Shutterstock
Suvel toimunud, lennukitootjate jaoks edukaks kujunenud Pariisi lennundusnäitus on käesoleval nädalal saanud oma järje. Nimelt võõrustab maailma suurimaid lennukite valmistajaid Dubai ning hoolimata ebakindlusest maailmamajanduses on Boeing ja Airbus tunnistajateks lennukitellimuste buumile.
Kui Pariisis kuulus kogu tähelepanu Airbusile, siis Dubais on pilgud pööratud USA suurimale lennukitootjale Boeingule. Boeing allkirjastas pühapäeval suurima tellimuse ettevõtte ajaloos. Emirates Airline esitas USA lennukitootjale tellimuse 50-ne Boeing 777-300ER mudeli jaoks, koos optsiooniga osta täiendavalt 20 mudelit. Koos optsiooni rakendamisega oleks tehingu väärtuseks ca $26 miljardit, ilma $18 miljardit. 777-300ER mudel mahutab 365 reisijat ja lennukauguseks on 14 685 kilomeetrit. Boeingu aktsia tõusis uudise peale 1.5%. Kuid 777 ei ole ainus mudel, millega Boeing Dubais silma on jäänud. Üsna palju tähelepanu pälvib ka üle kolme aasta hilinenud 787-Dreamliner. Teisipäeval tellis Oman Air antud mudeleid 6 tükki, koguväärtuses $1.16 miljardit, mis on ühtlasi ka käesoleval aastal esimene tellimus Dreamlinerile.
Mäletatavasti skooris Airbus Pariisis oma uue kütusesäästliku ja ühevahekäigulise A320neo mudeliga, mida telliti 667 eksemplari, kusjuures AirAsia tellimuse suuruseks oli 200 tükki. Seega on võrreldes Pariisi lennundusnäitusega Dubais tähelepanu nihkunud suurematele, laiema kerega lennukitele. Kusjuures tuleb ära märkida, et Boeingu edule on kindlasti kaasa aidanud ka Airbusi mudeli A350-1000 edasilükkumine 18-kuu võrra. Antud mudeli puhul on tegu otsese konkurendiga Boeingu 777 mudelile.
Antud tellimus suurendas Boeingu edu wide-body lennukite segmendis Airbusi ees veelgi. Emiratesi president Tim Clark on öelnud, et Airbusi A350-1000 on liiga raske ja jääb mitmete aspektide kohaselt Boeingule alla. Analüütikute sõnul peaks Airbus suurte lennukite disainimisel arvestama Emiratesi vaadetega, kui nad tahavad suuri tellimusi saada. Näiteks on Boeing lennufirmaga 777’t arendades tihedalt koostööd teinud ning antud mudel on Boeingu kõige kasumlikum. Airbus ütles, et 2017. aastal teenistusse tulev A350-1000 mudel on 25% kütusesäästlikum ja suudab kanda 4.5 tonni täiendavat raskust. Samas on Airbus samuti Emiratesilt omajagu tellimusi saanud. Nimelt on Lähis-Ida lennufirma suurim kahekorruseliste A380-te ostja, olles tellinud 90 eksemplari ning samuti ollakse järjekorras 75 A350-1000 jaoks.
Boeing ütles, et kavatseb 777 mudeli tootmist järgneva pooleteise aasta jooksul suurendada 19% ehk 8.3 ühikuni kuus tulenevalt suurest nõudlusest. Ettevõte kavatseb veebruaris valmis saada tuhandenda mudeli ning märtsiks peaks see olema toimetatud Emiratesile. 777 mudel jõudis turule 1995. aastal ning oli tehnoloogiliselt kõige arenenum Boeingu mudel kuni Dreamlineri debüüdini.
Samal ajal, kui Boeing sõlmis lepinguid suuremate lennukite müügiks, ei jäänud päris tühjade kätega ka Airbus, kes sai mitu tellimust A320neo mudelile. 50-ne eksemplari ostjaks oli Kuveidis asuv rahvusvaheline lennukite liisimisega tegelev ALAFCO. Ettevõtte juhi Ahmed AL Zabini sõnul on A320neo puhul tegu kõige parema ühevahekäigulise lennukiga. Seda just kütusesäästlikkuse ja madalate ülalpidamiskulude pärast. Samuti teatas Spirit Airlines, et kavatseb soetada 45 A320neo’t ja 30 A320 mudelit, mis hinnakirja järgi teeb tehingu väärtuseks $6.7 miljardit.
Airbusi jaoks oli õhus ka palju draamat, kui eile pidi ettevõte vaid loetud minutid enne tehingu väljakuulutamist pressikonverentsi tühistama. Nimelt pidi teatavaks tehtama A320neo tellimus Qatar Airwaysi poolt, kuid seoses antud mudeliga tekkis probleem. Milles täpsemalt asi oli, ei ole veel teada, kuid pressikonverentsil, kus Qatar Airwaysi juht Akbar Al Baker allkirjastas kahe Boeing 777 kaubalennuki tellimuse, naeruvääristas mees Airbusi, öeldes, et ettevõte alles õpib, kuidas lennukeid ehitada. Siiski suudeti erimeelsused lahendada ning Baker kirjutas samal päeval alla $6.5 miljardi suurusele tehingule ostmaks 50 A320neo’d ja viis A380’t.
Mõlema lennufirma suur tellimuste arv viimastel lennundusnäitustel on tõestuseks, et nõudlus uute lennukite järele püsib kõrgel, hoolimata võimalikest raskustest, mis lennufirmadel ees seisavad. Kusjuures nõudlus on suur just Aasia ja Lähis-Ida lennufirmade poolt, samas soovivad ka mõned arenenud riikide lennufirmad oma lennukiparki ökonoomsemate mudelite vastu välja vahetada. Boeing Commercial Airlines juht Jim Albaugh ütles, et USA lennukitootja ei sõltu enam nii palju kodumaisest ega ka Euroopa nõudlusest. Kuigi ilmselgelt pööratakse tähelepanu arengutele Euroopas ja USAs, on lennukite turg viimase 20 aasta jooksul oluliselt muutunud. Kui varem keskenduti just peamiselt USAle ja Euroopale, siis viimasel ajal on turg globaliseerunud ning ca 85% tellimustest tuleb väljaspool USAd. Boeing prognoosib, et aastaks 2030 vajavad Lähis-Ida lennufirmad 2500 lennukit, koguväärtuses $450 miljardit.
Allikas: US Energy Information Administration
Artikkel on informatiivse eesmärgiga ja ei ole mõeldud soovitusena müüa või osta mainitud väärtpabereid.
Tweet