Dreamstime
Kuigi võib arvata, et sellel suvel aset leidvatel spordi suursündmustel nagu Londoni olümpiamängudel ja jalgpalli Euroopa meistrivõistlustel selgitavad vaid sportlased omavahel välja võitjaid, siis tegelikult käib samaväärne mõõduvõtt ka spordirõivaste ja -jalatsite tootjate vahel.
Rõivatootjatest saavad kõige suurema tähelepanu selle aasta suvistel spordi tippsündmustel maailma kolm suurimat spordirõivaste tootjat: Nike (NKE), Adidas (ADS) ja Puma (PUM). Ettevõtted on nendeks võistlusteks pingsalt valmistunud, kuna tähelepanu keskpunktis olevad spordisündmused on rõivatootjate jaoks suurepärane võimalus näidata kogu maailmale (nii spordist huvitatud kui ka spordikaugetele inimestele) oma kõige uuemaid tooteid ning suurendada kaubamärkide tuntust.
Nike
Kuigi spordi suursündmused ei pruugi ettevõtete jaoks alati tähendada meeletut kasumi kasvu, sest nende võistluste jaoks arendatakse välja tavaliselt rida uusi ja innovaatilisi tooteid, mis omakorda suurendavad märkimisväärselt kulusid. Nii näiteks vähendasid 2008. aastal toimunud Pekingi olümpia ja jalgpalli Euroopa meistrivõistluste tõttu kasvanud turunduskulud Nike’i kvartalikasumit 10%. Kuid turundus- ja muude kulude kasv on hädavajalik nii ettevõtte tuntuse kui ka turuosa kasvatamise eesmärgi saavutamiseks ja seda just eriti suurvõistlustel, mis ei toimu igal aastal.
Allikas: ettevõtte kvartaliaruanded
Nagu allolevalt jooniselt näha võib, siis suurem osa Nike’i käibest tuleb Põhja-Ameerikast. Seetõttu on ka globaalsed olümpiamängud ettevõtte jaoks mõnevõrra tähtsamad kui Euroopa meistrivõistlused jalgpallis. Tootegruppide lõikes annab 57% ettevõtte käibest jalanõude ning 25% rõivaste müük.
Allikas: ettevõtte kvartaliaruanded
Londoni olümpiamängudeks on Nike välja arendanud nii ülikerged korvpalliriided (Nike Hyper Elite) kui kergejõustiku sprindi võistlusvormi (Pro TurboSpeed), lisaks veel ka Flyknit tehnoloogial põhinevad tossud. Kuna Nike ei ole veel järgmise majandusaasta prognoose paika pannud, siis ei ole veel ka avalikustanud suviste tippvõistlustega seotud ootusi (prognoose on oodata juunis). Kuigi suviste spordivõistluste tõttu prognoositakse nõudluse kasvu, siis ettevõtte tulevikuväljavaated on globaalsete majandusprobleemide tõttu pigem pessimistlikud.
Sarnaselt Pekingi 2008. aasta olümpiaga, prognoosib Nike suurvõistluste ajal laialdaselt reklaami saanud toodetele edu alles hiljem, kui tooted jõuavad tavatarbijateni. Näiteks neli aastat tagasi toodi seoses suveolümpiamängudega turule Flywire ja Lunar tehnoloogial põhinevad tooted, millest Lunar kaubamärgi tooted genereerivad ligi 2 miljardit dollarit ettevõtte jaemüügi käibest.
Nike’i ühe aasta aktsiagraafik:
Allikas: StockCharts.com
Adidas
Saksamaa spordirõivaste- ning vahendite tootja Adidase käive kasvas eelmisel majandusaastal 13% võrreldes aastatagusega ehk rekordilise 13.3 miljardi euroni ning puhaskasum 18% ehk rekordilise 671 miljoni euroni. Tulemused ületasid ettevõtte ootusi ning kasvu jätkumist prognoositi ka järgmiseks majandusaastaks. Tulenevalt sellest tõstis ettevõte 2012. aasta aprilli lõpus avaldatud esimese kvartali tulemuste järel oma majandusaasta prognoose, kuna kvartali tulemused osutusid oodatust paremateks.
Maailmas suuruselt teise, kuid Euroopa suurima, spordirõivaste tootja puhaskasum kasvas kvartalis 38% ehk 289 miljoni euroni tänu müügi kasvule Hiinas ning Jaapanis. Tulemus ületas analüütikute 237 miljoni euro suurust ootust. Käive kasvas 14% ehk 3.8 miljardi euroni, ületades analüütikute 2.6 miljardi suurust ootust. Kuigi halvenev makrokeskkond survestab tarbijate kulutusi, siis prognoositakse, et suvel aset leidvad spordisündmused aitavad müüki kasvatada. Sellest tulenevalt tõstis Adidas selle aasta puhaskasumi kasvuprognoosi 12-17% peale võrreldes aastatagusega varasema 10-15% pealt.
Allikas: ettevõtte kvartaliaruanded
Nagu jooniselt näha võib, siis vastupidiselt Nike’ile, tuleb kõige suurem osa Adidase käibest Euroopast. Tootegruppide lõikes annab 48% käibest jalanõude ning 40% rõivaste müük.
Allikas: ettevõtte kvartaliaruanded
Seoses suviste spordi tippsündmustega on Adidase eeliseks USA konkurendi ees see, et ettevõte on nii UEFA Euro 2012 ametlik sponsor kui ka Londoni olümpia ametlik partner. Lisaks kannavad Adidase riideid nii Suurbritannia võistkond kui ka 70 000 olümpiaga seotud vabatahtlikku, mille tõttu peaks kaubamärk võistluste ajal hästi nähtav olema. Saksamaa ettevõtte olümpiapartnerluse eesmärgiks on mööduda Nike’ist Suurbritannia turul, kus USA ettevõttel on 0.9%-line turuosa rõivaste turul ning 4%-line turuosa jalanõude turul. Adidase turuosad on Suurbritannias vastavalt 0.5% ning 2%.
Nike seevastu üritab tähelepanu keskmes olla medalikohtade eest võistlevate meeskondade (näiteks USA, Venemaa ning Hiina) rõivastega varustajana. Lisaks sellele on Nike väga motiveeritud oma liiderpositsiooni säilitamisest ning valmis turul võitlema iga tootegrupi lõikes. Tänu mitmekülgsele tooteportfellile ei tohiks see ettevõtte jaoks valmistada ka mingit raskust.
Adidase ühe aasta aktsiagraafik:
Allikas: BigCharts.com
Puma
Lisaks kahele eelpoolmainitule võistleb rõivatootjate konkurentsis veel teinegi Saksamaa ettevõte Puma, mis sarnaselt Nike’ile ei ole küll ametlik olümpiasponsor, kuid panustab meeste 100m sprindi favoriidi Usain Bolti toetamisele. Lisaks riietab Puma ka ülejäänud Jamaica võistkonda.
Artikkel on informatiivse eesmärgiga ja ei ole mõeldud soovitusena müüa või osta mainitud väärtpabereid.
Tweet