Venemaa internetiavarused - Artiklid - Uudised - LHV finantsportaal

Venemaa internetiavarused

Nelli Janson

07.10.2011 11:27

Shutterstock

Nüüd, mil vana maailm on investoritele pettumuse valmistanud ja Hiina sära on samuti tuhmumas, otsitakse turult paaniliselt uusi lihvimata teemanteid. Seetõttu võiks oma pilgud suunata arenevate turgude poole ja ning ringi vaadata näiteks Venemaal.

Ettevõtet, mida soovin teile täna tutvustada, tuntakse ka Venemaa „Google`i „ nime all, sest tegemist on meie idanaabri suurima internetiotsingu firma Yandex (YNDX)-ga.

Ettevõtte ajalugu ulatub tagasi 1990. aastasse, kui kaks meest- Arkady Volozh ja Arkady Borkovsky asutasid Arkadia nimelise firma ja viimasest sai kümme aastat hiljem ka firma ainuomanik. Tegeldes algselt MS-DOS tarkvaraga, keskenduti mõned aastad hiljem otsingutehnoloogia arendamisele ning töötati välja otsingusüsteem piiblile ja Vene kirjandusele.

Veebileht yandex.ru avati 1997. aastal ja esmakordselt esitleti seda IT-alasel messil Moskvas. Tänaseks on YNDX-st saanud suurim internetifirma Venemaal nii kasutajate arvu kui ka käibe poolest, omades 65%-st turuosa ja üle 56 miljoni kasutaja üle kogu maailma. Yandex on laienenud ka teistesse vene keelt kõnelevatesse riikidesse nagu Ukraina, Valgevene ja Kasashtan. Firma peakontor asub Moskvas ja  annab tööd üle 3000-le inimesele. Käesoleva aasta mais tegi firma oma börsidebüüdi USA aktsiaturul ja tookord kujunes emissioonihinnaks $ 25,00.

YNDX-i teeb huvitavaks eelkõige Venemaa internetituru arengud ja suur potentsiaal. Nimelt prognoositakse, et aastaks 2020 kasvab Venemaa interneti- turg üle kümne korra ning meediaturg neljakordistub sama perioodi jooksul.

Möödunud aastal sai Venemaast suuruselt kolmeteistkümnes meediaturg maailmas, kuid oma mahult on see endiselt üsna väike ($ 7,1 miljardit) ainult 0,56% SKT-st. Praegu ostavad vähemalt kord kuus internetist kaupa ainult 24% interneti kasutajatest, mis on ainult 1,1% kogu jaekaubandusest (globaalne keskmine 3,7-4,4%). Lisaks eelnevale prognoositakse internetireklaami mahtude kasvu  $ 744 miljoni pealt (2010) $ 6,6 miljardi peale (2020).

Hetkel agressiivselt  kasvav mobiilse interneti  kasutamise buum on kahtlemata üks võtmetegureid, mis  suurendab inimeste igapäevast internetikülastuse aega. Venemaa elanikest üle 50% omab arvutit,  aga nii nagu mujal maailmas, siis ka Venemaal on tahvelarvutid ja notebookid  lauaarvuteid välja vahetamas. 

Allikas: VTB Capital

Allikas: VTB Capital

Rääkides internetiotsingust ei saa kuidagi  mainimata jätta Google (GOOG)-t, mis on ka YNDX-i suurim konkurent.  Küll tuleb aga tõdeda, et vaatamata Google`i laiale haardele, ei ole nad suutnud Yandexit seljatada ning viimane hoiab endiselt enda käes suurimat turuosa Venemaal. Hetkel on Google`i turuosa ca 22%, aga teistel turgudel kus YNDX samuti esindatud, omab GOOG liidripositsiooni.

Näiteks Jefferies analüüsimaja, mis alustas hiljuti YNDX-i aktsia katmist Osta reitingu ja $ 40 hinnasihiga, usub, et YNDX suudab dominantset turuosa ka edaspidi säilitada. Analüütikute hinnangul alahindab konsenus Venemaa internetireklaami  kasvupotentsiaali ja väidab, et Yandexil on kõik eeldused riisuda sellelt kasvult koor. Efektiivselt üles ehitatud otsingusüsteem loob hea platvormi reklaamiklientidele ja selle strateegia paikapidavust on juba tõestanud nii Google kui ka Hiina ettevõtte Baidu (BIDU).

Viimase paari nädala jooksul on YNDX aktsiahind kukkunud ligi 40% ja kuigi osaliselt võib järsu languse põhjust seletada üleüldise ebakindlusega maailma aktsiaturgudel, siis on müügisurve taga ka mõned ettevõttekesksed uudised. Vaatamata sellele, et Google pole suutnud YNDX-lt turuosa juurde võita, ei jäta firma siiski jonni ja on oma laiaulatusliku turunduskapmaaniaga agressiivselt endale teed rajamas.  Sellest tulenevalt on Yandex alates aasta alguses kaotanud 3,3% turuosa, mis tegi investoreid muidugi murelikuks.

Deutsche Banki analüütikud, kellel on samuti YNDX-le Osta reiting koos $ 42 hinnasihiga, ütlevad, et turuosalised on uudisele ülemäära suurt tähtusust omistanud ning pigem on hinnalangus tekitanud soodsa hinnataseme aktsiate ostmiseks.

Ka Jefferies analüütikud on aktsiat kaitsma tulnud, öeldes, et nii minimaalne turuosa kõikumine on kiirelt kasvaval turul normaalne ning ei sea mingeid takistusi võitmaks endale lõviosa interneti reklaamituludest.

Selge on see, et Venemaa internetimaastik on veel üsna avastamata ning pakub palju võimalusi. Seega peaks Yandex oma investoreid lähiaastatel kindlasti aina kosuvate käibenumbritega ka rõõmustama, aga arvestada tuleb kõigi suurepäraste võimaluste kõrval ka riskidega. Üheks riskifaktoriks on kahtlemata Google, mis visa järjekindlusega üritab YNDX turuosa Venemaal kärpida. Sellegipoolest on YNDX-ö koduväljaku eelis ning  suur kliendilojaalsus, sest millega muidu seletada seda, et ainult kahte turgu pole suutnud Google täielikult vallutada, milleks üks on Hiina kõrval just Venemaa.

 YNDX-i kuue kuu aktsiagraafik

Artikkel on informatiivse eesmärgiga ja ei ole mõeldud soovitusena müüa või osta mainitud väärtpabereid.




Kommentaare ei ole

Kommentaari jätmiseks loo konto või logi sisse

Küpsised

Et pakkuda sulle parimat kasutajakogemust, kasutame LHV veebilehel küpsiseid. Valides "Nõustun", annad nõusoleku kõikide küpsiste kasutamiseks. Tutvu küpsiste kasutamise põhimõtetega.

pirukas_icon