Šampanja voolab jälle ojadena? - Artiklid - Uudised - LHV finantsportaal

Šampanja voolab jälle ojadena?

Vallo Lees

21.12.2011 08:34

Shutterstock

Teatavasti ei andnud 2008 ja 2009. aasta majanduskriis inimestele kuigi palju põhjust tähistamiseks, mis kajastus ka ülemaailmses šampanja müügis. Käesoleval aastal aga valmistuvad selle mullitava joogi tootjad märkimisväärseks taastumiseks, mis võib küündida isegi 2007. aasta tasemeteni.

Septembri lõpu seisuga oli müüdud 192 miljonit pudelit šampanjat, mis võrreldes eelmise aastaga on kõrgem näitaja. Nagu arvata võib on šampanja müük kaldu neljanda kvartali poole, mis tavaliselt moodustab kolmandiku aastasest müügist. Seega võib käesoleva aasta müük kujuneda üsna ligilähedaseks 2007. aasta numbritele, mil müüdi rekordilised 339 miljonit pudelit. Šampanja müügi taastumine on vaid üks osa tõusvast luksuskaupade turust. LVMH Moët Hennessy Louis Vitton, kellele kuulub mitu luksuslikku rõivabrändi ja ka mitmeid šampanja kaubamärke teatas, et 2011. aasta esimese üheksa kuuga on müügitulud kasvanud 15%. Ka konkurendid nagu Hermes ja Gucci on näidanud head kasvu. Allpool on toodud šampanjamüügi maht miljonites pudelites (vasak telg) ja käive miljonites eurodes (parem telg).

Allikas: CIVC

Prantsusmaa veinide müügile spetsialiseerunud veebipood 1855, ütles, et šampanja müük on enne pühadehooaega olnud võrreldes eelmise aastaga 15% kõrgem. Novembris korraldas ettevõte Pariisis suure šampanjade degusteerimise, kus osales 1500 inimest. Pernod Ricardi šampanja üksuse, kuhu kuuluvad brändid nagu Mumm ja Perrier-Jouët, esindaja ütles, et šampanja müük ei pruugi 2011. aastal saavutada küll kriisieelseid tasemeid, kuid sellele jõutakse üsna lähedale.

Esimesed märgid, et nõudlus šampanja järele on kasvamas ilmnesid juba eelmisel suvel, kui šampanja kaubandusorganisatsioon CIVC, mis seab kvoodid lõikusperioodiks, andis loa korjata maksimaalse koguse viinamarju. See viitab optimismile keskpikas perspektiivis, sest käesoleval aastal korjatud viinamarju säilitatakse vähemalt kaks aastat. Oktoobris teatas aga LVMH, kellele kuuluvad šampanjabrändid Dom Perignon ja Moët & Chandon, et hoiab müüki tagasi, et tagada piisavad varud pühadehooajaks, eriti USAs. Ka teised šampanjatootjad on märganud, et kliendid on mullitava joogi eest nõus rohkem maksma. Lanson-BCC ütles, et hinna/šampanjatüübi suhe on käesoleval aastal kasvanud 5.6% ning konkurent Laurent-Perrieri vastav näitaja suurenes ajavahemikul aprill-september 7.6% ning ettevõtte puhaskasum kolmekordistus. See on vastupidine sellele pildile, mis avanes Prantsusmaa supermarketites eelmise aasta detsembris, kuid mõne šampanjapudeli sai kätte vähem kui 10 euro eest.

Šampanja tootmine ja müük said tõsise löögi 2008 ja 2009. aastal, mil mitmed valmistajad vähendasid tootmist märkimisväärselt, et vältida suurt hinnalangust. Selle tulemusel jäi lõikusperioodil istandustesse mädanema tonnide viisi viinamarju. Saadetised Pariisist ida pool asuvast Champagne piirkonnast langesid 2009. aastal alla 300 miljoni pudeli, mis oli viie aasta madalaim tase. Eelmisel aastal müüdi 320 miljonit pudelit, koguväärtuses 4.1 miljardit eurot. Sellest 58% ehk 185 miljonit pudelit tarbiti Prantsusmaal. Eksporditurgudest oli 35 miljoni pudeliga suurim Suurbritannia, kellele järgnesid 17 miljoni pudeliga USA ja 13 miljoni pudeliga Saksamaa.

Allikas: CIVC

Kuid hoolimata tõusvast müügist on šampanja valmistajad nagu ka luksuskaupade tootjad üldisemalt tuleviku osas ettevaatlikult meelestatud. Selle peamiseks põhjuseks on Euroopa oma võlakriisiga. Nimelt kardetakse, et raskemad ajad ei mõju šampanja müügile hästi, kuna seda jooki seostatakse pigem tähistamise ja heade aegadega. Veebipoe 1855 juht Emeric Sauty de Chalon aga teise nurga alt, öeldes, et sellises olukorras on šampanja viis jätta hetkeks kõrvale igapäevaelu.

Väljaspool Euroopat, eriti USAs selliseid hirme pole ja müük läheb hästi. 2011. aasta esimeses pooles müüdi 22% rohkem pudeleid kui aasta tagasi ning perioodil juuli 2010- juuni 2011 müüdi 18.3 miljonit pudelit, mida on 20% rohkem kui aasta tagasi samal ajal. Wine.com’i veebipoe ekspert ütles, et inimesed ostavad üha rohkem $30-$50 maksvaid pudeleid, sest seda peetakse luksuskaubaks. Müügiks lähevad ka nii allahindlusel olevad šampanjad kui ka kallimad nimed. Näiteks Dom Perignon 2002, mille pudeli hind on ca $160, on käesoleval aastal Wine.com müügiedetabelis 27 kohal, veel aasta tagasi oli see 67 kohal.

Artikkel on informatiivse eesmärgiga ja ei ole mõeldud soovitusena müüa või osta mainitud väärtpabereid.




Kommentaare ei ole

Kommentaari jätmiseks loo konto või logi sisse

Küpsised

Et pakkuda sulle parimat kasutajakogemust, kasutame LHV veebilehel küpsiseid. Valides "Nõustun", annad nõusoleku kõikide küpsiste kasutamiseks. Tutvu küpsiste kasutamise põhimõtetega.

pirukas_icon