Kui lootusetus olukorras on Hiina autoturg? - Artiklid - Uudised - LHV finantsportaal

Kui lootusetus olukorras on Hiina autoturg?

Kristiina Kirtsi

27.03.2012 09:20

Dreamstime

Mitmeid aastaid maailma kõige kiiremini kasvavate autoturgude hulka kuuluv Hiina sõidukite turg on hakanud näitama jahtumise märke. Nii riigi rahapoliitika karmistamine, rekordkõrged kütusehinnad kui ka märgid majanduskasvu aeglustumisest on põhjustanud sõidukite müügi kasvu märkimisväärse aeglustumise.

Hiina sõidukite turust sai maailma suurim 2009. aastal, kui autode müük kasvas riigis 46% võrreldes eelmise aastaga. Samal ajal aga langes liidripositsiooni loovutanud Ameerika Ühendriikide müük majanduskriisi tõttu 27 aasta madalaimale tasemele ehk 10.4 miljoni sõidukini. 2010. aastal suurendas Hiina oma edu veelgi, kuna müük kasvas 32.4% ehk 18.1 mln sõidukini. Võrdluseks,  2010. aastal müüdi USAs ehk maailmas suuruselt teisel autode turul 11.5 miljonit sõidukit ning 2011. aastal 12.8 mln sõidukit. Kuid 2011. aastal kasvas Hiina sõidukite müük vaid 2.5% võrreldes aastatagusega ehk 18.5 mln sõidukini. Seega on kasv märkimisväärselt aeglustunud, kuid oma osa on siin ka kõrgetel eelmiste perioodide võrdlustasemetel.

Esimesed märgid riigi automüügi kasvu aeglustumisest ilmusid 2011. aastal, kui aprillis vähenes sõidukite müük esimest korda rohkem kui kahe aasta jooksul. Lisaks vähenes müük ka järgmisel kuul ning pärast seda teatas CAAM ehk Hiina Autotootjate Liit, et 2011. aasta müük võib nende prognoosidele alla jääda. Toona ennustati 3-5%-list kasvu võrreldes eelmise aastaga, mis reaalsuses kujunes vaid 2.5%-liseks. Kusjuures, esimese kümne kuuga kasvas 2011. aastal autode müük 6% võrreldes aastatagusega. Ühtlasi oli ka 2011. aasta kasvutempo aeglaseim alates 1999. aastast. Riigi viimase 22 kuu sõidukite (sõidu- ja tarbeautod) müüki (nii mahtudes kui protsentides) illustreerib allolev joonis:

Allikas: Hiina Autotootjate Liit (CAAM)

Üheks kiire müügi kasvu ning seeläbi ka müügi järsu vähenemise põhjuseks on olnud Hiina valitsuse erinevad soodustused ning toetused. Nimelt aitasid nüüdseks läbi saanud valitsuse soodustused (nagu näiteks 2009. aastal rakendatud maksusoodustus väikesõidukitele ning 3000 jüaani (463 dollarit) suurune toetus kuni 1.6 liitrise mootoriga sõiduki ostjale) kaasa automüügi aastasele kasvule kahekohalistes protsentides. Samuti on linnad kehtestanud piiranguid autode registreerimisele, et vähendada ummikuid ning tagada liiklusohutus. Näiteks teatas Peking 2010. aasta lõpus, et uute sõidukite registreerimise piirmääraks seatakse 240 000 sõidukit aastas ning seda numbrit korrigeeritakse vastavalt liikluse tihedusele. Võrdluseks, 2010. aastal müüdi riigi pealinnas rohkem kui 700 000 uut sõidukit ning linna sõidukite arv tõusis üle 4.7 miljoni.

Kuigi prognoositakse, et sellel aastal kasvab sõidukite müük rohkem kui eelmisel aastal, jääb tempo kindlasti allapoole 2000. aastate alguses ning keskel saavutatud rekordtasemetest. Pärast seda, kui riigi peaminister Wen Jiabao langetas selleaastase majanduskasvu prognoosi madalaimale tasemele alates 2004. aastast (ehk 7.5% peale), teatas Hiina Autotootjate Liit, et sõidukite müügi kasv jääb seetõttu tõenäoliselt alla varasemalt prognoositud 8 protsendi. Nõudlust vähendavad nii maailmas suuruselt teise majandusega riigi majanduskasvu aeglustumine, rahapoliitika karmistamine kui ka kasvavad kütusehinnad. Hiina viis hiljuti läbi juba teise kütuse hinna tõstmise viie nädala jooksul, kergitades veebruarikuu rekordtasemetelt hindu veel 6-7%. Lisaks võib IHS Automotive hinnangul riigi luksusautode turu (moodustab 8.4% kogu autoturust) kasv  aeglustuda 24% peale eelmise aasta 34% pealt. Ülevaate maailma suuruselt teise luksusautode turu müügi mahtudest, müügi kasvust ning sõiduautode kasvust aastate lõikes annab allolev joonis.

Allikas: Morgan Stanley

Enimmüüdud sõidukiks eelmisel aastal ei olnud Hiinas mitte kohalike autotootjate Chery Automobile või BYD sõiduk, vaid General Motorsi Buick Excelle. Antud sõidukit müüdi 253 500 tükki ning sellele järgnes 247 500 sõidukiga Volkswagen Lavida. Esiviisikusse mahtusid veel Chevrolet Sail ja Cruze ning Volkswagen Jetta. Kui varasemalt julgustas riigi valitsus välismaiseid autotootjaid kohalike ettevõtetega ühisettevõtteid looma, siis 2011. aasta lõpus teatati, et enam ei toetata väliskapitali sissevoolu riigi autotööstusesse. Selle põhjenduseks toodi riigi soov panustada ise antud tööstusharu ülesehitamisse. Globaalsete autotootjate hulgas on riigis pikka aega kohalike firmadega loodud ühisettevõtete läbi tegutsenud näiteks General Motors, Volkswagen, Toyota Motor ning Honda Motor.

Seega võib juhtuda, et tulenevalt Hiina automüügi vähenemisest võib maailma suurima autoturu liider vahetuda. Kuid samas ei ole olukord ka nii lootusetu, sest isegi kui eelmiste aastate kiire kasvu järel kasvab müük sellel aastal vaid 4-5%, on tegemist ikkagi hea tulemusega, kuna varasemate aastate kiire kasvutempo põhjustasid suures osas kunstlikud stimulaatorid (valitsuse soodustused). Lisaks vaatamata sellele, et jaemüügi kasv aeglustub, ületab antud sektor endiselt kogu töötleva tööstuse kasvu. Hiina töötleva tööstuse PMI indeksi väärtus on püsinud 50 juures, samal ajal kui teenindussektori PMI püsib 58 läheduses (PMI indeksi väärtus üle 50 näitab aktiivsuse kasvu ning alla 50 aktiivsuse vähenemist). Tugev teenindussektori PMI indeks annab alust ka arvata, et Hiina majanduskasv ei pruugi aeglustuda alla 6%, vähendades seega kartust sõidukite müügi kasvu oodatust suurema aeglustumise ees.




Kommentaare ei ole

Kommentaari jätmiseks loo konto või logi sisse

Küpsised

Et pakkuda sulle parimat kasutajakogemust, kasutame LHV veebilehel küpsiseid. Valides "Nõustun", annad nõusoleku kõikide küpsiste kasutamiseks. Tutvu küpsiste kasutamise põhimõtetega.

pirukas_icon