Vivendi – internetiäri, muusikaäri ja telekanal kauba peale - Artiklid - Uudised - LHV finantsportaal

Vivendi – internetiäri, muusikaäri ja telekanal kauba peale

Vallo Lees

07.06.2012 11:10

Euroopa võlakriis on kindlasti oma jälje jätnud regioonis tegutsevatele ettevõtete aktsiatele, sest investorid soovivad pikaks veninud kriisi tingimustes avatust Euroopale vähendada. Kuid nagu edukamad investorid teavad, võib just sellistes olukordades tekkida valuatsioone ja ebaefektiivsust, mida heameelega ära kasutatakse.

Ilmselt on suurem osa turuosalisi kursis soovitusega osta siis kui kõik müüvad ja müüa siis kui kõik ostavad. See muidugi ei tähenda praeguses kontekstis, et investeerimisotsused sünnivad ainult sellepärast, et kõik müüvad, vaid ikka seetõttu, et ettevõtete valuatsioon tundub ebamõistlikult madal. Selles valguses hakkab silma väga pika ja mitmekülgse ajalooga Prantsusmaa meedia- ja telekomikonglomeraat Vivendi.

Vivendi ajalugu ulatub aastasse 1853, kui ettevõtte põhitegevusalaks oli veevarustuse pakkumine. Niimoodi tegutseti enam kui 100 aastat, kuni 1976. aastal otsustas tegevjuhiks määratud Guy Dejouany teha märkimisväärsel hulgal ülevõtmisi, mis viis Vivendi sellistele tegevusaladele nagu jäätmekäitlus, energia, transport, ehitus ja kinnisvaraarendus. Ettevõtte rajas ka Canal+’i, mis oli esimene Prantsusmaa tasuline telekanal. Vivendist on välja kasvanud ka tuntud jäätmekäitlusfirma Veolia Enivornment. Vivendi ajalugu pole aga olnud ainult roosiline, sest ette on tulnud kalleid ülevõtmisi ning keerukaid äristruktuure, mis päädisid 2003. aastal suurima ühe aasta kahjumiga, mida üks Prantsusmaa ettevõtte kunagi näidanud on – 23,3 miljardit eurot.

Tänapäeval tegutseb Vivendi telekomi-, videomängude- ja muusikaäris, olles edukalt müünud tuumikvarasid. Ettevõtte varade hulka kuulub 61% suurune osalus maailma suurimas videomängude tootjas Activision Blizzard, 100% osalus Universal Music Groupis, mis on samuti maailma suurim muusikafirma, 100% osalus Prantsusmaa telekomiopreaatoris SFR, 53% osalus Maroko telekomioperaatoris Maroc Telecom, 100% osalus Brasiilias lairibiateenuseid pakkuvas GVT-s ning täielikult kuulub Vivendile ka Canal+ Group.

Allikas: Vivendi

Vivendi tähtsaimaks äriks võib lugeda SFRi, mis toob ettevõttele kõige rohkem tulu (ca 41% müügituludest) ja kasumit (üksuse EBITDA osakaal 41%). Nagu öeldud, siis tegu on Prantsusmaa telekomioperaatoriga, mille ainuomanikuks sai Vivendi eelmisel aastal, kui ostis 44% suuruse osaluse Vodaphone’ilt ca €8 miljardi eest. Kuni viimase ajani jagunes Prantsusmaa telekomiturg kolme operaatori vahel, kuid siis sisenes turule uus ettevõte Iliad, kelle oluliselt madalamad hinnad on pannud investorid muretsema hinnasõja ning klientide lahkumise pärast.

Muidugi on need mured põhjendatud, kuid Morningstari analüütiku Allan C. Nicholsi sõnul reageeritakse siiski üle. Nimelt viitab Nichols ajaloole Euroopas, kus neljandate operaatorite lisandumisel on olemasolevatele operaatoritele väga väike mõju. Üks edukaimaid uusi sisenejaid oli Novator Poola turul, kes nelja aastaga sai endale 11% suuruse turuosa. Ka Novatori strateegiaks olid odavad hinnad, kuid hoolimata edukast sisenemisest suutsid olemasolevad operaatorid oma kliendibaasi säilitada. See oli võimalik tänu Poola mobiiltelefonide kasutajate osakaalu tõusule kogu rahvastikust 100% pealt 120% peale.

Ka Prantsusmaa mobiilikasutajate penetratsioon jääb praegusel hetkel 100% peale, mis on üsna sarnane tase võrreldes teiste riikidega, kus turule on lisandunud neljas operaator. Ühtlasi on tegu Euroopa ühe väiksema mobiilikasutajate arvuga riigiga, mistõttu ootab Nichols, et sarnaselt teiste riikidega pigem tõuseb mobiilikasutajate osakaal ning olemaseolevate operaatorite klientide arv jääb samaks.

