Dreamstime
Paljude Euroopa suurimate autotootjate jaoks on halvenev majanduslik olukord tekitanud täiendavaid väljakutseid ning silmitsi seistakse kahaneva müügi ja üleliigse tootmisvõimsustega. Samas leidub aga mõni autotootja, kelle äri pole kunagi nii hästi läinud.
Ilmselt saavad autosektoriga kursis olevad lugejad aru, et nende autotootjate all mõeldakse firmasid, kelle kaubamärkide hulka kuuluvad luksusbrändid, mis lähevad Hiinas müügiks nagu soojad saiad – Volkswagen, BMW ja Daimler. Kõik kolm ettevõtet teatasid eelmisel aastal rekordilistest kasumitest. Volkswageni 2011. aasta kasumiks kujunes €15.4 miljardit, BMW vastav näitaja oli €4.9 miljardit ning Daimler saavutas €6 miljardilise puhaskasumi. Samasuguse eduga aga ei saa näiteks kiidelda Prantsuse autotootjad nagu PSA Peugeot Citroen, kelle puhaskasum möödunud aastal vähenes poole võrra ja Renault, kelle kasum langes 39%.
Erilisemalt hakkab silma just Volkswagen, kelle brändide hulka kuuluvad muuhulgas Audi, Skoda ja Seat. Ettevõtte autoüksuse netovõlg eelmise aasta lõpu seisuga oli -17 miljardi eurot ehk likviidsed varad ületavad üksuse võlga 17 miljardi euroga. Võrdluseks, PSA Peugeot Citroeni netovõlaks oli 3.36 miljardit eurot ning Renault puhul 299 miljonit eurot. Analüütikute sõnul annab see Volkswagenile olulise eelise ostude finantseerimisel, kuna tugev finantspositsioon võimaldab raha laenata odavamalt. Euroopa võlakriis on kommertspankade krediidikraanid Euroopa autotootjatele oluliselt koomamale tõmmanud, mistõttu on prantslastel oluliselt raskem Volkswageni vastu konkureerida. Saksamaal Wolfsburgis asuv autotootja on Moody’selt saanud A3 reitingut, mis on neli pügalat kõrgem kui Peugeot’l ja Renault’l.
Sisuliselt tähendab see seda, et 100 miljoni euro laenamisel peab Peugeot aastas intressidele kulutama 2 miljonit eurot enam kui Volkswagen ning Renault finantseerimiskulud kujunevad samal perioodil 1.4 miljonit eurot kõrgemaks. Kuigi Itaalia autode valmistaja Fiati krediidireiting asetseb veel omakorda pügala võrra Prantsusmaa autotootjatest allpool, teeb ettevõtte finantseerimisüksus läbi ühisettevõtte koostööd Credit Agricole’iga. Volkswageni finantseerimisüksuse Euroopa piirkonna juhi Christian Dahlheimi sõnul soovitakse aastaks 2018 finantseerida iga teise Volkswageni auto ostu. Hetkel liisib üksus kolmandiku autotootja Euroopa müügist, välja arvatud Saksamaal, kus see määr ületab 50% piiri. Arenevatel turgudel nagu Indias ja Hiinas, kus sularaha müügid on tavalisemad, finantseeritakse 20% sõidukite müügist.
Volkswageni kindel eelis finantseerimises peaks autotootjal aitama hoida Euroopas turuosa, kus iga viies auto kuulub Saksamaa autotootja gruppi. IHS Automotive andmetel peaks ettevõtte turuosa jääma ca 21% juurde. Sama allika kohaselt peaks suuruselt teise, Peugeot, turuosa langema 13.2% pealt 12% peale ning Renault jaoks prognoositakse tõusu 9.6% pealt 10.6%-ni. Allpool on toodud autotootjate Lääne-Euroopa turuosad.
Allikas: Morgan Stanley
Volkswagen kavatseb järgneva viie aasta jooksul kulutada 62.4 miljardit eurot tootearenduse ja tootmise laiendamisele. Lisaks sellele on plaanis 14 miljardit eurot eraldada üksustele Hiinas. Seda on päris palju, kuid kui arvestada, et neljanda kvartali ärikasumist pool tuli Audide müügist, mille järele on eriti tugev nõudlus Hiinas, tundub sealse tegevuse arendamine siiski loogilise sammuna. Samuti tuleks ära märkida, et Hiinas eelmisel aastal 10 enimmüüdud mudeli edetabelist võis leida 5 Volkswageni mudelit.
Hiina ja teiste arenevate turgude tugevast nõudlusest on kasu lõikamas ka maailma suurim luksusautode tootja BMW ning tema konkurent Daimler. Ka BMW plaanib tegevust Hiinas laiendada, lisades sinna käesoleval aastal teise tehase. Kõik kolm autotootjat ootavad 2012. aastal oma luksusbrändidelt uusi müügirekordeid, kusjuures lisaks Hiina nõudlusele oodatakse tugevat kasvu ka Põhja-Ameerikas. Näiteks Daimler prognoosib antud regioonis sõidukite müügi kasvuks 15%.
Kuigi need kolm autotootjat on viimastel aastatel näidanud tugevat kasumikasvu, tuleb leppida, et mingil hetkel peab toimuma konsolideerumine. Seda on näha nii ettevõtete enda kui ka analüütikute prognoosidest. Kuigi BMW ootab käesoleval aastal uut müügi- ja ärikasumi rekordit, võib kasumlikkus autoüksuses langeda tulenevalt võlakriisist Euroopas ja uute mudelite turule toomisest. Volkswagen prognoosib käesoleval aastal kasumi jäämist samale tasemele, mis eelmisel aastal, kuna plaanitakse investeerida uutesse tootmistehnoloogiatesse ning oma jälje jätab ka Euroopa autoturu viletsam olukord. Daimleri kasum peaks ettevõtte sõnul samuti muutumatuks jääma, kuna kulutusi tuleb teha puhtamale tehnoloogiale ja ka uutele mudelitele.
Nagu mainitud on üheks komistuskiviks saamas Euroopa autoturg. Morgan Stanley analüütikud prognoosivad selles piirkonnas näiteks müügi languseks 2012. aastal 6.5%. Samuti on täheldatud märke hiinlaste ostuisu vaibumisest. Kuigi Hiina tavapärasest varasema uusaasta pidustuste tõttu langes uute autode müük jaanuaris 24%, on murettekitavam uute autode müügikasvu kiire langus. China Association of Automobile Manufacturers andmetel tõusis müük 2011. aastal vaid 2.5%. Allpool on toodud Morgan Stanley andmetel põhinev uute sõidukite müük.
Allikas: Morgan Stanley
Artikkel on informatiivse eesmärgiga ja ei ole mõeldud soovitusena müüa või osta mainitud väärtpabereid.
Tweet