Inditex ujub vastuvoolu - Artiklid - Uudised - LHV finantsportaal

Inditex ujub vastuvoolu

Kristiina Kirtsi

25.06.2012 08:16

Shutterstock

Hoolimata Euroopa võlakriisi ning Hispaania majandusega seotud probleemide süvenemisest on suutnud maailma suurim rõivaste jaemüüja Inditex seni vastuvoolu ujuda. Lisaks sellele, et Hispaania jaemüüja teatas hiljuti oodatust parematest kvartalitulemustest on Inditexil õnnestunud kasvada ka riigi kõige suurema turuväärtusega ettevõtteks.

Industria de Diseno Textil  ehk Inditex (ITX) on 1958. aastal Armancio Ortega poolt asutatud Hispaania rõivaste jaemüüja, mille kaheksast erinevast kaubamärgist on kõige tuntuim Zara. Aprillis lõppenud esimeses kvartalis kasvas ettevõtte puhaskasum kolmandiku võrra, ulatudes 432 miljoni euroni ning ületades ka kõige optimistilikumad ootused. Kasumi kasvule aitas kaasa uute kaupluste avamine kahekümne kuues erinevas riigis. Uusi kauplusi avati kvartalis kokku 91 ehk ligikaudu üks pood päevas. Käive kasvas kvartalis 15% võrreldes aastatagusega ehk 3.4 miljardi euroni. Oodatust paremad tulemused aitasid ümber lükata ka kõhklused, mis tulenesid ettevõtte liiga suurest seotusest Hispaania (nagu jooniselt näha, siis 25% käibest genereeritakse koduturul) ning teiste Lõuna-Euroopa turgudega. Kuigi ettevõtte sõltuvus koduturust on pidevalt vähenenud ning näiteks 2002. aastal andis müük Hispaanias veel ligi poole ehk 46% kogu käibest.

Allikas: Inditexi majandusaasta aruanne

Turuväärtuselt maailma suurimal rõivaste jaemüüjal õnnestus oodatust paremad kvartalitulemused saavutada ka hoolimata sellest, et euroala neljanda suurima riigi jaemüük on langustrendis. Aprillis vähenes jaemüük kahekümne teist järjestikust kuud ning ühtlasi oli tegemist ka suurima langusega alates 2004. aasta jaanuarist. Tarbijate kulutused tarbeesemetele nagu näiteks riided ja kosmeetika, tegi aprillis 20protsendilise kukkumise võrreldes aastatagusega.

Allikas: WSJ

Inditexil oli esimese kvartali lõpus kokku 5 618 poodi 84-s riigis. Enamiku käibest ehk 64.8% annab Zara, teiste kaubamärkide müük jääb alla 10% kogukäibest (näiteks Zarale järgneb käibelt Bershka 9.5 protsendiga). Et korvata tarbijakulutuste vähenemist koduturul, suurendab ettevõte poodide arvu arenevatel turgudel ning laiendab ka internetis ostmise võimalust erinevatesse riikidesse. Hetkel on ettevõtte suurimaks kasvuturuks Hiina, kuhu siseneti 2006. aastal ning kus omatakse 275 kauplust. Selle aasta lõpuks plaanitakse poodide arvu kasvatada 425 peale ning alates sügisest plaanitakse avada ka internetipood.

Maailma suurima rõivaste jaemüüja üheks suurimaks tugevuseks peetakse kiiret võimet moega kaasas käia erinevalt aeglasema tootmistsükli ning reageerimiskiirusega konkurentidest. Ka on ettevõtte eripäraks kasvatada tuntust pigem poodide arvu suurendamise kui läbi traditsiooniliste reklaami ning turunduse vormide. Pool kogu toodetud kaubast toodetakse peakontori läheduses ning uus kaup saadetakse väikeste partiide kaupa kõikidesse kauplustesse lennuki või veoautoga kaks korda nädalas. Kuigi selline logistikasüsteem teeb tootmise kulukamaks, võimaldab see ettevõttel kiiresti reageerida nõudluse muutusele. Lisaks annab kaheksa erineva kaubamärgi opereerimine ettevõttele olulise konkurentsieelise, kuna nii on võimalik pakkuda oma tooteid erinevatele vanusegruppidele.

Inditexi suurimateks konkurentideks on maailmas suuruselt teine rõivaste jaemüüja, Rootsi kiirmoe ettevõte Hennes & Mauritz ning suuruselt kolmas, USAs asuv GAP. Analüütikute hinnangul on Inditex suutnud ebakindlatel aegadel konkurentidest paremaid tulemusi näidata ning seda tänu kiirele tootmiskiirusele. Samuti ületab Inditexi võrreldavate poodide müügikasv mõlema konkurendi vastavat näitajat.

Kui vaadata ettevõtte finantstulemusi, siis on tegemist väga kasumliku ettevõttega: brutomarginaal ulatub 60% juurde ning omakapitali tootlikkus on 30% juures. Viimasel viiel aastal on ettevõtte käive kasvanud keskmiselt 11.2% aastas. Lisaks genereeris ettevõte eelmisel aastal 1.3 miljardit eurot vaba rahavoogu, omades esimese kvartali seisuga bilansis 3.6 miljardit raha ja raha ekvivalente. Aasta-aastalt on suurendatud ka väljamakstavaid dividende ning 2011. aasta eest maksis ettevõte 1.80 eurot dividende aktsia kohta, mis teeb dividendimääraks 2.31%. Jaemüüja aktsia kaupleb 23.7 kordsel tagasivaataval ning 21.5 kordsel ettevaataval hinna-kasumi suhtel. Võrdluseks, H&M’i aktsia kaupleb 24.1 kordsel tagasivaataval ning 22.7 kordsel ettevaataval kasumil. Lisaks on pärast eelmise aasta alguses tehtud rekordtaset puuvilla hind järjepidevalt allapoole liikunud, avaldades vähem survet ettevõtte marginaalidele. Ülevaade ettevõtte viimase viie aasta käibest ning kasumist on toodud allaoleval joonisel.

Allikas: Inditexi majandusaasta aruanne

Hispaania põhjaosas, Arteixos asuv jaemüüja läks Madridi börsile 2001. aastal hinnaga 14.70 eurot aktsia kohta. Erinevalt Madridi börsil noteeritud aktsiate liikumist kajastava IBEX 35 indeksist, mis on viimase kaheteistkümne kuu jooksul langenud 34%, on Inditex suutnud tõusta samal ajal 24% ehk umbes 80 euroni aktsia kohta. Jaemüüjast sai maikuu lõpus 43.1 miljardi euro suuruse turuväärtusega ka kõige väärtuslikum börsiettevõte telekomiettevõtte Telefonica ees. Telefonica turuväärtus on umbes ühe miljardi võrra väiksem. Inditex, millest 59% kuulub ettevõtte asutajast Amancio Ortegale, on üks vähestest börsil noteeritud suurettevõtetest, mis on suutnud oma väärtust kasvatada.

Inditexi aktsia ühe aasta graafik:

Allikas: BigCharts

Artikkel on informatiivse eesmärgiga ja ei ole mõeldud soovitusena müüa või osta mainitud väärtpabereid.




Kommentaare ei ole

Kommentaari jätmiseks loo konto või logi sisse

Küpsised

Et pakkuda sulle parimat kasutajakogemust, kasutame LHV veebilehel küpsiseid. Valides "Nõustun", annad nõusoleku kõikide küpsiste kasutamiseks. Tutvu küpsiste kasutamise põhimõtetega.

pirukas_icon