Kas Grouponi lõplik allakäik või hoopis ostuvõimalus? - Artiklid - Uudised - LHV finantsportaal

Kas Grouponi lõplik allakäik või hoopis ostuvõimalus?

Kristiina Kirtsi

09.04.2012 09:19

Dreamstime

Vaid viis kuud tagasi aktsiad börsil noteerinud interneti päevapakkumiste portaal Groupon tegi eelmisel nädalal negatiivse üllatuse oma eelmise kvartali tulemuste allapoole korrigeerimise osas, tõstatades küsimusi nii ettevõtte ärimudeli jätkusuutlikkuse kui ka finantsnäitajate usaldusväärsuse üle.

Maailma suurim interneti päevapakkumiste portaal Groupon (GRPN) genereerib oma käibe internetis toodete ja teenuste sooduspakkumiste vahendamisega ettevõtetelt võetud vahendustasudelt. Ettevõte läks börsile 2011. aasta novembri alguses ehk kolm aastat pärast loomist, kaasates aktsiate esmapakkumisega rohkem kui varasemalt plaanitud ehk 700 miljonit dollarit. Pärast seda, kui ettevõte suurendas aktsiate esmapakkumist 5 miljoni aktsia võrra ehk 35 miljoni peale ning aktsia hinnaks kujunes 20 dollarit esialgse 16-18 dollarilise pakkumisvahemiku asemel, kasvas ettevõtte väärtus pea 13 miljardi dollarini. Toona oli tegemist suurima internetiettevõtte IPO-ga pärast seda, kui Google kaasas 1.7 mld dollarit 2004. aastal (seni toimunud ja tulevikus plaanitava (Facebook) viie suurima tehnoloogiasektori IPO suuruste järjestus on ära toodud joonisel).


Allikas: CNNMoney

Juba varasemalt on kahtlusi tekitanud nii Grouponi väga kõrge turuväärtus, pikaajaline kasumi ja käibe kasvu genereerimise võime kui ka ootamatu kvartalikahjumist teatamine mõned kuud tagasi. Eelmisel nädalal suurendati kahtlusi aga veelgi. Nimelt teatas ettevõte, et korrigeerib allapoole oma neljanda kvartali tulemusi ning seda tulenevalt suutmatusest hinnata õigesti klientidele tagastatava raha hulka. Sündmuse tegi veel märkimisväärsemaks asjaolu, et tegemist oli ettevõtte esimeste kvartalitulemustega börsiettevõttena. Groupon vähendas neljanda kvartali käivet 14.3 miljoni dollari võrra ehk 492 miljoni peale ning puhaskahjum suurenes 22.6 miljoni dollari võrra ehk 64.9 miljonini. Lisaks juhtis ettevõtte audiitor tähelepanu sisekontrolli nõrkusele. Uudise järgselt langetasid mitmed analüüsimajad Grouponi aktsia soovitust ning seda tulenevalt usaldusväärsuse vähenemisest. Ettevõtte aktsia müüdi tulemuste korrigeerimisele järgnenud kauplemispäeval ligi 17% madalamale ehk 15.28 dollari peale. Oluline on veel ka see, et tegemist ei ole esimese korraga, kui finantsandmeid allapoole korrigeeritakse: eelmise aasta juunis tuli ettevõttel SEC-i survel vähendada 2010. aasta käivet poole võrra.

Allikas: Bloomberg

Põhjus, miks klientidele tagastatava raha hulk on hakanud kasvama (olenevalt pakkumisest on klientidel võimalik seitsme päeva jooksul küsida raha tagasi), peitub selles, et ettevõte on hakanud keskenduma kallima hinnaga toodetele/teenustele. Kallimate pakkumiste miinuseks on üheltpoolt see, et kliendid küsivad sooduspakkumiste kasutamata jätmisel suurema tõenäosusega raha tagasi ning teisalt see, et tagasi küsitavad summad on suuremad. Kuna ettevõte keskendub kõrgema hinnaga pakkumiste vahendamisele, siis sellest tulenevalt ei korrigeeritud allapoole esimese kvartali prognoose, kuigi väidetavalt on ka äsja lõppenud kvartalil oodata tagastatava rahasumma kasvu.