Allikas: Morningstar

Samas on aga Iliase tulek olnud palju agressiivsem kui oodatud. Odavad pakkumised on kliente meelitanud palju kiiremini kui teised uued mobiilioperaatorid Euroopas seda teha on suutnud. Vaid kahe kuuga on Iliad hõivanud 3% suuruse turuosa, kuid on see-eest pidanud leppima oodatust madalamate kasumitega. Konkurentsist tulenevalt ootab Vivendi juhtkond SFRi kulumieelse kasumi (EBITDA) vähenemist käesoleval aastal 12-15%. Kuna ettevõte tegutseb suurel määral eurotsoonis, mille majandusväljavaated on üsna hägusad, prognoosib juhtkond, et Vivendi puhaskasum tervikuna langeb käesoleval ja järgmisel aastal ning pöördub tõusule jälle 2014. aastal. Siiski peaks 2012. aastal puhaskasum ületama 2,5 miljardit eurot.

Kui SRFi väljavaade on viimaste arengute tõttu kahtlasemaks muutunud, siis leidub Vivendi varade hulgas ka palju paremas olukorras olevaid ettevõtteid. Üheks selliseks on Universal Music Group (14% käibest), kellele kuuluvad väga paljude artistide muusikaõigused – alates The Beatles’ist kuni Rihannani. Alles hiljuti suurenes ka õiguste arv, kuna üle võeti EMI Group. Kuid ka muusikatööstuses leidub probleeme, eriti mis puudutab piraatlust. Praegu arvatakse, et iga 10 alla laetud loo hulgast makstakse ainult ühel korral. Teisalt pakub selline statistika arvestatavat kasvuruumi.

Konglomeraadi käibest 11% annab videomängude ettevõte Activision-Blizzard, mis Vivendi bilansis on alates 2007. aastast, kui Vivendi Games ühines Activisioniga. Tegu on kahtlemata ühe edukama tegijaga omal alal. Ettevõtte mängude alla kuuluvad näiteks Starcrafti ja Warcrafti seeriad, kusjuures esimest neid on müüdud 11 miljonit ühikut, mis annab läbi aegade neljanda koha PC mängude hulgas. Samuti kuulub ettevõtte loomingute hulka Call of Duty, mis on populaarsust saavutanud erinevatel mängukonsoolidel.

Märkimist väärib ka Brasiilia turul internetiühendust ja fikssidet pakkuv GVT. GVT ärikasum on kasvanud 2009. aasta €20 miljoni pealt 2011. aastaks €396 miljonini ning müügitulud on samal ajal suurenenud 14%. Vastupidiselt Prantsusmaa telekomiturule, kus Vivendi võitleb uue tulijaga, on Vivendi Brasiilias ise uus siseneja, kes pakub kiiresti kasvas Brasiilia majanduses fikssidet, internetti ning digi TV’d.

Vivendi netovõlaks on €14,4 miljardit, mis esmapilgul tundub üsnagi kõrge. Arvestades aga, et netovõla ja kulumieelse kasumi suhe on väiksem kui 1,8 korda, peaks ettevõte võlga edukalt teenindada suutma. Vivendi turukapitalisatsiooniks on ca €16,7 miljardit, mis teeb ettevõtte väärtuseks (enterprise value) umbes €31,1 miljardit. Kuna Vivendi ostis SFRi 44% osaluse €8 miljardiga, teeb see SFRi väärtuseks ca €18,2 miljardit. Activision-Blizzardi turuväärtus on ca €10,4 miljardit, mis teeb Vivendi osaluse väärtuseks 6,3 miljardit eurot. Maroc Telecomi osaluse väärtus Vivendi jaoks on €4,7 miljardit. Kolme üksuse peale kokku teeb see €29,2 miljardit. Ilmselt on kolm ülejäänud äri – GVT, Universal Music ja Canal+ kokku märkimisväärselt rohkem väärt kui järele jääv €1,9 miljardit, eriti arvestades, et EMI eest maksti €1,5 miljardit ning Morgan Stanley prognoosib 2012. aastal antud äridele kokku ligikaudu €1,1 miljardi suurust maksude järgset kasumit. Konglomeraatide puhul pole märkimisväärne, kui ettevõtte väärtus on väiksem äride väärtuste summadest, kuid uurimused on leidnud, et tavapärane diskonto suurus on ca 5-10%.

Lisaks kaupleb Vivendi üsna soodsatel tasemetel. Ettevõtte tagasivaatav P/E on 10,4 ning ettevaatav P/E suhe 6,4. Arvestades ka Vivendi võlakoormaga ehk vaadates EV/EBITDA suhtarvu, milleks on 3,7, tundub valuatsioon endiselt soodne. Peale selle pakub Vivendi 7,4% suurust dividenditootlust, mis on kõrge näitaja isegi telekomiettevõtete seas.

Positiivsust lisab ka see, et ettevõttes on 2% suuruse osaluse omandanud tuntud väärtusinvestor ja Baupost Groupi president Seth Klarman. Samuti on Prantsusmaa miljardär Vincent Bollore, kes omab Vivendis 1,1% suurust osalust, teada andnud, et soovib saada konglomeraadi suurimaks aktsionäriks ning viia osaluse suurus 5% lähedale.

Vivendi 5 aasta aktsiagraafik:

Allikas: Yahoo! Finance

Artikkel on informatiivse eesmärgiga ja ei ole mõeldud soovitusena müüa või osta mainitud väärtpabereid.




Küpsised

Et pakkuda sulle parimat kasutajakogemust, kasutame LHV veebilehel küpsiseid. Valides "Nõustun", annad nõusoleku kõikide küpsiste kasutamiseks. Tutvu küpsiste kasutamise põhimõtetega.

pirukas_icon