Ilma veoautota uut maja ei ehita - Artiklid - Uudised - LHV finantsportaal

Ilma veoautota uut maja ei ehita

Vallo Lees

29.05.2012 08:53

Kuigi USA kinnisvaraturu normaliseerumist on juba mitu aastat oodatud, pole antud lootused realiseerunud. Siiski on märgata antud valdkonnas mõningast paranemist ning turuosalistel soovitatakse USA kinnisvaraturu taastumisest kasu lõigata investeerides transpordisektorisse, täpsemalt veoautode abil kaupa vedavate ettevõtete aktsiatesse.

Aprillis tõusis uute elamuehituste arv 2.6%, mis märgib annualiseeritult 717 000 ühiku lisandumist, ületades analüütikute 685 000 ootuse. Laiemas plaanis vaadatuna on ehitusaktiivsus tõusnud ca 50%, sest viimatise majanduskriisi põhjas alustati tööd vaid 478 000 elamuprojektil. Uute majade ostutehingute maht kerkis aprillis 3.3%, küündides aasta baasile viiduna 343 000 ühikuni, mis ületas konsensuse 337 000 ühiku suurust prognoosi.

Ehitusaktiivsuse kasv soosib veoautodega kaubavedajad, kes peavad antud tingimustes lisama vedamismahte, et täiendava nõudlusega toime tulla. American Trucking Associations (ATA) peaökonomist Bob Costello sõnul mõjub ehitusaktiivsuse kasv eriti soodsalt ettevõtetele, kes veavad ühe treileritäie kaupa ainult ühele kliendile (truckload shipping). Clevelandis asuva KeyBanc Capital Marketsi analüütiku Todd Fowleri sõnul on uute majade ehitusel autovedudele märkimisväärselt positiivne mõju. Nimelt vajab iga maja ehitus ligikaudu 5-8 autokoormatäit kaupu nagu näiteks, puit, katusematerjalid ja interjöörikaubad. Vaadates autovedude mahuindeksit, mida koostatakse ATA liikmete küsitluse põhjal, on see 2009. aasta jaanuari 91 punkti pealt kerkinud 14%, olles märtsis 103.9 punkti. Siiski on antud indeks 13% 2008. aasta maikuu tasemest madalamal.

Allikas: American Trucking Associations

Uute majade ehitamiste arv on käesoleval aastal olnud keskmiselt 713 500 ühikut ning BMO Capital Markets hinnangul võib see näitaja järgmisel aastal tõusta 740 000-ni. Kui aga uute elamuehituste arv peaks 12-kuulise perioodi jooksul püsima pealpool 750 000 taset, tuleb autoveo firmadel kokku lisada maanteedele 4000 veoautot.

Elamuehituste aktiviseerumisega seonduvat kasvu kogevad kõige varem tavaliselt platvormautode operaatorid, kes transpordivad puitu ja suuremaid materjale. Üheks selliseks on näiteks Landstar System (LSTR) – Floridas asuv kaupade veoga tegelev ettevõte, kelle masinaparki kuulub 3424 platvorm treilerit. Fowleri sõnul lõikavad paranevast kinnisvaraturust kasu ka suuremate jaemüüjate kaupa transportivad ettevõtted nagu Werner Enterprises (WERN) ja Celadon Group (CGI). Fowleril on mõlema ettevõtte jaoks antud „osta“ soovitus.

Autovedude ettevõtete aktsiad on viimasel ajal näidanud head minekut. Bloombergi poolt koostatud U.S. Truckload Trucking Index on selle aastanumbri sees tõusnud 8.4%. Võrdlusena võib tuua, et Russell 2000 indeksi tootlus jääb 3.2% peale. Werner Enterprises presidendi Derek Leathersi sõnul on autovedude mahud kasvanud kinnisvarasektorist mittesõltuvatel põhjustel ning seetõttu kujutab suurenev ehitusaktiivsus endast sektori jaoks positiivset katalüsaatorit. Viimasel 12-kuul on sektori ettevõtete aktsiate tootlus jäänud alla üleüldisele turule, mille peamiseks põhjuseks peetakse tugeva kasvu puudumist. Olgugi, et veomahud on tõusnud, on nõrk kinnisvaraturg sektori mahtude kasvule oma jälje jätnud.

Teatavasti peaks kinnisvaraturul taastumiseks veel küllaga ruumi olema, sest hoolimata 50%-lisest uute majade ehituse tõusust jääb praegune tempo tublisti alla viimase 10 aasta keskmise, milleks on 1.3 miljonit uut maja aastas. Analüütikute sõnul peaks sel juhul majade ehituseks ja sisustamiseks vajaminevate kaupade veoks kasutatavate veoautode arv kahekordistuma.

Kuigi autovedude sektoris tundub kasvupotentsiaali olevat, tuleb märgata ka võimalikke ohte. Aprilli keskpaigas teatas rekordilistest kvartalitulemustest üks Põhja-Ameerika suurimaid logistika ettevõtteid J.B. Hunt (JBHT). J.B. Hunti aktsiapõhine kasum kerkis 42% ning müügitulud tõusid 16%, mis mõlemad ületasid analüütikute ootusi. Ettevõtte autovedude üksuse käive oli võrreldes aastatagusega 8% kõrgem, kuid kasum langes 16%. Kuigi J.B. Hunt suutis vähendada hoolduskulusid ning tõsta kütuseefektiivsust, sõid oma osa kõrgemad diisli hinnad ja tõusnud tööjõukulud.

USA keskmine hind galloni diislikütuse eest oli 23. mai seisuga $4.06, mis on 34% kõrgem kui aasta tagasi samal ajal. Bob Costello sõnul on $4 see piir, mil kütusehinnast saab tööjõukulude asemel autovedusid korraldavatele ettevõtetele suurim kuluartikkel. Kütusehindade hinna kasvu toetab globaalne nõudluse suurenemine diislikütuse järele, mis paneb proovile USA rafineerimisvõimused ning samuti USA üleminek madalama väävlisisaldusega kütusele. Kuigi alati on võimalik antud kulusid klientidele edasi kanda, tuleb arvestada, et piirangu seab autovedude suurim konkurent, raudteetransport.

Allikas: American Trucking Associations

Artikkel on informatiivse eesmärgiga ja ei ole mõeldud soovitusena müüa või osta mainitud väärtpabereid.




Kommentaare ei ole

Kommentaari jätmiseks loo konto või logi sisse

Küpsised

Et pakkuda sulle parimat kasutajakogemust, kasutame LHV veebilehel küpsiseid. Valides "Nõustun", annad nõusoleku kõikide küpsiste kasutamiseks. Tutvu küpsiste kasutamise põhimõtetega.

pirukas_icon