On veel mitmeid põhjuseid, miks peaks ettevõtte ärimudeli jätkusuutlikkuse üle muret tundma. Esiteks, mitmete sooduspakkumiste kasutamisega kaasnevad teatud eeltingimused, mille tõttu võivad sooduspakkumisi osta ka inimesed, kes reaalselt selle teenuse/toote kasutamisele ei kvalifitseeru (näiteks meditsiinilised protseduurid, mille läbiviimiseks annab loa arst). Protseduurile mittesobivus aga suurendab raha tagasi soovivate klientide arvu. Järgmisena tekitavad muret reisipakkumised, kus erinevalt teistest reisibüroodest, ei nõuta klientidel ostmise hetkel kuupäevade valimist ega ka vabade kohtade olemasolu kinnitamist. Kui klient hiljem avastab, et ta ei saa ostetud pakkumist kasutada, siis soovib ta oma raha tagasi. Kokkuvõttes suurendab see lühiajaliselt ettevõtte käivet, kuid pikas perspektiivis suureneb klientidele tagastatava raha summa. Kolmandaks, puudub ettevõttel ülevaade või hinnang selle üle, kui palju tuleb tulevikus klientidele raha tagastada. Samuti ei osata õigesti hinnata nõuete katteks moodustavate reservide suurust.

Järelikult, kui Groupon ei hakka tegema eelnevat riskianalüüsi, ei muuda oma väljamakse tingimusi ettevõtetele ega ka oma raha tagastamise poliitikat, on oodata tagastatava rahasumma kasvu. Samas avaldab ükskõik milline neist muudatusest survet käibele, kuna seeläbi muutuvad sooduspakkumised nii ettevõtetele kui ka tarbijatele vähem atraktiivsemaks.

Lisaks analüüsimajade poolt ettevõtte aktsia soovituste ja hinnasihtide langetamisele muudab Grouponi tuleviku tumedamaks ka see, et mitmed aktsionärid on otsustanud ettevõtte kohtusse kaevata. Süüdistuste kohaselt ülehindas Groupon käivet, väljastas tegelikkusele mittevastavaid finantstulemusi, tegi eksitavaid prognoose ning varjas sisekontrolli nõrkust. Lisaks saabub lähiajal (kuigi mai alguses möödub kuus kuud IPO-st, lükati insaiderite müügi keelu perioodi lõpp edasi 1. juuni peale, kuna 14. mail plaanitakse avaldada esimese kvartali tulemused) ettevõtte töötajatel ja IPO korraldamisega seotud isikutel võimalus aktsiate müümiseks ning seega võib oodata tavapärasest suuremat müügilainet. Kõige tumedamate prognooside kohaselt nähakse pärast seda aktsia langust alla kümne dollari ning sealt edasi järgneva kolme aasta jooksul juba langemist alla ühe dollari. Küsimusi tekitab seegi, kas USA väärtpaberijärelvalve (SEC) oleks pidanud takistama liigselt kiirustades toimunud börsiletulekut, kuna ettevõte ei olnud selleks veel valmis?

Kuigi Grouponi aktsia lõpetas oma esimese kauplemispäeva 31% ülevalpool IPO hinda, pole aktsia seni erilist tugevust näidanud ning kaupleb hetkel allpool oma IPO hinda. Grouponi aktsiagraafik alates börsile minekust:

Artikkel on informatiivse eesmärgiga ja ei ole mõeldud soovitusena müüa või osta mainitud väärtpabereid.




Kommentaare ei ole

Kommentaari jätmiseks loo konto või logi sisse

Küpsised

Et pakkuda sulle parimat kasutajakogemust, kasutame LHV veebilehel küpsiseid. Valides "Nõustun", annad nõusoleku kõikide küpsiste kasutamiseks. Tutvu küpsiste kasutamise põhimõtetega.

pirukas_icon