müük Hiinas püstitab uusi rekordeid. See annab alust arvata, et ka rehvitootjatel on ees helgemad ajad.

Käesoleva aasta esimese poolel ületas Hiina autode müük General Motorsi ja Volkswageni, maailma kahe suurima autotootja, kombineeritud globaalset müüki. Kasvav nõudlus Hiinas ja teistel arenevatel turgudel kaalub ülesse väheneva nõudluse arenenud riikide turul. Morgan Stanley analüütikud alandasid Euroopa järgmise aasta autotoodangu prognoosi 3.6%. Analüütikud ootavad järgmise aastal toodangu 3.6%-list vähenemist ja 5.6%-list suurenemist 2013. aastal. Autode müük peaks Euroopas järgmisel aastal langema 3%. Müügi vähenemist näitab ka vahetuste vähendamine Euroopa tehastes PSA, Fordi ja GMi poolt ning samuti peaks see analüütikute sõnul kajastuma ka kolmanda kvartali majandustulemustes.

Jaapani autosektori toodang aga enam kui kahekordistus viimase kolme kuuga, sest tehased jätkasid tööd pärast märtsis toimunud maavärinat. Pärast 11. märtsi langes autode tootmine riigis 1982. aasta tasemele, kuid nüüdseks on tootmine võimsalt suurenemas. Juulis toodeti Jaapanis 790 325 sõidukit, mida on kõigest 1% vähem kui veebruaris. Aasia suurim autotootja Toyota Motor teatas, et augustis valmistas ettevõte globaalselt 626 817 sõidukit, mida on 10.6% rohkem kui eelneval kuul, ja mis ühtlasi märgib esimest kuist tõusu pärast maavärinat.

JD Power turu-uuringute ettevõtte hinnangul suureneb globaalne sõiduautode ja kaubikute müük käesoleval aastal 4% ehk 75.4 miljoni ühikuni ja 10% ehk 83.8 miljoni ühikuni 2012. aastal. Citi Investment Reasearch analüütiku Arifumi Yoshida sõnul saavutab rehvide müük 2011. aastal kõigi aegade kõrgeima taseme, kasvades 6.5% ning 2012. aastal peaks see number tõusma täiendavalt 5.7%. Yoshida ütleb, et rehvide tootjad ei suuda nõudlust piisavalt kiiresti rahuldada, sest pärast Lehman Brothers’i pankrotti minekut otsustasid tootjad oma laienemisplaane edasi lükata.

Nõudlus rehvide järele vähendab aga kautšuki varusid, mis Citigroupi analüütikute hinnangul langevad nelja aasta madalaimale tasemele. Varud on vähenemas just ajal, mil tooraine kogumine viibib tugevate vihmasadude tõttu Tais, kes on kautšuki suurim tootja. Kohalikud võimud on teatanud, et riigi 77-st provintsist on üleujutusi esinenud 57 provintsis. Sellest tulenevalt on tooraine hinnad ka kerkima hakanud, kuid siiski jäävad allapoole maavärina eelset taset. Kautšuki hinnad saavutasid tipu 17. veebruaril, mil kilogrammi tooraine eest tuli välja käia $6.488, kuid pärast Jaapani maavärinat ja sellele järgnenud tsunamit langes hind 35% ehk $4.198-ni. Kautšuki hind võib  analüütikute sõnul 2011. aasta lõpuks tõusta 18% ehk $5-ni kilogrammi kohta. Olgu öeldud, et 60% toodetavast kautšukist läheb rehvide valmistamiseks.

Bridgestone ja Michelin tõstsid veoautode ja busside rehvide hindasid Jaapanis septembris 10%, tegu oli teise hinnatõstmisega sellel aastal. Bridgestone teatas septembri alguses, et tõstab alates novembrist USA ja Kanada rehvide hindasid kuni 8% tulenevalt kõrgetest toorainehindadest. Analüütikud ootavad Bridgestone’i netokasumi tõusmist 2011. aastal 19% ehk $1.53 miljardini, mis oleks suurim kasumikasv viimase nelja aasta jooksul. Prantsusmaa rehvitootja, Michelini kasumi kasvuks oodatakse käesoleval aastal 18% ehk $1.67 miljardini.

