Shutterstock
Hiinas tõusid tarbijahinnad oktoobris aasta baasil 5,5% ning tööstustoodang 13,2%. Mõlemad näitajad on viimaste kuude madalaimad. Sõiduautode müük kasvas viimase viie kuu kõige aeglasemas tempos. Mitmete uudisteportaalide andmetel vähenes kinnisvaratehingute arv septembriga võrreldes koguni 25%. Kas sellest võib järeldada, et maailma majanduskasvu mootoriks peetud Hiina kohale hakkavad kogunema tumedamad pilved?
Kinnisvarasektor on Hiina majanduse üks võtmeosadest: kinnisvarainvesteeringud moodustavad umbkaudu 25% kogu riigi põhivarainvesteeringutest. Lisaks tarbib kinnisvarasektor UBSi hinnangul ligi 30% kogu Hiina majanduse lõpptoodangust.
Graafik: Hiina 20 suurema linna elamispindade hinnaindeks, jaanuar 2007=100 Allikas: Holdways, Knight Frank.
Teisipäeval avalikustatud China Real Estate Index System andmetel langesid oktoobrikuus Hiina 100 suuremas linnas elamukinnisvarahinnad kuuga keskmiselt 0,23%. See on käesoleva aasta suurimaks languseks. Kui aasta baasil olid hinnad septembris 6,16% kõrgemad, siis oktoobris 5,23%. Olukord ei tundu just kõige hullem, kuid oktoobri lõpus langesid Shanghais rüüstamiste ohvriks üksikud kinnisvaraarendajate esindused. Vihased olid hiljuti elamispinna soetanud kliendid, kes nõuavad hüvitusi, sest praegu on sarnased elamispinnad uute klientide meelitamiseks 10-20% odavamad.
Nomura International ökonomisti Zhang Zhiwei andmetel langes oktoobris uute alustatud ehitiste arv 1,3% aasta baasil, mis on selle aasta esimeseks languseks. Hiina suuruselt teine kinnisvaraarendaja Poly Real Estate Group teatas selle nädala alguses, et nende oktoobri müügitulu langes aasta baasil koguni 32%. Barclays Capitali hinnangul võivad elamispindade hinnad langeda järgmisel aastal 10-30%.
Hinnasõda paistab olevat alanud. Üle 20 miljoni elanikuga Chongqingi linnas alandas kinnisvaraarendaja Hutchison Whampoa hindasid valmivates kortermajades 32%. Wenzhou linnas annab kinnisvaraarendaja Central Mansions esimesele 150 ostjale korteriga kaasa BMW. Kinnisvarafirma esindaja sõnul ei tähenda see, et müük läheks halvasti, vaid nii lihtsalt meelitatakse ostjaid. Kaasa antava sõiduki hind on firma sõnul umbkaudu 300 000 RMB (34 700 EUR) ehk ligi 10% elamispinna hinnast. Hilisemad 718 ostjat jäävad hetkel veel autodeta, kuid olukorra süvenedes võidakse alati midagi uut välja mõelda. Wenzhou linnas langesid septembrikuus kinnisvarahinnad Hiinas enim, kuu lõikes 1,4%.
Graafik: Tehingute pindala tuhandetes m2 ja sulgudes muutus aasta baasil (Q3 2011). Allikas: Holdways, Knight Frank.
Enamus hiinlaste jaoks on viimaste aastate eluasemete hinnatõus tekitanud olukorra, kus inimestel lihtsalt ei ole vahendeid elamispinna ostmiseks suurlinnades. See on paljude arvates ka põhjuseks, miks valitsus tahab näha kinnisvarahindasid langemas. Rahvusvahelise kinnisvarafirma Knight Franki andmetel oli kolmandas kvartalis Pekingis keskmiseks elamispinna ruutmeetri hinnaks 30 476 RMB (3524 EUR) ning Shanghais 40 020 RMB (4627 EUR). Kuid kinnisvarasektori olulisuse tõttu on kinnisvarahindade järsk langus tõenäoliselt viimane asi, mida soovitakse.
Kõige tõsisem on olukord ehk kohalike omavalitsuste jaoks. Financial Timesi andmetel on viimaste aastate jooksul kohalikud omavalitsused toetunud tulu saamiseks eelkõige maa müügile ning kinnisvaraarendusprojektidele. Omavalitsuste osakaal tasumata pangalaenudes on ligi 30% ning paljud laenud on tagatud just maa ning kinnisvaraarendustega. Seega võivad tugeval kinnisvaraturu ära kukkumisel olla üüratud tagajärjed.
Hiina Rahvavabariigi valitsusjuhi Wen Jiabao sõnul otsitakse „mõistlikku“ korrektsiooni hindades ning kohalikel valitsustel soovitatakse kehtestada piirangud elamupindade ostmisel. Nii on näiteks Zhuhai linn Guangdongi provintsis kehtestanud määruse, millega ei saa linnas kinnisvara soetada endale isikud, kes ei ole linnale viimase aasta jooksul makse või sotsiaalkindlustust tasunud, lisaks kehtib kogusepiirang üks elamispind perekonna kohta. Kehtestati ka ülemine piirhind 11 285 RMB (1305 EUR) ruutmeetri kohta – arendajatele, kes küsivad kõrgemat hinda, müügiluba ei väljastata. Sarnaseid piiranguid on kehtestanud ka teised omavalitsused. Hangzhou ja Hefei linnad on väidetavalt soovitanud arendajatel allahindlused piirata 20%-ga, et vältida juba elamispinnad soetanud inimeste pahameelt.
Müügitehingute arvu kukkumisest ning hindade langusest võib järeldada, et Hiina valitsus võiks hakata piiranguid eemaldama, kuid valitsusjuhi Wen Jiabao sõnul jätkab valitsus kinnisvarasektori mõjutamist. Credit Suisse kinnisvara analüütiku Du Jinsongi sõnul on praegu Hiinas ostjad, arendajad ja valitsus ummikus – kõik on võtnud „oota-ja-vaata-mis-saab“ hoiaku. Ohtlikuks läheb olukord siis, kui arendajad ootavad allahindlustega viimase hetkeni. Hetkel ootavad arendajad keskvalitsuselt ning kohalikelt omavalitsustelt kehtivate piirangute tühistamist ning vajadusel lisalikviidsuse pakkumist. Ostjad aga soovivad saada elamispinna võimalikult odavalt – mida kauem ootad, seda parem tehing, tõenäoliselt.
Artikkel on informatiivse eesmärgiga ja ei ole mõeldud soovitusena müüa või osta mainitud väärtpabereid.
Tweet