Ebakindlad tarbijad jätkavad kulutamist - Artiklid - Uudised - LHV finantsportaal

Ebakindlad tarbijad jätkavad kulutamist

Vallo Lees

02.11.2011 10:35

Shutterstock

2009. aastal põhja saavutanud majanduskriis ning praegu valitsev segadus maailmamajanduses on jätnud oma jälje tarbijate kindlustundele. Kuigi intuitiivselt võiks eeldada, et ebakindlust tundvad inimesed pigem tarbivad vähem, näitavad jaemüügi numbrid hoopis midagi muud.

Suur lõhe USA tarbijausalduse ja jaemüügi vahel on pannud mitmed analüütikud ja ettevõtete juhid kukalt kratsima, eriti arvestades, et tarbijausaldusindeks langes oktoobris kahe ja poole aasta madalaimale tasemele, kuid jaemüük tõusis septembris 7,9%. Turuosalised jälgivad tarbijausaldusindeksit, kuna seda peetakse juhtivaks indikaatoriks tarbijate kulutustele, mis seega peaks andma pildi tulevasest majanduslikust aktiivsusest. Ajalooliselt on see nii ka olnud, sest viimase 25 aasta jooksul on nende kahe näitaja korrelatsioonikordaja olnud 75%, kuid viimasel ajal on need kaks indikaatorit läinud kumbki oma teed. Seda illustreerib allolev joonis, kus valge joonega on ära toodud jaemüügi yoy kasv ning oranži joonega on tähistatud tarbijausaldusindeksi väärtus.

Allikas: ZeroHedge

Mis aga võib sellist lahknevust põhjustada? Esiteks tuleks vaadata, kuidas tarbijate usaldusindeksit koostatakse. Indeksit koostab Conference Board ja selle ajalugu ulatub 1985. aastasse. Indeks koosneb kahest komponendist, mis on erinevate kaaludega. 40% ulatuses mõjutab indeksit tarbijate arvamus hetkeolukorra kohta ning ülejäänud 60% määrab ära ootus tuleviku suhtes. Iga kuu saadetakse 5000 majapidamisele küsitlusankeet, mis koosneb viiest küsimusest. Esiteks küsitakse tarbijate arvamust praeguse ärikonjunktuuri kohta, seejärel järgmise kuue kuu ärikliima kohta. Samamoodi uuritakse hetkel valitsevat ja poole aasta pärast oodatavat olukorda tööjõuturul ning viimase küsimusena soovitakse hinnangut majapidamise järgmise kuue kuu sissetulekute kohta. Igale küsimusele on kolm vastusevarianti: „positiivne“, „negatiivne“ ja „neutraalne“.

Nagu näha sõltub usaldusindeksi lõpptulemus tarbijate arvamusest, mida kindlasti mõjutavad emotsioonid. Mõned analüütikud on veendunud, et sellised näitajad võivad anda hea ülevaate rahulikumatel aegadel, kuid praeguse volatiilsuse tingimustes ei ole tegu kuigi usaldusväärse indikaatoriga. Deutsche Banki analüütikud ütlesid pärast tarbijausaldusindeksi langemist oktoobris 46,4 punktilt 39,8 punktile välja, et sellele ei tohiks kuigi suurt tähelepanu pöörata. Seda seetõttu, et viimastel kuudel on tarbijad ütelnud üht, kuid käitunud hoopis vastupidiselt. Nimelt on sarnast vahet tarbijausalduses ja jaemüügis märgatud ka pärast 1990-91 ja 2001 majanduslangusi. Seega ei ole analüütikud antud näitaja pärast mures, sest nii jaemüük, autode müük kui ka võrreldavate poodide müük püsib kõrgel tasemel. Ohumärke nähakse alles siis, kui need näitajad peaksid hakkama halvenema.

Teisalt arvatakse, et sissetulekute ebaühtlasema jaotuse tulemusena ei vasta tarbijausalduse uuring tegelikule jaemüügile. Nimelt moodustavad sissetulekute poolest esimese 20% seas olevad tarbijad üle poole tarbijate kulutustest, kuid usaldusindeksi koostamisel on neil väiksem kaal. Ka Conference Board kinnitab, et suurema sissetulekuga inimesed on USA majanduse osas positiivsemad. Samuti usutakse, et tarbijate kindlustunnet mõjutavat ka sündmused Washingotnis. Näiteks augustis aset leidnud vaidlus võlalimiidi osas viis allapoole nii usalduse valitsuse vastu kui ka tarbijausaldusindeksi.

Aga enim teeb turuosalisele usaldusväärse indikaatori puudumisel muret tulevik. Lähenemas on ju jaemüüjatele kõige magusam müügiperiood ehk pühadehooaeg. Mõnede majandusteadlaste arvates viitab sügav pessimism sellele, et jaemüügi kasv aeglustub. Põhjuseks ameeriklaste madalad sissetulekud ning tööjõuturu halb olukord. Samas leidub ka analüütikuid, kes tuleviku suhtes positiivsemalt meelestatud on.

Näiteks Morgan Stanley prognoosib pühadehooajaks võrreldavate poodide müügi kasvuks 2-3%, uskudes, et tarbijad jätkavad kulutamist, hoolimata volatiilsest makrokeskkonnast. Analüütikute sõnul võib jaemüük langeda küll novembris, kuid detsembris peaksid tarbijad oma rahakoti rauad valla päästma. Samuti tuuakse välja, et National Retail Federation ootab pühadehooaja müügi kasvuks 2.8% ja International Council of Shopping Centers 3.5%.

Allikas: Morgan Stanley

Positiivse signaali tarbijakulutuste jätkusuutlikkuse kohta annavad ka jaemüüjad. Nimelt teatas Macy’s, et kavatseb Mustal Reedel (Black Friday) ehk päev pärast tänupühasid, mil mitteametlikult algab pühadehooaja ostlemine, oma poed avada juba südaööl, eelmisel aastal avati poed kell 4 hommikul. Sellisele otsusele jõuti kui analüüsiti oodatavat nõudlust. Eelmisel nädalal teatas ka Target, et teeb oma poed lahti juba südaööl.

Artikkel on informatiivse eesmärgiga ja ei ole mõeldud soovitusena müüa või osta mainitud väärtpabereid.




Kommentaare ei ole

Kommentaari jätmiseks loo konto või logi sisse

Küpsised

Et pakkuda sulle parimat kasutajakogemust, kasutame LHV veebilehel küpsiseid. Valides "Nõustun", annad nõusoleku kõikide küpsiste kasutamiseks. Tutvu küpsiste kasutamise põhimõtetega.

pirukas_icon