Nagu allolevalt jooniselt näha, on mitmete rehvitootjate aktsiad märkimisväärselt 7. juuli tipust allapoole tulnud. Kuigi rehvitootjate väljavaated tunduvad üsna head, ei ole analüütikute soosingus kõik suuremad tootjad. Morgan Stanley analüütikud tõstsid näiteks Continentali reitingu „equal-weight“ pealt „overweight“ peale. Continental on rohkem avatud väiksema hinnaelastusega talverehvide turule, sõltub vähem tsüklilisest veoautorehvide turust ning müügitulude jaotus piirkonniti on hajutatud ning tulude kasvupotentsiaal suur. Arvestades ettevõtte võimalikku müügitulude ja kasumikasvu leiavad analüütikud, et turg on ettevõtte aktsiat ebaõiglaselt palju karistanud.

Allikas: Morgan Stanley

Maailma suuruselt teise rehvitootja, Michelini, suhtes aga ei olda nii positiivselt meelestatud, langetades soovituse „overweight“ pealt „underweight“ peale. Analüütikute sõnul peaks praeguses keskkonnas eelkõige otsima väga atraktiivse riski-tulu suhtega investeeringud, mille alla aga Michelin paraku ei kuulu. Ettevõtte müügituludest ca 35% tuleb Põhja-Ameerikast, kuid just sealsel turul oodatakse marginaalide vähenemist. Samuti tuuakse välja Euroopa turu nõrk olukord, ja kuigi hinnapoliitika peaks 2013. aastal paranema, arvatakse, et Continental ja Pirelli lõikavad sellest kõige rohkem kasu. Michelini nähakse atraktiivsena piisavalt pika ajahorisondi puhul, kuid lühemas perspektiivis arvatakse, et aktsia tootlus jääb alla konkurentide omale.

Morgan Stanley top pick on aga Itaalia rehvitootja Pirelli. Seda hoolimata aktsiapõhise kasumiprognoosi langetamisest 20%, mille põhjuseks on oodatust väiksemad mahud aastatel 2012-2013. Positiivsust analüütikute seas tekitab tõsiasi, et ettevõtte on kõige rohkem avatud arenevatele turgudele. Kolmandik Pirelli tuludest tuleb Ladina-Ameerikast, ca 5% Hiinast ning 10% MENA riikidest. Seega on ettevõte hästi positsioneeritud, et kasu lõigata arenevate turgude autopargi kasvust, mis suurendab ka suurema marginaaliga rehvivahetuse müüki. Olgugi, et ka konkurendid Continental, Michelin, Bridgestone tahavad arenevate turgude pirukast endale tükki saada, usuvad analüütikud, et Pirelli on suutnud juba piisavalt kindlustada oma nime ja arendada jaotusvõrgustikku, et hoida liidrikohta teatud segmentides. Samuti tuuakse välja, et kuna aktsia kaupleb Itaalia börsil, mis viimasel ajal on eriti kõvasti pihta saanud, on aktsia ülemüüdud. Samas aga ei saa just sellel samal põhjusel välistada ka languse jätkumist.

Artikkel on informatiivse eesmärgiga ja ei ole mõeldud soovitusena müüa või osta mainitud väärtpabereid.




Kommentaare ei ole

Kommentaari jätmiseks loo konto või logi sisse

Küpsised

Et pakkuda sulle parimat kasutajakogemust, kasutame LHV veebilehel küpsiseid. Valides "Nõustun", annad nõusoleku kõikide küpsiste kasutamiseks. Tutvu küpsiste kasutamise põhimõtetega.

pirukas_icon