Dreamstime
Esmapilgul tundub antud seos üsnagi ebaloogiline. Oli ju järsk kütusehinna tõus neli aastat tagasi see, mis kolm USA autotootjat pankroti äärele ajas. Nüüd on kõrgel bensiinihinnal sootuks vastupidine efekt.
Märts kujunes USA kodumaiste autotootjate jaoks üheks parimaks kuuks aastate jooksul. Müük suurenes 13% 1.4 miljoni sõidukini. Enne numbrite avalikustamist kahtlustasid aga nii mitmedki analüütikud, et juba pikemat aega kõrgel püsinud kütusehinnad võivad inimeste isu autode järele vähendada. Uute ja vanade autode müügiga tegeleva Auto Nationi tegevjuht kommenteeris aga, et tõusnud bensiinihinnad hoopis tulevad müügile kasuks. Põhjus, miks tulemused vastupidised on, peitub märkimisväärsetes muutustes USA autoturul.
Nimelt on viimastel aastatel toimunud vaikselt revolutsioon – USA autopark on muutumas rohelisemaks. Kui USAs viidi läbi riiklik programm, mille raames said inimesed oma vanad autod vahetada uute vastu, saades selleks valitsuselt toetust, siis praegu teevad inimesed sama, aga lihtsalt ilma riigi toetuseta. Olgu öeldud, et USA maanteedel liiklevate autode keskmine vanus on 10 aastat. Seega on autoostjate sooviks vahetada bensiiniõgarditest vanad autod uute ja ökonoomsete vastu, kusjuures ostjad on avastanud, et 20% kütusesäästlikuma masina soetamisel ei peagi nad loobuma suurusest ja tehnilistest näitajatest. Kuna aastatel 2007-2008 olid USA autotootjate kasumid suures sõltuvuses madala sõiduulatusega SUV’de müügist, tekkisidki toona kütuse kallinemisel raskused.
Nüüd on tehtud kannapööre – General Motors ütles, et müüs märtsis 100 000 autot, mille keskmine kütusekulu jäi alla 8l/100km. Tegu on ettevõtte jaoks uue rekordiga ning antud mudelid moodustasid ligikaudu poole 231 052 müüdud sõidukist. Allolevalt graafikult on näha, et kütusesäästlike autode müük on võrreldes aastatagusega märkimisväärselt kasvanud, samal ajal kui kütuseõgijate populaarsus on vähenenud. Hybridcars.com’i andmetel kasvas hübriidautode müük veebruaris 66%. Ühte populaarseimat hübriidi, Toyota Priust müüdi märtsis 28 711 tükki ehk 54% rohkem kui aasta tagasi. Ühtlasi märgib see tulemus uut rekordit. GM müüs märtsis 2289 Volti ehk ligi neli korda rohkem kui aasta tagasi. Ka Nissani elektriauto Leafi mahud pea kahekordistusid.
Allikas: Wall Street Journal
Siinkohal tuleks aga ära märkida veel üks oluline muutus USA autoturul. Varasemalt olid ökonoomsemad autod suhteliselt kallid – Priusega sõitsid pigem jõukamad inimesed. Samuti oli madalate bensiinihindade juures investeering hübriidi pika tasuvusajaga. Tänapäeval on olukord vastupidine. Näiteks Chevrolet Cruze ja Ford Focus kuuluvad madalamasse hinnaklassi ning investeering ökonoomsesse autosse on tõusnud kütusehindu silmas pidades muutunud oluliselt kiiremini tasuvaks.
Nagu varem mainitud, siis tarbijad ei osta ainult väikeautosid, mida tavaliselt ökonoomse autona nähakse. Paranenud kütusesäästlikus on kaasa aidanud ka suuremate autode müügile. Näiteks Ford Exploreri mudelit uuendati 2010. aastal, mille käigus suudeti kütusekulu tuua 11.8/100km pealt 9.4l/100km peale. Märtsis tõusis antud mudelite müük 6%, neli aastat tagasi, kui bensiini eest tuli samuti välja käi ligi $4 gallonist, kukkus sama mudeli müük 15%. Michigani Ülikooli Transpordiuuringute Instituudi andmetel olid USAs veebruaris ostetud sõidukid keskmiselt 18% kütusesäästlikumad kui 2007. aasta oktoobris.
Artikkel on informatiivse eesmärgiga ja ei ole mõeldud soovitusena müüa või osta mainitud väärtpabereid.
Tweet