Chrysler teeb edukalt comebacki - Artiklid - Uudised - LHV finantsportaal

Chrysler teeb edukalt comebacki

Kristiina Kirtsi

07.05.2012 10:39

Dreamstime

Kolm aastat tagasi pankrotistunud ning valitsuse abi palunud Chrysler on taas jalgu alla saamas ning autotootja on edukalt kasvatamas nii müüki kui turuosa USAs ehk oma peamisel turul. Selle tõestuseks teatas USA viie suurima autotootja hulka kuuluv Chrysler hiljuti nii suurimast kvartalikasumist 13-aasta jooksul kui ka nelja aasta parimast aprillikuu müügist.

Chrysler Group on 1925. aastal loodud USA autotootja, mis sattus 2008. aasta majanduskriisi ajal raskustesse ning sai valitsuselt 12.5 miljardi dollari suuruse päästepaketi (nüüdseks on laen tagasi makstud). Kogu USA autotööstus sai tugeva löögi 2009. aastal, kui riigi suurim autotootja General Motors ja suuruselt kolmas Chrysler pankrotistusid ning aastane sõiduautode müük langes 10.4 miljoni peale. Võrdluseks, aastatel 1998-2007 müüdi aastas keskmiselt 16.7 miljonit sõidukit. Sellel aastal prognoosib General Motors aastaseks müügiks 14-14.5 miljonit sõidukit ehk 9-13% rohkem kui aasta tagasi.

Pärast Detroidi autotootja pankrotistumist 2009. aastal, moodustas Itaalia autotootja Fiat SpA (F) ettevõttega strateegilise liidu, mille tulemusel sai Fiat USA autotootjas 20%-lise osaluse. Tulenevalt USA valitsuse poolt seatud eesmärkide täitmisest, on Fiatist tänaseks saanud Chrysleri suuromanik 58.5%-lise osalusega. Ülejäänud 41.5% ettevõttest kuulub USA ametiühingu United Auto Workersiga seotud fondile. Fiat ja Chrysler toodavad tegevjuhi Sergio Marchionne juhtimisel selliste kaubamärkide tooteid ja sõidukeid nagu Chrysler, Jeep, Dodge, Ram, SRT, Fiat ning Mopar.

Esimeses kvartalis kasvas Chrysleri globaalne müük 33% võrreldes aastatagusega ehk 523 000 sõidukini. Nagu allolevalt jooniselt näha, siis regioonide lõikes müüb ettevõte enamiku ehk ligi kolmveerand toodetud sõidukitest USAs, järgnevad Kanada 11%-ga, Mehhiko 4% ning rahvusvaheline müük moodustab 9%. Markide lõikes moodustavad Jeep ja Dodge üle 60% kogu müügist. Sellel aastal plaanib ettevõte müüa 2.3-2.4 miljonit sõidukit ehk rohkem kui 2011. aastal müüdud 2 miljonit sõidukit. Lisaks sellele, sai paari aasta eest pankrotistunud autotootjast General Motorsi ja Fordi ees esmakordselt turuliider Kanadas, kus ettevõttel on 15%-line turuosa.

Allikas: ettevõtte finantsaruanne

Võrreldes aastatagusega kasvas Chrysleri müük aprillis USAs ehk ettevõtte põhiturul 20% ehk 141 165 sõidukini oodatud 16% asemel ning tegemist oli parima aprillikuuga alates 2008. aastast. Märkimisväärne on veel ka see, et müük on kasvanud 25-järjestikust kuud võrreldes aastatagusega. Chrysleri ja kogu USA turu uute sõidukite kuine müük on ära toodud alloleval joonisel. USA sõidukite turg jaguneb müügi järgi järgnevalt: turuliider on General Motors 17.7%-lise turuosaga, järgneb Ford 15.4%-ga, Toyota Motor 14.3%-ga, Chrysler 11.6%-ga ning Honda Motor 9.5%-ga. Kusjuures, aasta varem oli ettevõtte turuosa USAs veel 9.2%.

Allikas: Ettevõtte müügiraportid ning NADA

Chrysleri viimase aasta aja jooksul saavutatud kiire müügi ja turuosa kasvu saavutamisele on aidanud kaasa nii uute kui ka uuenenud mudelite turuletulek, kusjuures uuenduse on läbi teinud nii sõidukite sisemus kui ka välimus ning samuti on uued sõidukid kütusesäästlikumad. Viimane on eriti oluline argument USA tarbijatele muret tekitava kütuse hinnatõusu juures. Lisaks on panustatud ka aktiivselt reklaamikampaaniatele.

Chrysler teenis selle aasta esimeses kvartalis 473 miljoni dollari suuruse kasumi, mis on ettevõtte suurim kvartalikasum alates 1998. aastast. Samuti oli tegemist neli korda suurema kvartalikasumiga kui aasta tagasi. Vahemärkusena, Fiati kvartalikasum kasvas samal ajal 379 mln euroni (501.4 miljonit dollarit) aastataguse 37 miljoni pealt, kuid ilma Chrysleri tulemusteta, oleks Itaalia autotootja teeninud 273 miljoni euro suuruse kahjumi, kuna ettevõtte tegevust survestab Euroopa autoturu nõrkus. Esimest korda pärast pankrotistumist jõudis Chrysler tagasi kasumisse aasta aega tagasi ehk 2011. aasta esimeses kvartalis. Samal aastal jõuti kasumisse ka majandusaasta lõikes.

Kui 2009. aasta suvel prognoosis ettevõtte tegevjuht Sergio Marchionne, et Chrysler tuleb börsile vähem kui kahe ja poole aasta pärast, siis praeguseks ei ole ettevõtte tegevjuht andud selle plaani realiseerumise kohta ühtegi selget märki. Lisaks juba varasematele tähtaja edasilükkamistele, on Marchionne sõnul ebatõenäoline ka see, et  aktsiate esmapakkumine võiks toimuda 2012. aastal.

Artikkel on informatiivse eesmärgiga ja ei ole mõeldud soovitusena müüa või osta mainitud väärtpabereid.




Kommentaare ei ole

Kommentaari jätmiseks loo konto või logi sisse

Küpsised

Et pakkuda sulle parimat kasutajakogemust, kasutame LHV veebilehel küpsiseid. Valides "Nõustun", annad nõusoleku kõikide küpsiste kasutamiseks. Tutvu küpsiste kasutamise põhimõtetega.

pirukas_icon